Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2641 ggr
sandraedlund
0

Hornskada?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte nu att min äldre hane är röd i ögat och lite svullet. Osäker på om han ser något och han är även lite hängig.

Hur behandlar man det?

sandraedlund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det att behandla hemma?

sandraedlund
0

Det kommer även vitt klet ur ögat:s

sandraedlund
0

Han använder heller inte ögat så mycket utan har det helt slutet. 
Det är inte helt grått som det varit på många bilder jag kollat på, utan det är som en rispa i ögat som är grått. Vitan är röd, svullen och det kommer vitt klet.

sandraedlund
0

Ingen som vet?

NinaS
0

Jag har inte haft ögonskada på något marsvin, däremot har hundarna haft hornhinnesår. Då krävdes behandlig med olika sorters ögondroppar för att det skulle läka. Jag rekommenderar att du ringer din veterinär och bokar ett besök. Lycka till!

sandraedlund
0

#5 Ja fast det finns fall där det räcker med koksaltlösning för att det bara är nått som fastnat, och jag vill veta om det ser ut som det eller som en skada ;)

NinaS
0

#6 Tycker det är svårt att se på bilderna. (Och en del sår är små, och syns inte förrän veterinären färgar ögat.) Att marsvinet har ögat stängt tyder på att han har är besvärad/har ont.

sandraedlund
0

#7 Testade ialalfall att rengöra med koksaltlösning nyss och nu tittar han med ögat iallafall.
Kommer nog avvakta ett par dagar och se om det räcker med koksaltlösningen eller om han måste till veterinären ^^

Linnet
0

Du kan köpa Noviform, receptfri ögonsalva på apoteket, bruka hjälpa snabbt, fast det kanske funkar med koksaltlösning också.

sandraedlund
0

#9 Tack för tipset! Skall köpa det imorgon isåfall om det inte blir bättre =D

Abico
0

Har du kollat igenom ögat noga så att det inte är något skräp kvar? Min erfarenhet är att det i 9/10 fall där marsvinet är irriterat/kniper med ögat handlar om en liten höbit som ligger kvar under ögonlocket. "Lyft" ögonlocken och blinka med ögat för att få syn på eventuellt skräp. Hittar du inget så kolla igen efter en stund för det kan komma fram om det ligger gömt. Ögat brukar bli bättre nästan direkt, efter några dagar syns ingenting längre om det inte är en större skada.

Hanna 

sandraedlund
0

#11 Det var det första jag tänkte och började kolla efter - men ajg såg ingenting och killen vägrade öppna ögat och ligga still - så jag spolade med koksaltlösningen - och då blev det genast bättre - han öppnade ögonen och såg genast piggare ut, svullnaden och rödheten gick ner lite med, skall tvätta en gång till ikväll för säkerhetsskull tror jag. 
Men om det nu bara är hö eller spån eller så… Hur kan det då ha blivit en rispa på ögat? Den gråa fläcken på bilden, syns dock lite dåligt.

Abico
0

#12 - Ja spola en gång till och titta, det kan ju ha glidit fram. Det är inte ovanligt att skräpet rispar ögat - ett höstrå kan vara ganska vasst och ligger det och skaver mellan ögat och ögonlocken så kan det bli ett litet sår. Att de kniper med något öga beror oftast på att det är skräp kvar i ögat, så fort man fått ut det blir det bättre. Men håll koll på det :)

Hanna 

sandraedlund
0

#13 Det skall jag absolut göra! Annars blir det Noviform innan helgen!
Har du erfarenhet av det? Om skräpet har rispat ögat - läker det av sig själv?

Abico
0

#14 - Ja min erfarenhet är att ögon läker jättebra, även vid större operationer och liknande.

Hanna 

sandraedlund
0

#15 Då kämpar jag vidare med koksaltlösningen idag!
Han har ögat helt öppet men nu är hela ögat grått istället för bara rispan. Har ju kollat på lite bilder här och när hela ögat är grått är det oftast skräp - stämmer det?

Abico
0

#16 - Jag tycker att du kan låta bli koksaltet och låta ögat vara om han inte kniper med det längre. Förmodligen har han fått ut skräpet. Att det är grått betyder att det läker :)

Hanna 

sandraedlund
0

#17 Jasså det är såpass :o?!?
Nej han kniper inte med det längre, det är oftast öppet och han kollar med det, självklart blundar han ibland om det blir mycket ljust, men annars tittar han som vanligt.
Men då struntar jag i koksaltet och ser hur det blir ;)

sandraedlund
0

Tror att det blir att inskaffa Noviform imorgon, kanterna kring ögat är fortfarande röda på honom, lite röd i vitan men inte så som det var i början. Och ögat är fortfarande grått. ur länge bör man vänta och se  #17?

sandraedlund
0

Så fort lillkillen närmar sig honom nu också så skriker gubben - borde jag sära på dem? Förstår inte varför han skriker, han har inga bitmärken eller någonting utan jag tror att Nintendo bara går fram till honom:s Varför gör han så?

godisgrisen
1

Det är möjligt att Nintendo taget över ordförandeklubban med tanke på ridandet tidigare. Det brukar inte bli så så tidigt i ett så åldersojämt par men nu var ju Aragorn nedsatt efter operationen så Nintndo säg kanske sin chans. Att Aragorn skriker behöver inte betyda att han är rädd utan bara att han talar om att han är underlägsen. De här skriken brukar skrämma omtänksamma marsvinsägare men är i själva verket bara en del i deras kommunikation. Aragorn känner sig nog lite eländig också då han förmodlign har ont både i rumpan och ögat så han är extra noga att tala om att han inte tänker tjafsa därför skriker han troligen så högt. Nu är jag inte där och har inte sett allt men så tolkar jag det härifrån med de fakta jag har fått. Jag tror det låter värre än det är så ser du inga elakheter och slagsmål så låt den vara och reda ut sin relaion i fred. Jag tror det fixar sig bra.

För övrigt tror jag ögat kommer att läka med tvätt, tid och noviformsalva om inte gå till veterinären.

sandraedlund
0

#21 Tack Godisgrisen! =D
Detä var verkligen sådana som dig som jag behöver nu!! ;)
Nej de slåss inte alls eller så utan Aragorn bara skriker, han har inga bitmärken eller någonting, men jag har som sagt funderat på att det kanske var något i den stilen också - eftersom Nintendo rider på honom ganska mycket, eller gjorde när jag nyss satte ihop dem igen.

Men vad skönt att höra för min del iallafall! =D Tack! Då skall jag införskaffa mig Noviform idag från apoteket!

sandraedlund
0

#21 Noviform var slut på apoteket!!! Produktionsfel… Vet du om något annat man kan använda?