Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2529 ggr
emmaleijon
0

Smutsig och pruttar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin har på senaste tiden blivit väldigt smutsig under munnen och om framtassarna. (På bilden har jag nyligen försökt tvätta han med en fuktigt tvättlapp, så det såg alltså värre ut innan) Och hans matskål brukar se ut som att man inte har tvättat den på en månad fast i själva verket var det bara någon dag sen. Så på något sätt smutsar han ner den väldigt mycket, och det här smutset är brunt/svart så det ser ut som bajs, det är väl inte normalt?

Och så undrar jag, kan marsvin prutta? Jag tror han gör det, för ibland känner man bara något illaluktande komma ifrån han.

Inget utav det här har han gjort förns nu på senare tid, och då har jag ändå haft han i snart 5 år (Fast han är 6 år, så det kanske har något med åldern att göra?)

Jätte tacksam för svar!!

emme123
0

Marsvin kan prutta, dem har också gaser. I matskålen kan det vara att dem tror att det är en liten toalett, det trodde mina dem bajsade och kissade i matskålen, ush.. Men sedan slutade dem.

emmaleijon
0

#1 Åh vad skönt att höra! Blev lite rädd, för jag har hört att kaniner inte kan prutta och att det är farligt om de får gaser, så tänkte om det var samma sak för marsvin.

Haha usch, får hoppas de slutar!

emme123
0

Ja, precis.

JA det får man göra, inte så jätte trevligt att ha avföring i matskålen :P

Fridaaaa
0

Aldrig någonsin hört ett marsvins prutta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emme123
0

'jag har hört flera stycken och det är inget farligt då

Hultan
0

Kan han äta hö ordentligt? Ibland kan gnagare bli smutsiga under hakan om dom har problem med tänderna, och inte kan tugga ordentligt. Väg honom så att du har noga koll att han inte magrar!

Med sunt förnuft kommer man långt!

emmaleijon
0

#6 Han äter knappt nåt hö, han låter det oftast bara vara. Men han kan äta pellets, grönsaker och knäckebröd i alla fall så att äta verkar inte vara nåt större problem.

Men absolut ska jag hålla koll!

Hultan
3

Ts har han ätit hö förut? Det ÄR ett stort problem om han inte äter hö! Marsvin ska äta 80% hö! Deras kindtänder slipas inte tillräckligt annars. Om han ätit hö förut men nu slutat är det troligtvis tänderna som är orsak, han kan ha fått en tandbrygga, dvs tänderna växer över tungan tillslut. Jag rek dig att gå till vet och få kindtänderna kontrollerade. Låter inte bra det där.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

#7 Hö är viktigare än pellets. Testa att ta bort pellets och bara ge hö & grönsaker några dagar och se om han äter mer hö då.
Annars hade jag åkt till veterinär och kollat tänderna

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaleijon
1

#8 & #9 ojdå, det visste jag faktiskt inte. Jag ska ringa vetrinären så fort som möjligt!

wingren
0

Bra att du tar det på allvar Emma :) Hade ett marsvin för något åt sedan som inte var lika på maten som förut, visade sig att hon hade slipat ner tänderna FÖR mycket. Så tänderna var ovanligt korta, tog bort grenarna ur buren och sedan blev hon som vanligt igen :) Nu är säkert detta inte problemet i ditt fall men det visar att det inte behöver vara något allvarligt :)

emmaleijon
0

Vi var med han hos veterinären idag, han var gammal och trött, därför hade han slutat äta hö. Eftersom ålder inte är något man kan göra nåt åt så fick de avliva han. Min lilla älskling, saknar han redan! Rynkar på näsan

wingren
1

sorgligt :( men han slapp lida iaf, kram