Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 940 ggr
Lakrits_99
0

Hur ?

Jag har haft marsvin när jag var mindre och då hade jag lärt dem att hoppa ut genom luckan till golvet. Nu har jag ett annat marsvin som jag försöker lära samma sak. Men det går inte! Hon vägrar att gå ut!

Sen så vill hon inte gå på golvet heller. Jag släppte ut henne på golvet och hon gick cirka en meter, sedan stannade hon upp och bara satt helt still. Efter tio minuter så… satt hon kvar. Det kanske är bäst att hon ska lära sig gå på golvet först innan hon ska hoppa ut från buren, men hon vägrar att gå ! Vad ska man göra så att hon rör på sig, eller känna sig trygg på golvet?

badbrain
0

Ta det bara lugnt, hon är nog bara rädd. Blir bättre med tiden

Lägg ut lite morötter annars :)

Lakrits_99
0

Okej, tack för svaret. Ska testa  Glad

isblixt
2

Om hon inte redan har en kompis så tror jag säkert att hon blir tryggare om hon får en att utforska världen tillsammans med :)

badbrain
0

Hur länge har du haft marsvinet?

Lakrits_99
0

Hon har tyvärr ingen kompis just nu. Hon är 4 år. Jag fick marsvinet av en person som inte ville ha den. Så jag försöker göra henne tam, jag får väl gå sakta fram Glad

Fridaaaa
0

#5 Bättre att du skaffar kompis till henne först innan du satsar på att göra henne tam. Brukar vara bättre och lättare när dem har kompis.

Och sedan är det bättre att ha en bro, ramp eller liknande ut och in ur buren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
0

#5 Nummer ett för att få din tjej trygg är att skaffa en kompis. (Det är till och med olagligt att ha ett ensamt marsvin. Ta gärna kontakt med ett omplaceringshem om du vill ha en kompis i samma ålder, Eragons i Göteborg eller Marsvinshjälpen i Stockholmstrakten.)

Många marsvin kan tycka att det är läskigt att gå på hala golv. Testa att låta henne gå på en matta eller en filt/handduk och placera ut många hus och tunnlar som hon kan undersöka. Att "strössla" med många små gurkbitar som hon får leta efter kan också stimulera henne till att våga röra på sig mer.

Lycka till! Glad