Skinnysar
Hej!
Jag hämtade 2 skinnysar för 2 månader sen som inte hade något hem. Den ena kunde inte gå. På den andra var huden så torr vid huvudet så det hade spruckit.
Just nu mår dom bra. Men dom är väldigt ättriga, precis som dom har råtta i sig. Den ena gillar inte att bli klappad heller, och dom äter verkligen ALLT. Dom är väldigt väldigt annorlunda än mina andra marsvin.
Har aldrig haft skinnysar före dessa 2. Så min fråga är… är era skinnysar också så?
Nej mina skinnys är precis lika mycket marsvin som andra marsvin. Tråkigt att de verkar blivit dåligt behandlade och inte omskötta innan :(
Ja… dom verkar vara helt skadade ärlig talat. Blir lite rädd för dom ibland…. Så synd om dom, hoppas bara dom inte lider :/
Vad menar du med ättriga? Försök o beskriv deras beteende
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
De påminner mig så fruktansvärt mycket om råttor! De springer som råttor, snabbt och ivrigt. Dom äter verkligen hela tiden, och piper. De springer in i min jacka, kan ha dom där hela dagen… precis som en råtta.
Med korta ord, så skulle jag beskriva dom som råttor…
Skinnys behöver äta mer för att hålla uppe kroppstemperaturen. De uppskattar även mjuka gömställen (filtar, myspåsar), som håller dem varma, de känner allting mer än vanliga marsvin som ju har en skyddande päls. Jag har märkt att de kan vara väldigt känsliga för beröring (på gott och ont) Vanligt kel kan bli lite överväldigande om de inte är på humör för det. De älskar som du säger att vara under kläderna, brukade ha mina under tröjan när jag satt i soffan, där kunde de ligga och snusa och puttra gott. Modersinstinkterna gick på högvarv!
Angående huden, jag fick rådet att smörja mina med tassalva för hundar (den som luktar tjära) efter att ha badat dem. Men jag märkte inget direkt behov av den, och ofta torkade jag mest av dem med våtservetter för barn. Det verkar variera hur man behöver sköta huden.
Hoppas det går bra i fortsättningen för dina skinnysar, jag skulle gärna ha skinnys igen men då jag inte känner att jag riktigt kan stötta uppfödningen av en ras som är så 'onaturlig' (de skulle nog ha päls om de fick välja själva) så väntar jag och hoppas på att hitta några som behöver ett nytt hem igen.

Nej det du beskriver är inget normalt Skinnybeteende. Men dessa har ju varit helt vanskötta samt troligtvis ej blivit rätt handskade med så självfallet har dom ju inget förtroende för oss människor.
En rätt behandlad Skinny är oerhört personlig och pockar ideligen på uppmärksamhet samt kel, samt är ändå helt lugn i knäet.
Jag tror att även dina två kommer med tiden att slappna av hos dig men det kommer nog att ta sin tid, ha tålamod så har du nog med tiden två underbara personligheter.
Lycka till med dom.
Marsvin 4-ever
.
Jag har 1 skinny, hade 2 st innan, men båda jättesociala och trevliga. Nästan mer sociala än mina pälsade :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren!
Jo, för jag gör ju verkligen inget ''fel'' med dom. De har flera handukar och varma mössor i buren. Har till och med värme element precis vid buren även fast det alltid är väldigt varmt här. Smörjer in dom med salva, även fixat benet för den andra hos vetrinären.
Men det är nog som tantnett sa, att det kanske kommer ta tid…
Men är det möjligt att dom kan ha råtta i sig?
#8 Haha nej det är inte möjligt att dem kan ha råtta i sig, då råtta & Marsvin inte kan para sig och få barn ;)
Hihi har du kollat så att de inte har svans???
skämtar bara men det låter jättegulligt med så pigga grisar…(DEN var ju rolig den)
Lycka till med dem och skönt för dem att du har tagit hand om dem!
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Undrar lite var man får tag på en skinny om man skulle vara spekullant? =) Tycker dom är ursöta!
Jag bor ju i holland, och här har vi en hemsida för hemlösa djur som du bara kan gå och hämta. Som tradera unngefär.
Massproduktionen av marsvin är ju jättestor här så de kommer in ungefär 5 nya marsvin varje dag :/
Men annars får du väl bara söka på någon svensk hemsida där de föder upp dom. :)
#11 Finns lista på reggade skinnyuppfödare på svenska marsvinsföreningens hemsida :)
#11 Jag har en överbehårad skinnybebis, hane, kvar. elva dagar gammal ännu bara. =)
#14 vad menas med överbehårad? =) Och var bor du?
#15 Att den har mer päls än vad skinnys ska ha på kroppen :)
#15 Jag bor strax utanför Västervik i Småland