Marsvinssorg
I morse föddes Tildas unge. Det blev en enda stor rackare men den överlevde inte. Tilda satt med den i huset, tvättade och skyddade den som om den levde. Tyvärr var den iskall och det fanns inget att göra.
Det var en hane och han vägde hela 166g.
Det måste väl ha varit en rejäl bit att föda ut???
Tilda själv verkar må bra ännu så länge. Äter, vilar, knatar runt ibland.
Vad ska vi tänka på nu för Tildas del?
Jag förbannar mig själv för att jag inte delade på dem innan. Hon gick alltså med hane….ja jag VET att man ska men vi blev inte färdiga till det och var säkra på att hon hade en vecka kvar. Nu vet jag ju att man aldrig kan vara säker så parar vi igen kommer vi att dela på dem betydligt tidigare.
Frågan är om de redan har hunnit para sig…tror knappast det. Tilda var fullt upptagen med ungen, det fanns färskt blod i buren och på Tilda, ungen var till häften tvättad, moderkakan låg bredvid men när jag städade undan efter en liten stund var den uppäten. Hon höll dessutom Blixten borta från huset med rätt hårda tag. Måtte de inte ha parat sig.
Alla kommentarer om hur fel jag gjorde som inte delade på dem undanbedes…jag VET hur fel det var…
Som sagt…nu har vi två marsvin som bor ensamma….hur gör vi nu då? Sköter om stumpan på bästa sätt såklart men mer då? De kan ju inte fortsätta att bo ensamma och bebis var ju tänkt som sällskap och familjemedlem.
Fy vad trist det här var…
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Hur stora ungar kan de egentligen föda ut???
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!

VI fick också en jätteunge på 157 gram för en tid sen, även den ensam i kullen. Jo dom kan få väldigt stora ungar, men 150-160 gram är nog max

Om hon var upptagen med ungen så är det nog inte så stor risk att dom har parat sig, men hade du inte upptäckt det och dom hade varit tillsammans några timmar till då hade dom garanterast hunnit para sig.
Det var nog därför den dog för att den var så stor. Har fått 3så stora och ensamma ungar, bara en klarade sig. Tråkigt!
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag begklagar. :( Fy så tråkigt.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jättetråkigt, beklagar verkligen…
Ursäkta att jag frågar, men jag vet inte så mycket om marsvinsuppfödning: Tror du alltså att det var pappan som var ansvarig för ungens död? Jag trodde faktiskt att marsvin var bra pappor, att man bara skulle sära på dem för att de inte skulle hinna para sig igen? Eller var det "bara" det du är orolig över?

#4 Mina stora ungar har då levt och mått bra.
Nä jag tror inte att Pappan var orsak till ungens död. Den är väl som för människor, är det väldigt trångt på vägen ut kläms navelsträngen åt och sker det under en längre tid dör barnet/ungen av syrebrist. Tragiskt men så är det ju i djurvärlden, det finns inga barnmorskor som kommer och hjälper till. :(
Vad det gäller pappan var vi ju oroliga för att han skulle ha kunnat para sig med honan direkt och det skulle nog vara en katastrof, Hon behöver helt säkert vila upp sig.
#7 Hur stora ungar då Linnet?

#8 Har fått en unge för ett par månader som vägde 157 gram och för några år sen fick en av våra honor en unge på 154 gram, båda dessa levde och mådde bra. Däremot kom det i kullen med 154 grams ungen även en till unge på endast 45 gram som inte klarade sig.