Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3513 ggr
CurlieCookie
1

Bra bur?

hej! jag undrar om ni harnå tips på bra bur till marsvin. liksom hur man kan inreda och så och om ni tycker att det är bra med en sån bur där marsvinen kan gå ut och in som de vill eller så och tycker ni det är bäst med hembyggda burar eller gallerburar. och vad e bäst för marsvinen?? skulle ni kunna lägga ut lite bilder på hur era burar ser ut det skulle vara jättekul Skrattande

Aristarcos
0

Jag skulle själv vilja köpa en ny gallerbur som är 150 cm lång, har idag två gallerburar, gillar att man kan ta och städa ur dem ordentligt i duschen.

Fridaaaa
0

Jag har gallerburar pga katterna. 
Men anser att gallerbur är likabra som hemmabyggda :=D
Gällande inredning ska var marsvin ha ett eget hus/gömställe.
Sedan har jag filt & myspåse hos nakenmarsvinet :=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

liliane
0

Jag tycker att min bokhyllebur är toppen. Har den lite upphöjd precis brevid soffan i vardagsrummet. Brukar sitta med handen i buren och klappa samtidigt som jag kollar tv ;) Det som är så bra med bokhylleburar är att man kan göra dem riktigt stora till ett bra pris. Förutom att grisarna får större plats bråkar de mindre osv.

wingren
0

Har bokhyllebur med våtrumsmatta i. Har inte gjort den av bokhylla utan av träskivor så kunde bestämma exakta mått. Så den passar fins i "marsvinshörnan" och fungerar att ta ut genom dörrar utan att man behöver snurra på den. Angående städningen kan man ta lite ättika på kisställena och låta det gro in en stund och sedan torka bort :) Visst är det smidigt att duscha gallerburar men tycker fördelen med bokhylleburar väger över. Har man många marsvin är det bra med skåpburar :) Men har man bara 2-3 st tycker jag bokhyllebur eller två våningsbur fungerar bäst. Om man har gallerbur som kanske inte är så stor, tänker på de som är ca 100x50 tycker jag man ha buren öppen stora delar av dagen eller ha ute dem åtminstone två gånger per dag för att springa av sig :)

Zozzzo
0

Jag tycker bokhylle bur är bäst och det kan ocjså vara enklare att få grisarna tamma tycker jag eftersom dom kan bli rädda när man skallrar med galler.

Det viktigaste i buren tycker jag e husen, elle gömställerna marsvinen uppskattar också ganska mycket att man har en myshörna med flecce :D

JohannaEkroth
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan visa hur jag har gjort i min 120x60 bur:

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

.

JohannaEkroth
0

1a delen (Ja, jag ska skaffa ett annat hus. Flört Men det jag vill ha är slut just nu.)

JohannaEkroth
0

2a delen.

JohannaEkroth
0

3e delen.

JohannaEkroth
0

Allstå. Från vänster till höger:

Rektangulärt hus med vattenflaska och kraftfoderskålplats framför mot framsidan. Kraftfodret ställer jag ner en stund varje dag.

Direkt efter rektangulära huset har jag en hörntoa. Med ekologiskt nedbrytbar klumpbildande strö i. Faktum är att de använder toan som ni ser.

Framför hörnlådan mot framsidan av buren har de sin grönsaksskål.

En tunnel har jag hängt snett på väggen så de kan komma upp och ner till hörnhyllan som jag även har hängt några krackers och ställt en vattenskål på, för att slippa få spån i. Toan står bra direkt nedanför tunneln, då de gärna sätter sig och kissar efter att varit uppe på hyllan.

Under hyllan står ett timmer kaninhörnhus och mot främre hörnet har de sin höplats och en vattenflaska sitter där också.

Fridaaaa
0

#11 Hade tagit bort fröstängerna, bara onyttigt för dem ;)

JohannaEkroth
1

Frida, hänger de inte där, så gnager Alaska på gallret…. Flört Tro mig, jag har prövat allt, vad han kan tänkas sakna…. Grönsakskracker, då slutade han. Foten i munnen

Fridaaaa
0

#13 Hehe okej men dem är väldigt onyttiga :) Risken är att han blir tjock
För det är väl såna "kräcker" eller vad dem heter man kan köpa i djuraffärer och matbutiker?:)

JohannaEkroth
0

Frida - Djuraffären, det är Vitakraft kräcker. Men det är bara den med grönsak det har ätits på och bara lite lite. Han äter hellre grönsaker och hö.

Fridaaaa
0

#15 Okej för tror inga såna kräcker är nyttiga nämligen :)
Var därför jag sa/undrade ;)

JohannaEkroth
0

Frida - Nej det är klart, men jag vill hellre att han äter av dem, än gnager på gallret. Och så länge de båda växer så anser jag att det inte är någon fara.

Fridaaaa
0

#17 Nej det är klart.
Nej marsvin som växer blir ytterst sällan tjocka :)

JohannaEkroth
0

Frida - FlörtGlad Vad tycker du om buren annars? Och förutom rektangulara huset med fönster, som faktiskt har blivit Alaskas medans lilleplutt-Texas har okkuperat stora hörntimmerhuset alldeles för sig själv! Oskyldig

Fridaaaa
0
#19Jättefin :D Stor och bra till 2 små marsvin ;)

Ser ut att vara rolig och bra inredd med! :D

_Charlie
0

Hanna - Jag tycker buren ser jättetrevlig ut och jag kan tänka mig att grisarna trivs alldeles ypperligt. :)

Ett par tips är att du plockar bort kräckerserna, även om det är grönsakskräckers. Erbjud honom istället grenar att gnaga på, och har du inte tillgång till det finns det mängder med olika gnagarleksaker i trä att köpa.

Gnager han ändå galler, ignorera honom. Jag har några gallergnagare här också och det enda som hjälper är att visa att ingenting händer. Du får inget gott bara för att du gnager, du får inget kel, du får varken positiv eller negativ uppmärksamhet, jag ser dig inte över huvud taget.

Efter ett tag är det inte lika roligt att gnaga längre. ;)

Är det någon som gnager när det är dags för utfodring får helt enkelt alla grisar vänta på att den gnagande grisen slutar gnaga, då kommer maten.

Ungefär som i skolan när alla blev bestraffade för att ingen ville erkänna vem det var som skrev att fröken är en bajskorv på svarta tavlan. ;)

Tips nummer två är att du byter ut gnagarblandningen mot pellets, eller ännu hellre mot ett naturligt sädesslag som exempelvid havregryn. Oavsett vad det står på paketet eller expediten i sjuraffären säger, så kan du jämföra gnagarblandningar med att servera lösgodis till barn till middag. ;)

JohannaEkroth
0

Tack Frida!

Charlie - De har kvistar, fast de syns inte.

Gnagarblandningen får de som extra godis efter grönsaksutfodring när de är mätta. Flört Annars står den inte i buren, men jag ställde ner den för att visa på fotot.

liliane
1

"Flätade" kvistar in i gallret när jag hade gallerbur så att min kastrat inte skulle skaka galler hela tiden. Funkade bra!

JohannaEkroth
0

Liliane - Smart, tack för tipset! Kyss

liliane
0

:D

ellinor98
0

Här är min bur som jag gjorde i slöjden Glad den är 140*77*50 och i den går två små grisar Skrattande den är dock helt annat inredd nu men kan fixa en bild senFlört det är kompostgaller som tak egentligen för vi har katt, men tog av det när jag skulle fota :)

ellinor98
0

oj vad liten bilden blev, hoppas ni ser ändå Flört

Cola&Bacardi
0

Såhär ser min bur ut:

Den är 180x80 & det är två grispojkar som bor där :)

Mvh Linnea 

Fridaaaa
0

#26 Tyvärr syns det knappt :)
Men det lilla man ser, ser fint ut :)

ellinor98
0

#29 Tack :) kan ta en ny bild som är större och lägga ut sen ;)

kodex
0

Har en bur som mäter 156 x 76,5 (innermåtten) och den ser ut så här! Här bor än så länge två grisar. Tror ni att en tredje också skulle trivas? De kommer ut på golvet i mitt rum varje dag längre stunder.

Fridaaaa
0

#31 Jadå utan problem.
Har du hanar eller honor?
Hanar kan vara svårare att ha 3 st :)

kodex
0

Från kortsidan.

kodex
0

#32 Det är honor :) Vad bra!

Fridaaaa
0

#34 Oki det brukar fungera mycket bättre :D
Din bur är godkänd enligt jordbruksverket till 7 marsvin, så 3 marsvin där i blir bra:D

saksaken
0

Har galler bur (delvis på grund av en katt som envisas med att somna i marsvins buren samt äta på höet, den lilla tokan) men har ett burbygge på gång som kommer bli en rymlig två vånings bur med förvaring. kommer förmodligen sätta hjul på också för att kunna städa lättare runt den.

Tycker lite synd om min hane (ja, bara ett marsvin, hans bur kompis är planerad till slutet av månaden) för jag tycker det ser så tråkigt ut med galler bur. är inte största på marknaden heller…