Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1383 ggr
_Charlie
0

Tystaste vattenlösningen?

Jag behöver ett lite annorlunda tips. Hur man åstadkommer en så tyst vattenlösning för marsvinen som möjligt utan att använda skål.

Det smäller något så otroligt här om nätterna och även om jag inte bryr mig så är jag rädd att grannarna ska göra det snart. Till nya burskåpet vill jag lösa detta så att det låter så lite som möjligt när de är på flaskorna.

Det är inte själva kulan som åker upp och ner som låter utan de sliter och drar i flaskan så de smäller och för ett vansinnigt liv.

Tips någon?

Lixim
0

Fråga dina grannar om de hör marsvinen. Vi frågade våra och dom hör ingenting. Jag stör mig dock på ALLT om nätterna o har taskigt morgon humör så jag kör med öron proppar :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
1

Hehe ja det kan jag ju göra, tror dock att jag ändå vill få slut på smällandet. Skrev visserligen att jag inte bryr mig men ibland gör jag såklart det, tex precis när jag försöker sova.

Av någon anledning blir det alltid så att börjar någon dricka i en bur, då ska det drickas i ALLA burarna. :D

Lixim
0

Jag vet inte om zippy flaskor kanske är lite tystare än vanliga?

Du kan ju även ha vattenskål men bara på natten, fast de e ju lite osmidigt..

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

rosablomma
0

Linda ett tygstycke runt flaskorna så sitter de stadigt.

_Charlie
0

Ja skål är ju toppen på så sätt att de går snabbt att rengöra och fylla på, och så låter det ju ingenting. Men nackdelarna är ju så stora tyvärr, med skit i skålen på en gång och så ska sklart någon stå med fötterna på kanten och välta ur skålen osv. ;)

Jag tror att det bästa vore att få fast flaskorna så att det inte går att rucka dom, att de inte kan slita omkring dom och smälla dom. Men med de vanliga hållarna går ju inte det.

marsvin-90
0

Silvertejp! =D

Våra sippyflaskor har de häft ner så många ggr för de drar så himmla mkt, så vi har fått sätta fast några med silvertejp.

FeliciaS
1

Mina marsvin dricker nog ganska försiktigt då, för det hörs inte mycket. Jag har Sippyflaskor. De har aldrig åkt ner heller ;) Om det är flaskan som smäller till mot burväggen hade jag testat att linda något mjukt runt flaskan som #4 föreslog, eller sätta tyg på burväggen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

millib
0

Dra en strumpa om de,m, det vorde tysta ner skramlet

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

_Charlie
0

Men SMART!!! Måste prova strumpa!! :D

millib
1

Ta två eller en raggsocka när du ändå är igång :)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Ery
2

Om det funkar med strumpa så kan nog du som verkar vara händig sy små flaskfodral av fleece. =o) Det skulle ju kunna bli rätt snyggt.

Abico
0

Jag tycker att sippyflaskor skramlar mer om pipen än vanliga flaskor, åtminstone när vissa av marsvinen dricker ;) Däremot sitter de ju stadigare så det kanske ändå kan vara en lösning om det är det som är problemet.

Hanna 

_Charlie
0

#11 :D

#12 Problemet är att jag inte kan fästa sippyflaskor i burskåpet jag håller på och bygger. Det blir inget galler och trät är lite räffligt. Dock har de hyllplan på sidorna och de är lite glatta, frågan är bara om de håller för en sugpropp.

Brukar flaskor i cykelhållare sitta hårt?

Charlotta-B
0

#13 man kan trycka till cykelhållaren så flaskan sitter hårdare fast.

Charlotta-B

_Charlie
0

#14 Det kanske vore något då. Tror de måste sitta riktigt fast, hela vägen liksom. Inte bara uppe vid stålpinnen för då kan de dra omkring bottendelen och smälla den i väggen. Ska nog försöka hitta en och prova.

Charlotta-B
0

#15 ja så kan det vara =) Jag tänker inte så mycket p det faktiskt då jag inte störs av det direkt
:P hihi

Charlotta-B

FeliciaS
0

#13 Men du kanske kan skruva fast en träplatta med Sippyhållaren på, mot burväggen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Charlie
0

Kan meddela att jag numera har det absolut tystaste vattensystemet som finns - skålar. Och jag är så nöjd!