Vi har inte försäkrat våra marsvin av anledningen att vetrinär besöken inte blir dyra, tycker inte operationer är speciellt dyra på marsvin heller..
Vi har istället lagt undan en hel del pengar för eventuella vetrinärbesök eller ingrepp m.m
Jag håller med. Lägg undan så mycket du kan i början, 250 kr kanske (eller mer om du kan), tills du kommer upp i 2-4 000 kr. Och efter det kan du kanske lägga undan 100-150 kr hela tiden. Då har du pengar till undersökning och inte allt för stora ingrepp utan problem!
Skulle du sedan inte behövt använda pengarna innan ditt marsvin dött (och om du inte skaffar ett nytt) så har du veterinärpengar till något annat djur. Vill du inte ha djur alls har du sparat ihop en slant så du köpa något du vill ha då!
Att ha försäkring är som att slänga pengar i sjön. Skulle det bli en dyrare operation kommer man nästan alltid behöva lägga ut en del ändå efter som att man måste betala självrisken + den rörliga delen (typ 20% av totala kostnaden) utöver det. Det finns försäkringar utan rörlig del, men då är de dyrare istället. Och blir ditt marsvin lite sjukt bara (kanske behöver en undersökning och lite penicilin eller liknande) så kostar det nästan inte mer än självrisken i.af.
Så har du någon förälder som kan hjälpa dig med någon tusenlapp OM det skulle behövas så skippa försäkringen. Har man jättedålig ekonomi kan det vara bra att sprida ut kostnaden så att säga, men det blir alltid dyrare i längden.
Hakuna matata!
Våra marsvinspojkar är försäkrade. Det var vi väldigt glada över då Dumle, 5 mån, drabbades av pungbråck och det blev akut operation. Han fick stanna över natten på djurkliniken och kom sen hem till oss. Vi skötte om honom efter bästa förmåga. Han piggade på sig och hans burkompis Gozo är lika glad som vi över det.
Om vi inte haft Dumle försäkrad hade operationen, med undersökningar som ultraljud, sövning, kastrering och medskickad medicin kostat över 7000 kr. Det är mycket pengar som inte alla kan avvara, med kort varsel, om ekonomin är ansträngd. Det kan ju tyckas att ett marsvin som kostat 250 kr inte är värt att lägga ut tusenlappar på. Men det är utomstående, marsvinslösa människor, som kan reagera så när man berättar. Vi som har våra "goa grisar" i både famnen och hjärtat vet hur det känns. Är man, som jag, dessutom mamma till en nybliven marsvinshusse på 10 år, så vill man inte att pojken ska förlora sitt ena marsvin. Vi fick nämligen veta av veterinären i efterhand att Dumle nog inte hade klarat sig om tarmarna hunnit falla ner i pungen innan han opererades.
Så tänk efter om du vill försäkra! En marsvinsförsäkring kostar c:a 300 kr per år. Det finns en fast och en rörlig självrisk. Den rörliga självrisken är 20-25 %. Så det blir inte billigt hos veterinären ändå om vården kostar mycket. Fast allting är relativt och man får överväga hur man vill göra.
Jag valde Svelands försäkring till våra fyrbenta pojkar. Agria försäkrar också marsvin. Gå in på försäkringsbolagens hemsidor och ring gärna och fråga någon av deras representanter om vilka villkor som gäller. Jag hoppas att du fått lite hum om hur det kan vara, ampi.
Mitt råd är att skaffa försäkring, åtminstone till unga marsvin. För om olyckan eller en svår sjukdom drabbar ett kärt litet djur, så är det skönt att veta att man har råd att ge sin kelgris den allra bästa vård som finns, oavsett vad det kostar.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag kan säga att jag försäkrade vårt första marsvin. Han blev väldigt sjuk, det var veterinärsbesök och behandlingar för sellnic, svamp, Ringorm, etc. Inget av detta täcktes av försäkringen då alla kostnader var lägre än självrisken, men många = väldigt dyrt. Och när han dog kunde jag inte avsluta försäkringen då jag hade bundit mig för ett år. Så nu sitter jag och betalar på en försäkring till sommaren för ett marsvin som inte längre lever, och fick trots dyra veterinärskostnader aldrig använda min försäkring.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Våra är försäkrade hos agria. Det kostar ca 25 kronor/månad och marsvin. Vi är vuxna människor och kan inte räkna med några tusenlappar från föräldrar 
Jag har ett av mina sju marsvin försäkrade, i Sveland. Jag rekommenderar Sveland, de är billigare än Agria och har typ samma villkor, som jag förstått det.
Självrisk - Sveland: 600kr, Agria: 700kr
% man får betala själv - Sveland: 20%, Agria: 25%
#4 Vilken otur att det blev dyrt ändå! Det är ju summan inom en nittiodagarsperiod som räknas, åtminstone för Sveland-försäkrade. Men då höll sig alltså de ersättningsbara kostnaderna under 600-700kr under denna tid?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja det är ju tyvärr mycket som inte täcks alls, eller begränsas av försäkringen. Medeciner brukar inte ingå i vad dom ersätter t.ex.
Hakuna matata!
Har inte mina försäkrade.
Kommer inte operera mina plus att jag hellre lägger undan lite pengar som backup ifall något skulle hända
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Hur menar du "kommer inte att operera mina"?
Jag har mina försäkrade i Agria och har garanterat fått tillbaka mina pengar. Det räcker med 1-2 undersökningar med tester för att komma över de 700 som är i fast självrisk, framförallt om det sker akut. Behövs det sedan även någon form av röntgen, sedering för att möjliggöra behandling eller operation har jag kommit över självrisken direkt.
Har även haft oturen att ha kanin med långvarigt strul med ögat där det blev en flertal veterinärbesök. Att då enbart ha en fast självrisk per 125 dagar och betala 20 (idag 25%) på resten underlättade rejält.
Däremot kan jag förstå de som lägger undan en slant istället om det handlar om många individer att försäkra.
Jag har Agria försäkring till mina marsvin och det är jag glad för.Att ha djur och inte ha de fösäkrade är lite oansvarigt, tycker jag(var inte nu förbannade).Vet.besök är inte så billiga,så det känns tryggt ekonomiskt.
#11 hur kan det bara oansvarigt att inte försäkra sina marsvin? Jag har pengar så jag kan betala för större ingrepp m.m.
Min hund är försäkrad men givetvis har jag pengar undanlagda till henne med. Men det är skillnad på marsvinen då vetrinär besöken för dom inte kostar speciellt mkt, medans hunden som snart är 3 har jag fått betala cirka 10000 i vetrinär kostnader. Tycker hellre man lägger undan 15-20 000 till sina djur, det är iaf så jag föredrar det(o.b.s nu har jag cirka 15 marsvin därav den stora summan).
Sen respekterar jag folk som försäkrar sina marsvin, det funkar säkert bra för dom.
Men att vara oansvarig för att inte försäkra ett marsvin, nej.
#12 Jag förstår inte riktigt logiken i att lägga undan pengar. Ordinarie vet besöken är inte dyra, det är jag medveten om, men akuta ingrepp, kirurgiska ingrepp mm. kan kosta en del. 300 kronor per år är inte mycket och betalas tillbaka på ett enda vet. besök på (så lite som) 1200 kronor. Utan försäkring betalar man allting själv oavsett hur mycket det kostar.
#13 logiken är att istället för att betala 300x15 + vetrinär besök och självrisk o allt vad det är så betalar jag hellre allt själv.
Det är inte ofta marsvinen blir sjuka och jag tycker det är ovanligt med dyra och allvarliga operationer. Den dyraste jag vart med om var 3000.
Jag lägger hellre undan iaf.
#14 OK, har man 15 marsvin så är det nog inte så roligt att betala försäkringskostnader.
#15 njae det är ju inte det. Sen kan man jämföra, under 4 år har vi varit till vetränären för en kostnad av cirka 1500. Under 4 år.
Jämför det med att ha försäkring på 15 st under 4 år + självrisken för de vetrinär besök som vart.
Har man större antal tjänar man inte på försäkring. Och vi har ändå ringt alla bolag och frågat efter grupp försäkring men det finns inte.
Försäkringsbolag finns inte där för välgörenhet, de finns för att de tjänar pengar på det. Med andra ord förlorar vi konsumenter i längden på det. Men är man inte berädd att lägga engångskostnader på ett djur som är sjukt så är ju givetvis försäkring ett alternativ. Själv tycker jag det är bättre att lägga undan lite pengar, och skulle det behövas så kan man ta ett vanligt banklån. Man är hur som helst inte oansvarig bara för att man inte försäkrar…
Hakuna matata!

Jag har valt att inte ha försäkring på mina marsvin och andra smådjur. Skulle jag försäkra alla skulle det definitivt inte löna sig. Det dyraste jag betalat för dom är ringormsmedicin, vilket ändå inte går på försäkringen. Mina katter och hunden är däremot försäkrade, är tveksam om det lönat sig, men ev operation på dom kan bli vanssinigt dyrt så därför har jag valt att försäkra dom "för säkerhets skull".
Nej det har jag inte, jag kan inte se hur jag skulle tjäna på det med såpass många marsvin som jag har. Förmodligen skulle jag inte försäkra ens om jag hade färre marsvin för jag tycker inte att det är lönsamt. Under mina 12 marsvinsår har jag varit hos veterinären en del, speciellt de senaste åren, och majoriteten av besöken är ingenting som skulle ha täckts av en försäkring. Inte för att det varit för låga kostnader alltid utan för att försäkringen inte täcker de problemen (typ. tandproblem). Så jag lägger hellre undan pengar som jag kan ta av när det behövs.
Hanna
#9 Litar inte på någon veterinär som finns här. Har inga bra marsvinsveterinärer här där jag bor. Och tänker inte riskera att mina marsvin får lida för veterinärernas okunnighet.
#20 växjö djursjukhus har hyffsat kunnig personal och dom är väldigt trevliga.
#21 Okej, för jag ringde en gång dit och frågade om marsvinen och då visste dem inte mycket, inte den jag pratade med i alla fall…
Men då vet jag det, någon speciell person där då?
Vi har varit där och kastrerat tomten och det gick bra, vi fick en gratis op då han fick en varböld. Vi var där med Bella som hade öroninflammation och det skötte dom bra (förutom vänte tiden). Vi var även där då Bella fick en infektion. Sen var vi inne med Isa.
Jag är lite kontroll freak så jag vet felet och behandlingen för marsvinet innan jag kommer dit, men man kan diskutera med dom och de är tydliga och säger vad,hur och varför de gör vad de gör.
Bella t.e.x var deras första marsvin med öroninflammation då ringde dom till ett annat sjukhus och rådfrågade om medecin. Så kan dom inte så frågar dom. Kan inte säga nåt illa om dom. Dom tar bra hand om djuren och visar respekt och låter ägaren förstå m.m
#23 Okej låter ju bra! :) För som sagt, den jag pratade med just i växjö kunde inget, men kanske hade otur att få prata med en som var mer på hund och katt kanske. Men då vet jag att jag kan köra dit om det är något :D
#24 var noga med om att be efter en marsvinskunnig vetrinär :)
#25 Okej
tack för tipset 
Jag förstår att det kan bli oekonomiskt att försäkra sina marsvin om man har många, men jag har mina försäkrade, om inte annat så av ren vidskepelse. Det är nämligen enbart mina oförsäkrade marsvin som behövt göra större ingrepp som blivit väldigt dyra. Ett marsvin fick operera bort ena ögat, inklusive röntgen för att utesluta tumör blev det en räkning på omkring saftiga 6000. Det var hela semesterkassan som rök där. Så har man dålig ekonomi och ett fåtal marsvin tycker jag att det är en bra idé att ha dom försäkrade.
Som uppfödare eller om man har väldigt många marsvin så kan jag förstå om man väljer att spara en slant att ta till om det händer något, men om man är en vanlig keldjurägare med ett fåtal djur så tycker jag att det är en enorm trygghet att ha sina älsklingar försäkrade. Mina tre är försäkrade i Agria där det för ett marsvin kostar 322 kr per år eller 288 kr per år om du har tre eller fler. Det blir mindre än en krona per marsvin om dagen. Det tycker jag att den tryggheten är värd!
Jag har definitivt tjänat in försäkringsavgifterna under de år jag haft marsvin, bland annat när en av mina killar fick akut diarré och var tvungen att läggas in ett dygn och vid en tumöroperation. Då har jag bara behövt betala runt 1200 kr jämfört med uppemot 4000. Det är inte helt ovanligt att marsvin får problem med bölder och då är försäkringen bra att ha. Försäkringar gäller tyvärr inte vid tandproblem, men annars har jag fått reglering varje gång.
Det är viktigt att man i förhand kollar upp var man har de mest marsvinskunniga veterinärerna där man bor innan man står där med ett allvarligt sjukt marsvin. Det är de veterinärer som är inriktade på exotiska djur (marsvin, fåglar ödlor, ormar m.m.) som har bäst marsvinskunskap. Det kan som sagt löna sig att göra lite efterforskningar.
åh tack för alla tips, även fast det verkar vara lite delade meningar om försäkring eller inte.
Ska kolla upp lite försäkringar idag och sen ta ställning till hur jag ska göra.
Har ju bara två marsvin än som jag inte haft ens en vecka och redan varit till veterinären en gång.
Hej igen Ampi!
Lycka till med dina nya marsvin! Hoppas du hittar såväl en marsvinskunnig veterinär som en lösning för hur du gör om de skulle bli sjuka.
Om olyckan är framme, så gäller det att veta vart man ska vända sig. Marsvin är ju inte utrustade med självbevarelsedrift som är hundraprocentig i människors hus. Innan vi började släppa ut våra små marsvin på golvet fick jag först gå en säkerhetsrond i rummet där de skulle få springa lösa. Marsvin når långt upp om de står på bakbenen och kan hoppa och klättra högre än man tror. Dessutom kan de göra sig otroligt smala och ta sig in i trånga utrymmen.
Men vår försäkring täcker även olycksfall och det känns tryggt. Nu hoppas man ju förstås alltid att det inte ska bli nödvändigt att vända sig till försäkringsbolaget. Marsvinen här hemma är rörande eniga med oss andra i familjen om att vi ska hålla oss borta från veterinärer och annat läskigt så länge vi kan.
Är dina marsvin de första du skaffat? I så fall har du hittat en bra sajt att söka information och marsvinsentusiaster på. Jag har funnit mycket bra information och intressanta diskussioner här.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
hej
ja det är mina första marsvin, så allt känns ju lite nytt även fast man försökt läsa på innan man skaffade dom. :)
Man vill dom ju bara väl :)
Men har ju haft enormt många hamstarar genom tiderna, gerbiler, kanin, råttor… så har ju en del smådjursvana iaf ;)