Skräpar ner...
Hur gör man för att inte få hö och spån i hela huset?
Sopar/dammsuger?
Sedan jag skaffade bokhyllebur kommer betydligt mindre spån på golvet. Med gallerbur skvätte det ut så fort marsvinen sprang eller skuttade till, men bokhylleburar har högre kanter. Annars är det bara att göra som #1 tipsar om - sopa och dammsuga. Du kan också ha annat bottenmaterial, t.ex. fleece.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
- Ordentliga kanter på buren
- Ta bort så mycket spån från marsvinet du kan innan du lyfter ut det
- Annat bottenmaterial (Jag rekommenderar STL strö, stora bitar som är svåra att sprätta iväg och lätta att plocka upp med handen, fastnar ingenstans.)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Du kan oxå använda fleecefiltar (10kr styck på IKEA) som bottenmaterial och enbart ha en låg låda med tidningspapper (utan klamrar) och ToaLätt strö i botten och hö i, vanligtvis går marsvinen på toan där de äter.
jag gör inget annat än sopar och dammsuger…
fleece som botten material ?
Ja, dessa tvättar du bara.
men vad är det, vad då för fleece… fleesetyg?
Filtar i fleecetyg ja, fleecefiltar, finns ljusblåa på IKEA som kostar 10 kr styck.
#7 Om du skall ha fleece som underlag så behöver du ha något absorberande under fleecen t.ex. Toa-lätt, handdukar. Fleecen skall släppa igenom kisset snabbt och absorberas av underlaget.
Tänk på att inte använda sköljmedel när du tvättar fleecefiltarna och att de behöver tvättas och torkas 4-5 gånger innan de används för att "bli bra på" att släppa igenom kisset… 
#9 Ja, bra, det glömde jag helt av att skriva, att man måste ha något under. Vi kör med klammerfria reklamblad/tidningar. Och så har vi en toalettlåda med parfymfri kattsand, men det är lite onödigt om marsvinen inte går på speciella toaletter.
Säkrast är att lägga nåt absorberande i en hölåda så kan man enkelt byta ut och göra rent de ggr man fyller på hö!