Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 651 ggr
sandraedlund
0

Slagsmål

Köpte ju in två omplaceringsgrisar för ett tag sedan för att sätta ihop med min lilla My (6 mån gammal). Satte ihop två gallerburar som en provosorisk lösning för att sedan kunna bygga en bokhyllebur till dem. 
De andra två har bott tillsammans i det tidigare hemmet. Kastraten(2,5 år gammal) och My fann varandra direkt. My och Mima(2 år gammal) höll sig mest till varsin bur och hanen fick hoppa emellan. För tre dagar sedan började My hoppa emellan men blev tillbakavisad av Mima. Igår fick Mima för sig att hoppa in till My och då blev vi förvånade men tyckte att de var bra för rangordningens skull.

Idag har de inte gjort annat än att ryka ihop och jagat varandra, eller snarare, Mima jagat My.
My satt intryckt i ett hörn och vägrade vända ansiktet mot Mima och skakade. Tog du upp henne, hon skrek…
Började då kolla igenom pälsen på henne och hon har ca 7-8 små sår över hela ryggen och rumpan samt ett sår strax under ögat.

Hur skall jag lättast behandla detta själv? Måste jag raka bort pälsen eller går det bra ändå? Finns det något på apoteket som jag kan använda?

Har nu särat på dem, riktigt tråkigt tyckte jag eftersom det såg ut att gå så bra till en början…

Charlotta-B
0

Ser såren rena och fina ut så skulle jag mest låta dom vara. 
Man ska inte pilla för mycket på det hela då det kan bli värre, men självklart hålla kolla så det inte blir några problem med såren.

Sen skulle jag nog låta dom göra upp på golvet och inte i en bur. Dom kan behöva mer yta. testa att lägga in två av allt å dom inte har nått att bråka om.

Hopaps det går bra!

Charlotta-B

sandraedlund
0

#1 Såren ser helt okey ut, ser ut som att huden är "bortskållad" på vissa ställen, ett litet hål och lite blod. Men inge var eller så. det borde väl vara ganska bra?

Grejen är det att jag har bara satt ihop två marsvin tidigare, två hanar, och de slogs aldrig eller någonting. 
De här tre har bott med varandra i ca 2 veckor och de satt först ute på golvet i ca 5 timmar, ingenting hände mer än att de luktade på varandra och så… Precis som mina hanar gjorde när jag satte ihop dem, därför trodde inte jag att de skulle slåss…

I burarna (två gallerburar som sagt) finns det två nästan tre av allting för att de inte skall slåss om sakerna ^^

Charlotta-B
0

#2 då tror jag inte det är nån fara alls med såren.

Det kan vara så då att dom vill ha större yta och tycker det är för trångt. Men du skulle bygga en bokhyllebur. så då blir det förhoppningsvis bättre.

Charlotta-B

sandraedlund
0

#3 Jo jag ska ju det men det är ingenting jag har råd med nu tyvärr =(
Har nyss byggt en till mitt hanpar nämligen…

sandraedlund
0

#3 Sen blir ju burens totala mått 50x220, det kan väl inte vara litet på tre marsvin?

Fridaaaa
0

#5 Nej det är absolut inte förlitet för 3 marsvin :)
Kan ju vara så att flickorna helt enkelt inte trivs ihop.
Mamma har honor som inte går ihop men går bra i andra flockar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sandraedlund
0

#6 Jo jag har funderat på det och det är ju absolut inte för litet. och de har dubbelt av allt, jag till och med ger dem maten på tre olika platser liksom :p Jag tror helt enkelt att Mima är den som bestämmer och dominerar, det märks inte när det bara är hon och katraten men det måste vara så… och med lillan slåss hon bara :s. 
Och My var verkligen rädd, hon satt upptryckt med framtassarna mot gallret och pep och skakade när jag bestämde mig för att "jag-hade-haft-tillräckligt-med-is-i-magen" och då har hon sår som sagt fulla ryggen och under ögat.. Och jag tror ju inte att de hade slutat att slagits om jag inte särat på dem