Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1058 ggr
wingren
0

Fäller mycker päls

Jag har tidigare haft marsvin men de har inte fällt märkbart. De två jag har nu (alpacka och peruan pettar) fäller otroligt mycket! Är de någon period som de fäller extra mycket eller kommer de alltid fälla så här mycket? Vad kan det bero på? Kan de tyda på någon sjukdom, är det genetiskt eller är det rastypiskt? :)

Hur är era marsvin och vad är det för ras? Blev lite paff när jag märkte att de fällde så mycket ^^ Det gör ju ingenting men blir ju lite fundersam :P

Fridaaaa
0

Jag har:
1 alpaca - 3½ månad gammal, har inte börjat fälla ännu i alla fall
1 self - Lite mer än 1 år gammal, fäller en del
1 teddy-pet - 4½ månad gammal, fäller inget.
2 pettar - 5 år gammal och 7 ½ månad gammal, fäller en del

Vet inte o det är individuellt eller rastypiskt, mina fäller i perioder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wingren
0

Har du märkt om de fäller mer när de är unga? Mina är snart fyra månader, kanske är någon "babypäls" eller vad man ska säga? ^^

Fridaaaa
0

#2 Nej inte direkt så. Aldrig tänkt på det faktisk eftersom jag har fällande hund hehe :) Tycker nästan mina vuxna fäller mer:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millib
0

Hm? Har haft nassor av Alpaca o Peruaner men tyckt de var sp bra för att de knappt fäller päls som vissa korthår kan göra. De är inte stressade? Får en balanserad kost, hö, vatten och c-vitamin berikade grönsaker?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Frida B
1

har en selfhona och en nonselfhane (kastererad) och dom har sina fällperioder. häromdagen kollade jag pälsen på dom och Melvin (nonselfen) fällde hur mycket som helst! det bara ramlade av honom ^^ så hela jag blev pälsig… men han fäller något extremt när han väl fäller. mimmi är inte så jättemycket, men hon fäller ändå rätt mycket

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Neah94
0

Jag har en self black och en abessinier brindle(tror jag).

Selfen(2 år) fäller lite då och då. Inga massiva mängder.

Abessiniern(ca 8 veckor) har jag inte märkt att han fäller alls faktiskt. :)

Mitt förra marsvin som var en dalmatiner crest fällde väldigt mycket ett tag innan och under tiden han var sjuk.(fick problem med magen och slutade äta) Verkligen så att hela jag var helt hårig efter jag hade haft uppe honom. Och pälsen tappade lite sin lyster(har jag fått för mig i.af.)

wingren
0

#4 I så fall vet jag inte vad de skulle vara stressade av, finns inga andra djur eller störiga grannar eller liknanade. Hö o nytt vatten får de ju varje dag och vitkål varje dag plus något annat ex broccoli, knäckebröd, lite gurka, morot osv. Så c-vitamin tror jag inte de har för lite av eftersom de inte behöver så mycket.

De kanske är inne i en "fällperiod" då. Får vänta o se några veckor annars får jag väll ringa blå stjärnan o fråga bara för att vara på säkra sidan