Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 8177 ggr
Ery
0

Hö och damm

Jag är lite fundersam på det här med hö och damm. Det står på flera ställen att bra hö inte dammar, men betyder det att det inte dammar överdrivet eller att det inte dammar alls?

Jag köpte en gång en bal från en bonde i närheten, när jag kom hem och öppnade den så märkte jag att den kändes lite fuktig. Och när den sen hade torkat så dammade den väldigt mycket, så den slängde jag bort med en gång.

Nu köpte jag hö i småbalar av en bekant, det luktar gott och ser bra ut. Men om jag tar en skiva och skakar ut den så höet blir fluffigt, så dammar det något. Jag menar alltså inte att det dammar väldigt mycket, men jag kan inte säga att det inte dammar alls. Betyder det att höet är dåligt? Trots att det verkar bra på alla andra sätt?

[braco]
1

Det beror lite på vad det är som orsakat dammet. Dammet kan vara ett tecken på mögel men kan också bildas om höet är väldigt väldigt torrt. Om höet är balat och dammar mycket går det inte att lita på det. Är det dessutom gråaktigt är det ännu ett tecken på mögel. Om höet dammar lite på grund av att höet är för torrt är det ingen fara. Problemet är att alltför torrt hö innehåller ofta väldigt sega strån som kan till och med vara skadliga för marsvinen. Min rekommendation är att om du är det minsta lilla osäker, kasta höet.

FeliciaS
0

Så gott som allting drar till sig damm så 100% damfritt hö hittar du inte ;) Precis som du fått svar på i #1 så kan damm vara tecken på att höet är dåligt, men det behöver inte vara det. Luktar det gott och är grönt och fint skulle jag inte tveka. Har det däremot trist färg eller luktar svampaktigt bör du kasta det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[braco]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder på hur hö kan se ut :-)

Först vanligt "ängshö" som är mjukt och grönt.

[braco]
0

Sedan kommer timotejhö som är mjukt dvs. inte övertorrt.

[braco]
0

Sist kommer timotejhö som är aningen övertorrt men fortfarande grönt om lite blekare. Ganska strävt och med många hårda strån. Denna går att blanda med annat mjukare hö. Timotejgräs brukar vara det smaskigaste :-)

[braco]
0

Här kommer en bild på dåligt hö som har väldigt tråkig brun färg och dessutom dammar. Höet är Vitakraft som finns att köpa i mataffärer.