Omparning?
Funderar…när nu Tilda födde en unge som dog. Ska man då låta bli att para henne igen eller är det sådant som händer och inte behöver hända igen?
Om vi ska låta henne få en kull till..vi vill ju så gärna ha någon unge som kan växa upp här…(och det samma vill två kompisfamiljer)
hur länge ska man då vänta och låta henne vila? Om de diar är det väl tre månader efter att de har slutat dia eller? Men nu…
Hannen sitter här och ropar efter sin fruga. Det är tänkt att han ska kastreras när det hela är över men ska han behöva leva ensam under en lång tid i väntan på parning…nä jag vet inte hur vi ska göra…
Snälla…lite kloka råd!!!
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Honan går i brunst direkt efter födseln,det är därför man skall ta
bort hanen innan födsel om man inte vill ha en kull till.
Eftersom du förlorade ungen kan du sätta ihop dom igen så sker
nog parning ganska snart.Anteckna gärna i almanacka så du
har koll på ungefär när hon kan tänkas föda så du tar bort hanen.
Det är inte så klokt att para om en tredje gång om det går tokigt
en gång till(men det finns det ingen anledning att tro) då bör hon få
vila ett par månader.
Lycka till!

jag hade väntat ca 3-4 mån innan jag hade satt i hop henne med hane igen. o låta henne vila upp sig. även om det var en döfödd så tar det ändå på henne o föda denna unge. så jag tycer du ska vänta innan du para henne igen.
Det beror på hur påverkad hon är av den dödfödda ungen, gick hon en full dräktighet? Eller kom ungen tidigt? Hur är hon nu i kroppen? Vad kan den döda ungen ha berott på? Ofta är det bara en olycka, men ibland kan det vara så att honan varit väldigt stressad under dräktigheten, är det då värt att para om?
Jag har en hona som kastade sin kull (fyra ungar) på dygn 52 i juli 2011, hon var väldigt trött efteråt men återhämtade sig snabbt. Jag lät henne äta upp sig igen eftersom hon gått ner i vikt, vila ut och springa sig i form igen. Sedan parade jag om henne igen. I december samma år födde hon en jättefin bebis helt utan problem.
Hanna