Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2557 ggr
Aristarcos
0

Sjukstuga :(

Förra veckan började Jordan visa tecken på UVI, så hon behandlas efter veterinärbesök, det har inte riktigt vilja ge sig med Bactrim behandling, men idag, var första gången hon var torr i rumpan så jag hoppas verkligen det fortsätter så att hon verkligen svarat på behandlingen, vi får analysera idag och imorgon , hon påbörjade behandlingen förra onsdagen har jag för mig det var.

Och i morse märker jag att Elsa vår CH-teddy börjat knastra vid andningen ( slutar om man har henne sittandes på sin rumpa) :( Så nu vet jag inte om jag bara helt sonika ska sätta in Bactrim även på henne eller om jag ska ta henne till veterinären först.

Själva har vi under ca sedan 1,5 vecka tillbaka haft förmodligen något virus själva, tre av fem har fått feber och kraftig hosta. Funderar om Elsa på något sätt kunnat bli smittade av oss.

Fridaaaa
0

Usch vad jobbigt! Krya på er allesammans!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
0

#1 tack, måste nog börja med bactrim iallafall. har avvaktat lite med Elsa..

Fridaaaa
0

#2 Hoppas det löser sig :)

Aristarcos
0

Någon som haft lunginflammation på marsvinen ? Det liksom knakar/ brakar lite när hon handas… är det så det låter. Vet tyckte jag kunde sätta in Bactrim om det är så att jag misstänker lunginflammation.

Det andra som jag funderar över, hur i hundans får jag allt nu :( De står inte i drag… så jag kan inte begripa att Elsa kan få lunginflammation. Eller kan hon ha blivit påverkad av bakerierna från Jordans UVI ?

EvaLuna
0

Tråkigt, tråkigt :-(

Mina svin har inte haft, men folk pratar om ett klickande ljud. Gissar att de inte smittar fr uvi --> lunginflammation. Jag tror de e olika slags baciller. Tror du drabbats av lagen om alltings j*vlighet

Tyvärr tror jag de finns risk att människor kan smitta marsvin…

Krya på er allihop!

godisgrisen
1

Pluttiälsklings Jordan. Bra att hon är rumptorr nu då. Jag håller tummarna…

Jobbigt att Elsa också ska sjuka sig. Jag tror att det bara är otur inte smitta men jag vet inte. Om vet tycker att du ska sätta in bactrim tycker jag att du ska göra det för om det är lunginflamation är det bra att starrta behandling så snabbt som möjligt.

Aristarcos
1

#6 hon har varit lite blöt under dagen, men nu ikväll var hon torr igen.. så det kanske har börjat vända ändå.. men vi får se..

Ja det räcker ju nu liksom.. det är fullt tillräckligt sedan i höstas..

Aristarcos
2

Det verkar nu lugnat sig på Jordan, har inte sett henne blöt alls under rumpan igår eller idag och hittade inte heller blod i buren Skrattande i morse då jag rengjorde den.. fortsätter 10 dagar till med Bactrim enligt inrådan av veterinären.

Elsa slutade låta igår morse gav henne bactrim vid 4 på morgonen då jag vaknat och nojjade, då lät hon fortfarande. kl 6 när jag steg upp vanlig tid.. lät hon inte alls, men då jag påbörjat kur på henne, kan jag inte avsluta direkt. ´Så det får bli en kur på henne med då.

DianaH
0

Skönt att det blivit lite bättre :)

Hälsningar Diana och djuren <3

Aristarcos
0

Någon som provat Lysium tabletter från http://www.petherbs.co.uk/ för borttagande av stenar ?  Finns under Bladder & Kindey / Bladder stones på vänster sida i menyn. Börjar misstänka stenar på Jordan Gråter

FeliciaS
1

#10 Jag skulle ha gett henne Eurologist därifrån, det ger jag mot UVI. Det funkar jättebra! Även Allrodin UTI-Kn som är gjort för att "bryta ner" stenar har jag använt med väldigt bra resultat.

Angående det klickande ljudet, det kan vara luftrörskatarr. Det brukar vara värre på vintern när det är så torr inomhusluft. Ge lite extra c-vitamin, håll buren helt dragfri och ha lite mysiga krypin (mysrullar) eller en varmvattenflaska hon kan lägga sig mot. Vid andningsproblem underlättar du genom att smörja lite (verkligen jättelite) Vicks under nosborrarna. Det hittar du på apoteket. Det hjälper med luftfuktare eller så kan du ställa skålar med vatten på elementet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

#11 men om hon är påverkad av stenar, sitter och kniper ibland med ögonen.. kan det vara ur akut direkt då ? Eller har man tiden att försöka få tag på tex Allrodin, hon blöder ju inte längre, men kan det vara så att hon är helt täppt istället ?? och inte kan kissa… hemska tanke..

FeliciaS
0

#12 Det går snabbt att få hem, tar ett par dagar bara :) Ge tranbärsjuice så länge.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Sen också, hur får man i dem tabletterna ? Vilka grönsaker har högt kalcium inslag ? Går det att ge havregryn ?

FeliciaS
0

#13 Mina älskar tabletterna, de tuggar dem som om det vore godis :) I början var de dock lite skeptiska, då mortlade jag de till ett pulver och blandade med vatten och gav med pipett.

Man bör undvika kost med mycket kalcium och oxalater/oxalsyra, t.ex. persilja och spenat, men framförallt pellets och tillverkat foder.

Hel havre är bättre än havregryn eftersom grynen innehåller fler mineraler.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

innehåller även Oxbows pellets för mycket kalcium och oxalater :( trodde det pelletsen var ok.. tänk om jag har orsakat detta.. har ju bara haft henne en månad, men har ju gett en del Oxbows.. men hade inte en tanke att det kunde skada på något sätt då det ska vara det bästa. Kommer inte ge något grovfoder alls nu då. Har ingen hel havre, kan inte gå och köpa en 20 kg säck heller till 3 marsvin.

FeliciaS
0

#16 Jag köper hel havre i påsar om 2 kg :) På de flesta Coop finns påsar om 1 kg. Oxbow är en bra pelletssort, den bästa tänkbara, och den innehåller inte mycket kalcium eller skadliga mineraler. Men den innehåller tillsatta mineraler och det är bättre att undvika helt om marsvinet har problem med urinvägarna.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Nu har jag handlat både Allrodin och Eurologist så hoppas jag hinner få det så snabbt som möjligt :)

Aristarcos
0

Usch, det har vänt, hon äter inga grönsaker själv. Kokar morötter nu till henne för tillmatning… super orolig…

westblom
0

måste bara få fråga hur vet man att marsvin har feber?Flört

Sandra-B
0

Man tar tempen på dem med en termometer i rumpan.

Skönt att det löste sig med ditt inlogg så att du är tillbaka på MiF igen förresten! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

DianaH
0

#15 Var finns Eurologist att köpa?

westblom
0

jaha,hur mycket är feber på marsvin?

DianaH
0

Ingen som vet??

Fridaaaa
0

Marsvinets kroppstemperatur ligger mellan 36.5 och 39.5 grader
Så över det är ju då feber :)

Aristarcos
0

Vet någon om de blir något lösa ( dvs att pluttarna tappar formen pyttelite) av Allrodinen ? Tycker det börjat gå mer vatten, och har för mig att de skulle börja dricka mer vatten också … så rent logiskt borde det väl bero på Allrodinet.

FeliciaS
0

#27 Jag har använt Allrodin och Eurologist i över ett halvår och har aldrig märkt någon förändring på det sättet på något av marsvinen.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

#29 tack för svaret !