Genkoder
Hejsan! Jag skulle vilja lära mig mer om genkoder och skulle gärna vilja ha tips om bra sider där man kan lära sig koderna för olika färger och annan fakta om det. Har super svårt att förstå detta men vill försöka. 
Det finns inte så många svenska sidor som går in på det speciellt utförligt, men HÄR är en som tar upp det lite kortfattat. Du kan testa dig runt i marsvinsfärgskalkylatorn, som länkas på sidan.
Om du undrar något mer om ämnet, kan du bara fråga här. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Jag har börjat lära min någorlunda men skulle behöva hjälp med att få fram min Sigrids Genkod. Hon är White/Chocolate/Buff? Vad är Buffs genkod? Och Saffron? Har mailat dig men vet inte om du sett det. :)
Jag har en hona som är goldenagouti/White/Golden. Jag kikade vad som skulle kunna komma om jag parade min hane som är Goldenagouti med min hona som är Golden/Chocolate/White och då skulle det bara bli Goldenagouti med eller utan vitt. Men kan det inte komma Golden med?
Tack för hjälpen!
#2 Det beror ju på vad som ligger längre bak i släkten med, man kan inte bara gå på mamman & pappans färger vad det kan bli på ungarna:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Nej det vet jag men jag blev fundersam på om jag gjort fel med genkoderna. :)
Goldenagouti AA-BB-CC-EE-PP-SS ?
Golden/Chocolate/White aa-bb-CC-epep-PP-Ss ?
Goldenagouti hanen har en pappa som är Creamagouti och en mor som är black.
Honan har min Sigrid på bilden ovan som mor och pappan är Black/White/Golden.
Men ungarna kan väl få färger från marsvin längrebak i stamtavlan?
Med de föräldrarna så är goldenagoutin Aa Bb C- E- P- S-
Är honan dotter till marsvinet ovan kan hon inte vara CC
Kan du inte lägga in fullständig stam och ev. avkommor. Det är jättesvårt att räkna utan det
#2 Buff är aa BB/Bb/bb cdcd ee PP/Pp och saffron samma men pp.
Sigrids genkod är aa bb cdcd epep/epe PP/Pp Ss/ss
Det här med gener är jätte svårt men samtidigt väldigt intressant. Goldenagoutis genkod kan se olika ut beroende på generna i släkten. Om han skulle vara AA BB CC EE PP skulle ungarna bli goldenagouti med vitt eller utan. Men om han t.ex. skulle vara Aa Bb CC EE PP skulle du genast få mycket flera färger: goldenagouti, orangeagouti, black, chocolate, och alla dessa färger med vitt skulle också vara möjligt. Sedan beror det ju också på honans genkod som också kan se olika ut.
Om du får golden eller inte beror på E-locus, som gör att endast rödgruppsfärger (ee) eller svartgruppsfärger (EE/Ee) ska synnas. Eller sedan båda färgerna (epep/epe). Om agoutin är EE, kommer du inte att få golden då E är dominat över ep och e. Men om agoutin är Ee borde du ha möjlighet att få ut golden också.
Lite kort berättat, skulle bli en väldigt lång inlägg om man skulle börja skriva fram alla möjliga kombinationer. Hoppas det hjälpte lite :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Ojdå, ni han visst skriva till före mitt inlägg :P Jag vill också tipsa om denna sida som har hjälpt mig mycket. Den är på engelska, men man hittar endå bra information där.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Orkar inte ens sätta mig in i marsvinsgenkoder, verkar lite väl invecklat, mycket enklare med kaninens genkoder.
På hanen har du chans på att han är Ee eftersom farfar är saffron, du har också chans på Pp. På C-locus kan han vara antingen Ccd, Ccr eller Cch.
Det enda du kan vara säker på med den stammen är Aa Bb, resten får du gissa lite på och prova olika i kalkylatorn.
Tex Aa Bb C- Ee Pp S-. Är honans mamma buff så kan du endast få cream, buff eller golden så det spelar inte så stor roll vad du sätter på C-locus. Är honans mamma cream blir det lite svårare
På honan vet vi aa bb Ccd (om mamman är buff) ep- P- s-
Mer exakt går det tyvärr inte att få det. Att få ihop exakta genkoder är svårt och på alla mina har jag bara haft en där jag har varit säker på hela genkoden