Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1059 ggr
jojje96
0

Frukter/grönsaker :)

Hejsan jag undrar vilka frukter/grönsaker jag absolut inte få ge mina marsvin ? Även vilka frukter som gör dem mer tjocka än andra :D

FeliciaS
1

Frukter över lag är ingen bra marsvinsmat. Äpple, päron, kiwi, apelsin, banan och vindruvor bör du enbart ge som godis ibland. Grönsaker som man inte ska ge alls är lök och avocado. Det är enklare att tipsa om vad man bör ge än vad man inte bör ge, tycker jag ;) I artikeln här har du en komplett lista på bra marsvinsmat.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dumlekola
2

Humlans marsvin kan du också läsa om lämpliga grönsaker till dina marsvin. Av de hon listat är det väl bara morot som man skall hålla tillbaka med om marsvinen är överviktiga.

Tänk även på att du inte skall ge för mycket grönsaker. Mina tre får dela på två vitkålsblad på morgonen. Efter en timme plockar jag bort det som inte är uppätet.

På kvällen får de någon annan grönsak. Jag brukar oftast växla mellan gul paprika, broccoli och morot. När jag ger paprika får alla tre dela på en halv stor. Broccoli får de en stor eller två små buketter var. Med morot så delar alla tre på en stor eller två mindre. Även här tar jag bort det som inte är uppätet efter en timme.

Tänk på att dina marsvin inte behöver pellets om de är överviktiga. Om du absolut måste ge dem pellets så är det max en matsked var om dagen. Obegränsat med fräscht hö är det som är bäst för dina älsklingar.

Nu när jag skrivit allt detta så inser jag att du frågade efter vad du inte skulle ge för grönsaker! Obestämd Jag låter svaret stå kvar ifall någon annan undrar…

Glad

jojje96
1

Tack så mycket båda två för svaren tyckte det var jätte bra och fick även lite tips på vad jag ska ge dom :D