Marsvin tips!
Hej! Vi köpte våra marsvin för en vecka sedan ungefär och dom är ju lite rädda men jag har försökt klappa dom och vara med dom så mycket som möjligt. Fick även rådet att dom inte skulle ha något hus i början så just nu har dom en hel del hö. Den ena är lite lugnare, honom kan man klappa lite försiktigt den andra kommer bara fram om den får mat
. Jag har även tagit upp dom och haft dom i knät men dom springer så fort jag ska ta upp dom men sen när jag väl har dom i famnen så är dom jätte lugna och jag kan gosa och mata dom, varför är det så? Har ni några tips på hur jag ska göra för att få dom mer tama? 
Fortsätt som du gör, sätt in handen i buren med en gurkbit eller nöt annat de gillar och låt den vara där stilla. Upprepa mönga gånger. Sen kan du försiktigt röra handen mot dem, klappa om du får. Jaga inte! Fortsätt försöka klappa utan att ta upp dem tills du närker att de inte ör rödda för din hand längre. Varför de sitter still i famnen är för att de är rädda, när de börjar nosa omkring sig börjar de bli modigare, ett tips är att ta upp båda samtidigt då brukar det gå fortare då de är två. Tålamod och försiktighet, lycka till!
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag rekomenderar dig att skaffa ett hus utan fönster. Marsvin är flyktdjur och blir stressade utan ett ställa att fly till. Är du bara lugn och ger dom godbitar när du är hos dom kommer dom till slut komma fram själva. :)
#1 Okej, tack för tipsen!
#2 Jag fick rådet att inte ha något hus alls ibörjan utan att jag kunde ha mycket hö istället där dom kan gömma sig om dom vill. Jo, brukar alltid ha något gott i handen, då kommer dom oftast fram 
#4 Jag skulle ändå skaffa hus. Det blir en trygghet för marsvinen enligt mig. :)
#4 Jo jag hade hus i buren innan jag skaffade dom men många har sagt att marsvinen blir svårare att få tama då, att dom bara sitter där inne så jag vet inte. Tänkte att jag skulle sätta dit huset när dom blivit lite mer tama :)
#6 Vem fick du det tipset av? Jag skulle iallafall sätta in huset då jag tycker det är onödigt att dom ska bli stressade. Dom behöver något "eget" enligt mig. Dom kommer fram om du ger dom tid.
#7 Fick tipset av den jag köpte marsvinen av och i djuraffären sa dom också att jag skulle vänta med hus, så jag vet inte om jag ska sätta tillbaka huset eller inte.
Enligt lag måste marsvin ha något att gömma sig i eller under, en skyddsplatd. Mitt tips är stt du snickrar ihop något som har ett tak men inga väggar, alt två väggar. Det tråkiga med att köpa djur som inte ör handtama är just att de är så rädda i början. Jag säljer alltid handtama djur, ungar som vuxna.
#9 Ja det med två väggar lät bra, då kan man ju ändå se dom och det kanske blir lättare att locka fram dom då, just nu har jag väldigt mycket hö i buren där dom kan gömma sig.
Jo visst är det tråkigt att dom inte är så jätte tama men det känns ändå som om dom blir tamare varje dag, dom vågar äta ur min hand nu och kommer fram när man ska fylla på mat 
Hus är ett absolut måste för marsvin. Även om de har mycket hö att gömma sig i så är det inte samma trygghet som ett hus, ett rör eller annat typ av skydd med någonslags väggar och tak (framförallt taket är en trygghet). Att marsvin blirr skyggare av hus är ett påhitt som jag inte förstår hur det har uppstått. Resultatet blir i många fall väldigt stressade djur, definitvt inte tama djur.
För att vänja marsvinen med kontakt är det hantering som gäller. Som #1 föreslog, ha båda i knät/famnen samtidigt! Du kan även erbjuda något gott, t.ex. gurka eller persilja, medan du har dem uppe. När du ska ta upp dem så försök att fånga upp dem snabbt utan att jaga. Ibland skriker de hjärtskärande när de blir fångade och man kan tro att de gjort sig illa, det är dock allt som oftast att de fjantar sig eller blir rädda men de lugnar sig i famnen. Typiskt för abessiniermarsvin att skrika som så…
Så mina tips blir att ge dem gömställen, hö räcker inte. Gömställena ska, som #2 skrev, inte ha fönster då de riskerar att fastna. Hantera så mycket som möjligt, men gärna korta stunder snarare än långa stunder. Kanske mellan 2-5 minuters kel (eller bara att marsvinet sitter i knät på en) och sedan vila minst en halvtimme. Erbjud gärna godis (nyttigt godis såklart, grönsaker eller ev. frukt).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#11 Tack för svar! Jag sätter in huset hos dom då, var osäker på om jag skulle göra det eftersom dom i djuräffären gav mig tipset att vänta. Litade ju på att dom skulle kunna sånt.
Jo jag har alltid uppe dom samtidigt, dom blir mycket mer lugnare då. Sen sitter jag ofta och pratar med dom och då kommer dom också fram ibland. Jag ger dom även grönsaker när dom sitter i mitt knä och det gillar dom. :)
Jag har en hona spm är väldigt skygg och rädd, hon bor med ett annat marsvin som är väldigt framåt och hon ölskar sitt hus med tre väggar men när jag la in en vadderad fleece filt/kudde så är huset ganska ointressant. Hn älskar den och efter det är hon inte lika rädd när hon har din trygga punkt utanför huset, även det korta röret ja satt in som hon knappt för plats i på längden är en favvo plats. Detmär bara att testa sig fram men som sagt, lugnt och fint bemötande och som ovan skriver, hellre snabbt än att jaga.
Kom på ett annat tips som funkat alla år är att göra ett ljud när de ska få mat. Jag småsmackar med tungan och alla ställer upp i kör och ställer sig mot gallret. Går fort att lära dem att förknippa mat med ljud. De kallas ju i vårt hus ofta för Matsvin, just för att de älskar mat!
Mitt ena marsvin är också ganska rädd men hans bror är mer framåt och sitter mest stil när man ska ta upp honom. För ett tagsen köpte jag ett rör utav tyg till min hamster som man kunde häga i taket men den var alldelses för stor för min lilla hamster och dessutom så gnagade hon på den. Den kanske jag kan hänga hos marsvinen? :)
Marsvin är ganska klumpiga öven om de kan hoppa bra. Att hänga låter inte jättebra om den inte är stum? Lägg den ner i buren istället. Se till att den inte är för lite så de fastnar bara ;)
Nejdå den är ganska stor och så är ju mina marsvin fortfarande ganska små :)
Jag har haft mina i en månad nu. I början (speciellt den första veckan) var de rätt så skygga, sprang och gömde sig för minsta lilla. Det jag har gjort är att ha tålamod, absolut inte pressa dem utan vara lugn och röra mig försiktigt så att de inte blir rädda. Sedan har jag tagit upp dem varje dag en längre stund tills de slappnar av i mitt knä. Den ena har alltid varit lätt att plocka upp, sitter helt stilla, men den andra har jag utarbetat en metod som stressar henne minimalt, och det är att plocka upp henne underifrån, så jag kupar mina händer/armar under henne, istället för att ta bara handen under marsvinet eller över det. Som sagt, med det andra marsvinet kan jag lätt plocka upp snabbt med handen under magen och den andra bakom rumpan, hon har inget emot det, men den andra måste jag plocka upp på ett annat sätt. Så jag har försökt att anpassa mig till dem, vad som får dem att må bra, istället för tvärtom. Nu en månad senare, är de jättesociala och modiga och har precis börjar våga skrika efter mat :) Jag har haft hus till dem hela tiden. I början om jag kände att de kurade för mycket i huset, flyttade jag bara försiktigt på det och stod lugnt och stilla och tittade, då blev de genast mera nyfikna efter en sådan liten knuff. De kände ändå alltid att möjligheten till hus fanns och det skedde inte ofta att det flyttades när de var i det.
#14 Om man skall lära in det så är det nog bra om man redan har något eller några marsvin som redan kan det kanske. Jag försökte lite med det när jag precis fått hem mina marsvin men de blev bara rädda för i princip alla ljud jag gjorde. Det enda som funkade var att prata bebisspråk eller sjunga lugnt. Nu skulle jag säkert kunna lära det utan att de blir rädda men det kunde´jag inte första veckan. Såklart är det ju olika för alla marsvin, man kan ju prova sig fram.
#18 Det är precis så med mina, den ena är väldigt svår att bara plocka upp, den kommer dock fram när man har mat i handen. Den andra sitter oftast still och är väldigt lätt att ta upp. När jag väl har dom uppe i knät så är dom lugna och äter ur min hand. Men jag märker att dom blir mer nyfikna och kommer fram, jag har ju bara haft dom i ca 1 vecka :)
Alla marsvin ska ha hus eller gömställe, minst 1 gömställe/marsvin. Helt fel råd av den som gav dig det.
För att få dem mer tama, så är det enda att pyssla med dem så mycket som du kan, vara lugn, kanske ge någon grönsak när dem är famnen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har jag inte läst hela tråden men ett tips är att du tar två skokartonger och klipper flera hål som öppningar 3-4 st. Plus ett hål i taket så att du kan se marsvinet. Då kan du öppna taket på huset. Plus att du ser marsvinet tydligt och de kan se dig ofta. Anledningen till att du ska ha två är för att de ska ha varsitt. Eftersom det är flera hål i kartongerna så kan de lätt springa ut från ett annat hål om de skulle ruffas om vems hus är vems. Lycka till!
Alla mina marsvin har inte hus. Det är individuellt kan jag tycka. Även fast de flesta trivs bäst med hus. Med jag har två marsvin som Aldrig är i husen. Och som oftast bara puttar omkring på huset eller blir "sura" över att husen är där. Då de slipper ha hus .
Men om du ställer in huset och dina marsvin gärna är där inne så ska du nog ha hus. För då är det ett ställe där de känner sig trygga och ohotade.
Hoppas att det kommer gå bra med dina marsvin. Det viktigaste är att ha tålamod :D
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Vi har fotpallar från Biltema (34:50 kr/st) som hus hemma hos oss. De ger skydd men har även fyra flyktvägar. Marsvinen gillar dem och jag gillar färgklickarna i buren. Något man ska tänka på om man har små marsvin är att sätta för hålet i taket då de annars kan fastna med huvudet där. Man kan t.ex. sätta en bit silvertejp från varje sida.
På bilderna i länken kan du även se klassiskt stockhus som går att köpa i de flesta djurtillbehörsaffärer (kostar ett par hundralappar) och en tunnel gjord av ett gjutrör för betong köpt på Bauhaus. Du får ett långt rör som kan kapas till flera tunnlar för ca 50 kr (ganska hårda att såga i, tål en hel del gnagförsök utan att gå sönder). Jag brukar skära av bottnen så marsvinen ligger på spånet i tunneln. De blir mindre kissiga då. 
Jag vill passa på att tipsa om min favoritsida med marsvinsfakta, Humlans marvin. Under alla flikarna där kan du läsa om allt som gör att du får glada och välmående marsvin.