Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
CatchFatch
0

Omplaceringshem- ish för gnagare!

Hejsan! Jag har sedan jag var liten alltid haft en dröm om att jobba med djur och jag vill fokusera på djur som har det dåligt, alltså jag vill inte köpa kaniner/marsvin/gerbiler/chinchillor osv som alltid bott stort och fint och fått bra motion och blivit bra skötta.

Det jag undrar är vad Ni som har kaniner/marsvin/chinshillor tycker är det viktigaste att tänka på när man får hem en kanin eller annan gnagare som kanske fått en ynka näven hö på en hel vecka, som kanske harft samma vatten i en månad eller kanske inget vatten och ingen mat alls och fått letat efter något hö strå i buren.

Jag har erfarenhet av att ta hand om en utmärglad kanin, hade träffat den fleeeera gånger och nästan följt dens väg ner, tills jag tillslut lyckades få den att bli min. Det jag inte visste var att man inte kunde byta mat bara sådär men som tur var gick allt bra och han blev en nöjd, något större och glad kanin!

Jag har även tagit hand om ett marsvin som skulle släppas ut i skogen för att dottern inte hade intresse länge och marsvinet var för stor som föda för deras ormar. Marsvinet bodde i en bur som var ca 30cm lång i hårdplast, förutom taket som var i nät, MEN halva taket gick ner nästan till botten och där skulle man tydligen lägga mat.. Jag tror att det var stora rått pelletser de matade med och han hade, vad jag minns, inget vatten.. Otroligt skygg och ensam! Han fick en riktig marsvins bur, han hoppade av glädje :P och han fick hö och riktig pellets för marsvin. Även han är tyvärr borta nu men han var nästan helt återställd, fortförande skygg dock.

Just nu hjälper jag till att ta hand om chinchillor hos min pojkväns mamma, hon har lärt mig otroligt mycket om chinchillor och marsvin och jag läser många olika internetsidor om just djur och även flera böcker.

Jag har själv HAFT 2 marsvin, 1 kanin, ca 5 gerbiler, 2 hundar, flera kattungskullar, 1 foderhäst och fiskar. Även fått vara med när min mamma tog hand om en skadad fågel.

Jag HAR nu för tillfället, 1 hund, ( tränar agility och lydnad - träningstävlar på sommaren ), 1 gerbil,  sammanlagt 7 katter ( en bortsprungen , 4 hos mamma - två hos pojkvännen ) fiskar.

Kanske ligger i fel grupp?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Aristarcos
0

För det första vill jag säga att man om man ska börja skapa ett omlaceringshem för djur så måste man också ha tillstånd för det.

Att du har dina djur hos andra känner jag är lite märkligt om du också ska fundera på omplacerings hem. Ta hand om dina egna djur själv och när du klarar det hemma hos dig kan du gå vidare med dina ideér din pojkvän kanske inte finns vid din sida om några månader/år. Har du både plats och tid för att allvarligt ge dig in i detta ?

Vad det gäller marsvin i allmänhet så krävs mycket kunskap om dem, de är foder känsliga, när de blir sjuka så kan det bli ett väldigt snabbt förlopp så det gäller att kunna läsa marsvinen så att man har kontroll och vet när det är allvarligt. ( slutar de äta så kan det gå MYCKET fort) De klarar inte av snabba grönsaks introduktioner på ovana grönsaker, gräs m.m

Om du är seriös med ovanstående och marsvin, tycker jag att du ska skaffa kunskapen först, och det gäller ALLA djur du tänkt hjälpa inte bara marsvin. Skaffa tillstånd osv.

Fridaaaa
0

Kaniner är inte gnagare ;)

Men skönt att du har tagit hand om lite vanvårdade djur. Behövs, för finns många djur som får fel mat och skötsel så att dem lider :/

För att ha hem för djur som far illa och så,så måste man ha tillstånd, kunskap och mycket annat. #1 Har skrivit bra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

westblom
0

man behöver inte tillstånd för att ha omplaceringshem både jag och flera med mig har de ändå för att slippa en massa prat och då har Länsstyrelsen varit hem och tittat att djuren bor bra och allt runt i kring sen kollar dom så att man vet vad djuren behöver för att må bra  mm

Fridaaaa
0

#3 Ja driver man ett omplaceringshem måste länsstyrelsen ha kollat burar osv, och godkänna det, om man omplacerar över 6 djur/år tror jag det var jag läste någonstanns

westblom
0

de kanske är olika på vart man bor konstigt isåfall? de borda vara lika överallt,men jag vet några ställen där man inte behöver tillstånd

westblom
0

jag behövde inget tillstånd men jag ville ha de ändå jag bor i Sandviken Gävleborgslän,sen vet jag fler som inte behöver de om hon vill starta omplaceringshem så tycker jag att hon ska ta reda på de själv och kontakta Länsstyrelsen där CathFatch bor ,

Fridaaaa
0

#7 Ja jag har inte en aning. För vet dem som har behövt om man ska ha det som seriös verksamhet, :)

westblom
0

#8jo absolut det var så jag tänkte tycker de är seriöst om man har tillstånd

Fridaaaa
0

#9 Ja det tycker jag med :)

CatchFatch
2

1# Jag blev både förvånad, arg och sur över att du tar för givet att jag inte tar hand om mina djur! Min pojkvän har fått mina katter då min egna katt ( hos mamma ) tjuvparade sig en sommar. Kattungarna som då kom var bland annat dessa två så det är inte mina egentligen. Jag kallar de dock mina då jag alltid varit med dem, jag hjälpte till när katt mamman behövde äta ( hon åt nästan inget självmat de  två första dagarna utan jag fick mata henne ), jag städade deras bo låda, jag hjälpte till med att hitta bra hem, jag ordnade så de blev rumsrena och med min mammas hjälp ordnade vi så de blev avmaskade osv. 

Ta inte saker för givet!

Jag hade tänkt börja med att bara ta in kanske en eller två kaniner eller kanske marsvin och först se till att de får komma till veterinär för undersökning och sedan "rehablitera" dem. Jag ar ännu inte bestämmt mig för om jag kommer ordna ett omplacerings hem för jag vet att jag kommer ha det tufft att sälja djur, det har alltid varit min svaga punkt. Det kanske blir så att jag behåller dem själv.

På kommentarerna om plats och tid så kan jag garantera att detta kommer jag ha. Jag har både mitt egna sovrum och ett rum som ingen direkt använder och det ligger precis utanför mitt sovrum om det skulle vara så att det händer något. Jag går även ut trean nu i sommar och när jag vet hur det blir med arbete så vet jag ju även vilken tid jag kommer kunna lägga på djuren. Jag har dock ett krav på min själv att varje enskild individ ska få minst en timme aktivering, tex springa fritt i rummet/huset, och på detta även gos, uppmärksamhet och omvårdnad. Städa burarna kommer ske en gång i veckan eller vid behov.

Jag läser, som sakt, varje dag fakta om mat och boende, skötsel osv. Det jag är osäker på och även det jag själv tycker att jag kan för lte om är sjukdommar hos djur. De vanligaste, vad jag kan göra, vilken behandling kan man få, de lite ovanligare osv.

Jag har redan tänkt på hur jag ska göra och jag ska ordna alla burar, spån, filtar, bon, leksaker/aktivering. När allt är färdigt så ska jag kontakta djurskyddet.

CatchFatch
0

Vill även till lägga att jag bara funderar just nu på att ordna detta! Jag har alltså inte bestämmt mig 100% för att ordna ett omplaceringshem.

Creation
1

Ojoj, att driva omplaceringshem är ett stort ansvar. Särskilt eftersom du tänker ta hand om illa hanterade djur. Man bör vara oerhört bekant med arten(skötsel, beteende, hälsa, mm) innan man beslutar sig för att göra något sådant. Och man måste räkna med att det blir kostsamt.

Hur länge har du planerat detta? Skulle man kunna få ta del av de planer du har hittills? :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
2

#11 Om du skriver att du har si och så många djur, så kan ju faktiskt inte jag veta att du faktiskt har överlåtit de djuren till någon annan ??

Då får du faktiskt bli arg och sur för jag kunde inte tolka det på något annat sätt. Det var bara i bästa välmening för djurens skull. Vi har inte sett dig här inne förut, så vi känner inte dig; du bör uttrycka dig på ett annat sätt så vi förstår vad du menar; vi har sett mycket här inne sedan tidigare.

Många här har varit här på sidan sedan en längre tid, och jag/vi har även hunnit se flera snabbt skaffa djur för att ett halvår senare bara lägga ner allt med marsvin och säljer allt lika snabbt, så ja, visst känner man att man vill bromsa ibland en del.

Det är ju bra att du väntar med att påbörja något innan du skaffat arbete, för det är en helt annan sak att studera än att arbeta heltid. Jag har absolut inget emot att någon tänkt kurera/ ta hand om sjuka marsvin för att ge dem en andra chans i ett annat hem bara det är noga genomtänkt så det blir på ett bra sätt.

Sen bör du också betänka även att kaniner bär på bakterier som marsvin kan bli svårt sjuka av och dö (även om det inte är alltför vanligt)

CatchFatch
0

13# Igentiligen har jag haft tankar om det sedan jag tog hand om marsvinet jag berättade om. Men det har bara blivit mer och mer ideer för vad jag kan göra och vad jag vill göra. Men faktiskt var det igår kväll ( vet kanske liiite väl kort varsel haha ) som jag tänkte att jag har ju faktiskt all jäkla möjlighet att ordna detta just nu. Jag har ju utrymme, jag har ju intresset och jag har rätt så god kunskap om hantering och skötsel. Det enda jag är osäker på är just sjukdommar och medeciner.

Pengar är just nu även det ett litet problem men jag vet att detta kan jag ändå spara till. :)

Hittills har jag skrivit upp allt grundkläggande som behövs så som : 
Burar med lagliga mått, såklart.
Spån och halm
Hö och pellets till respektive art
Bon, gömställen, hyllor och aktiviterings saker
Matskålar, vattenskålar/vattenflaskor

Sparade pengar till veterinär.

Jag har även tänkt att jag ska göra färdigt allt innan jag kontaktar djurskyddet. Till exempel så ordnar/bygger jag färdigt burarna, ireder dem med spån eller spån + halm, inreder med bon och gömställen och även ställer in matskålar, sätter fast vattenflaskor, ordnar sommar hage(ute)/ aktiveringshage (inne), djursäkrar rummet de ska vara i ( tex gömma sladdar ). Jag ska även ordna bra foder tunnor och skräptunnor. Det ska verkligen känns som att det enda som saknas är djuren. Jag kommer heller inte lägga in någon mat eller vatten fören djuren är påväg. så det inte blir dåligt eller ohyggeniskt eller om det helt enkelt är mat djuret ännu inte borde äta.

Creation
1

#15 Det krävs mer än lagliga mått för marsvin och kaniner, tycker jag, liksom många andra. Vad har du tänkt dig för mått?

Några saker som inte riktigt framgår, är ifall du är medveten om att marsvin måste ha sällskap och grönsaker dagligen? Det är några grundläggande delar av marsvinens liv. Pellets är heller ingen nödvändighet i deras kost, den kan rentav bidra till urinsten. Man får väga fördelar mot nackdelar med det.

Jag tror att du behöver arbeta på det här i minst ett år åtminstone, innan du sätter detta i verket. Läs på så mycket du kan under denna tid och håll koll på forumet, man lär sig så himla mycket av andras erfarenheter.

Att föredra vore väl egentligen att du fick lite egen erfarenhet av marsvin som sällskapsdjur först. Det är mycket som man inte begriper helt förrän man faktiskt äger djuret. Och jag tycker inte riktigt att man har råd att bli efterklok när det gäller "skadade" djur som behöver extra omvårdnad.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CatchFatch
0

16# Marsvinen kommer gå i grupp OM jag det vill säga får in flera marsvin av samma kön. Får jag bara in en hane och en hona tänkte jag att de skulle gå i burar bredvid varandra så det iaf har sällskap så. Får jag in bara en hane så kommer jag överväga att skaffa en egen hane så att han kan gå med den ensamma. :) Jag måste dock erkänna att det angående pelletsen, hade jag ingen anning om! Där måste jag tydligen läsa på mer. :) Dock vet jag om grönsakerna och jag tänkte att min bas i marsvinens grönsaksskål kommer vara vitkål, morot, isbergssallad och något mer. Gurka kommer ges som "godis" ca tre gånger i veckan.

Måtten på buren jag har nu vet jag inte men det ska jag kolla upp så fort jag hittat vart mamma lagt gallret!
Burarna har jag inte bestämmt vilka de blir än men jag tror att de kommer bli vanliga gallerburar eller egna burar för marsvinen, där de endast är höga kanter och två av fyra hörn har fastspikade tak. Hoppas ni fattar. :P Eftersom att jag inte bestämmt än kan jag heller inte kolla in måtten. Men jag lovar att de kommer vara större än de lagliga måtten på samtliga burar.

Jag har haft endast två marsvin så jag håller med om att jag borde skaffa mer erfarenhet av dessa. :)

Aristarcos
0

#17 Isbergsallad är också bara godis för dem, innehåller mest vatten och i princip inga vitaminer. Bättre är då salladskål , broccoli, paprika, grönkål, gräs m.m. Förstod du hur jag menade i #14  det finns oftast fler än en tolkning av allt..

CatchFatch
0

18# Japp jag förstod och jag uppskattar att du förklarade. :)

Hmm okej då vet jag. Får fundera lite på vad som är billgast att köpa mycket av. De må vara små djur men marsvin har tydligen en sjukt stor mage.. De måste ju ha världens ämnes omsättning!

Aristarcos
0

#19 egentligen inga stora mängder per dag, bara det att det ska ges dagligen.. typ 95% av maten är ju hö… och hö kan man köpa billigt balvis.. ca 20kr/ 10 kg hö..

CatchFatch
0

Jag kommer ändra mig lite av de djuren jag kommer ta in. Det kommer inte vara så att alla gnagare kan komma till mig för jag har ingen erfarenhet av råttor, möss och degus.

De jag känner nu att jag kommer ta emot är Kaniner, marsvin, gerbiler och chinchillor. Dock mest bara kaniner och marsvin då chinchillor och gerbiler behöver lite mer komplicerade burar. Inte så lätt att bara trålla fram en bur som är minst en meter hög till en chinchilla eller ett akvarium till gerbiler ( om jag inte "kastar ut" min egna gerbil dvs. :P ).

Aristarcos
0

En sak till ang marsvin, då de oftast blir snabbt akut sjuka OM de blir sjuka, och inte kan vänta till vardag om de blir sjuka helger, så kan det bli rätt kostsamt med veterinärvård på dem.

dumlekola
1

#15 Min väninna driver ett omplaceringhem så jag har ganska stor insikt i hur mycket jobb som krävs för att driva ett sådant.

Jag tror att de flesta inte kan förställa sig vilket skick skrämmande många marsvin är i då de kommer till en omplacering. Inte alla förstås, men som sagt skrämmande många.

Det är inte många veckor på året som hon inte har tid bokad hos veterinären. Sellnic behandlas alla för då de kommer, sedan är det eventuell annan Ohyra, bölder, sår, svamp, tumörer, klumpfot, urinsten, impacted rectum, infekterade könsorgan, tandfel m.m.

Sen har vi alla de som varit utsatta för ren och skär svält, fetma, marsvin som knappt kan gå för att de är undermusklade efter ett stillasittande liv i allt för liten bur, marsvin som har sociala handikapp efter att levt ensamma sedan de var små bebisar, agressiva marsvin som behöver hitta rätt sällskap, kastreringar för att marsvin med olika kön skall kunna leva ihop, extra omvårdnad om honor som kommer in dräktiga, födslar, stödmatning av ungar och sjuka. Listan är oändlig, och då har vi inte kommit till den dagliga skötseln ännu… Mycket tid och pengar går det åt!

Här och här kan du läsa/se vad som kan landa i dina händer vid extremfall… Tjejerna som skrivit i sina bloggar transporterade och härbergerade 30 marsvin (som var utannonserade som ormmat) på väg till omplaceringen.

Jag tycker att du kan börja med ta hand om två misskötta individer och göra deras liv till något underbart först.

Jag har hört ett alldelses utmärkt råd när det gäller hur fort man skall öka antalet marsvin i sin ägo. Börja med två stycken, sedan kan man öka med ett marsvin per år (om det blir två på ett bräde så håller man upp två år till nästa). På så sätt får man gradvis känna på det ökade arbetet med skötseln och kan i tid känna var det egna maxantalet marsvin ligger. Själv stoppar jag på tre av utrymmesskäl. Glad

CatchFatch
0

22# jo tyvärr har jag märkt det. Man måste verkligen hålla utkik efter förändrat beteende och hålla koll på avföring och mat. Mina båda var alltid tillbaka dragna och skygga så där var det svårt att märka något, dock så tyckte jag att de var framme mindre än vanligt och tröttare. Den som var kvar sist ville inte ens ha hö. Jag förstod då inte att de var allvarligt utan tänkte mer att han kanske bara hade en "dålig dag" och redan ätit sig mätt på annat. Tyvärr klarade han sig inte och hittades död i buren några dagar senare, även om han verkade komma tillbaka..

Memris
1

Jag vill inte klanka ned på idéer som är skapade i välmening, det är en fantastisk tanke!

Dock kan jag tycka att varje omplaceringsenhet borde ha iaf baskunskaper i att se vanliga sjukdomar hos de djurarter man tar in samt kunskap för stödmatning.

Man borde oxå vara mer än 1-2 personer, ligger man med Vinterkräksjukan kan man ju faktiskt inte sköta djuren, och redan ett vanligt till synes friskt husdjur har laglig rätt till omvårdnad 2 ggr/dagligen.
Det kan bli tufft och slitsamt och väldigt dyrt.
Kanske kan man ordna till sig lite sponsorer?

Grönsaker brukar gå att ordna ifrån närbutiker, att man kan få plocka skadade äpplen och slokande sallad osv. gratis.
Värt att fråga iaf!
Butiker betalar enorma summor för slängda matvaror och kanske vill de hellre bidra till en god sak som en omplaceringsenhet.

Ett samarbete med lokala zooföretag/veterinär kanske oxå kan va nåt?
Att göra reklam på ens hemsida exempelvis.
Även om det kanske inte genererar i rena pengar så kanske att du får nån rabatt eller att någon ställer upp med något av "good will".

Bara lite förslag men jag tycker iaf att du bör checka ut möjligheterna till att bredda ditt kontaktnät inom detta för att öka chanserna att finna bra hem för dina omplaceringar.
Och då är någon veterinärkunnig inom smådjur det mest idealiska.

CatchFatch
0

23# Jag hade tänkt att börja med ungefär två eller tre individer :)
Sjukdommar är som sakt det jag är mest osäker på och just därför kommer jag innan jag startar upp och tar emot djur, lägga undan pengar till veterinär vård för jag vet att detta kommer behövas. Det borde inte behövas men det kommer det göra.

25# Jag hoppas att man senare kan få lite sponsor hjälp, det skulle ju underlätta endel haha :P Men även tex någon rabbat hos veterinär eller zoo handel. :)

Skulle det bli så att jag är sjuk och att jag har djuren hos mamma så räknar jag med att mamma eller syster iaf kan ge dem mat och vatten och göra en lätt hälso undersäkning på samtliga djur. :)

[Zipzee]
0

Jag har ingen större erfarenhet av marsvin, hamnade i den här tråden av en slump.

Hade du tänkt finansiera allt det här själv? Hade du tänkt rehabilitera och sedan omplacera djuren, eller behålla dem själv? Jag tror att det kan bli vissa svårigheter med att hitta ett nytt hem till djuren när de väl är friska. Rehabilitering tar ett tag, och djuret kanske har nått viss ålder när du får det hem till dig. Tror inte det är så många som är sugna på att köpa ett djur som redan är lite till åren, och som dessutom varit sjuk och blivit försvagad av det.

CatchFatch
0

27# Jag tänkte stå för allting själv. Jag hade tänkt att de skulle säljas senare men jag har tyvärr lätt att fästa mig vid djur så någon kommer troligen stanna.

westblom
0

jag önskar dig lycka till med omplaceringshemSkrattande

CatchFatch
0

Frågor frågor frågor som dyker upp såhär i efterhand!

Jag har tänkt väldigt mycket på hur jag ska lösa det om jag får in ett ensamt marsvin! Det är ju alltid roligare att se massor av marsvin i flock, jag tror att de flesta håller med!

Men det jag undrar är : Är det bättre om jag ordnar min egna flock först? Alltså att jag skaffar en liten flock på kanske två eller tre marsvin och sedan för in den ensamma i den flocken? Jag förstår ju att det är risk för smitta av den ensamma och att det kan medföra bråk..

Eller ska jag kanske.. jag vet inte.. Vänta tills jag får in två marsvin? Men tänk om det är olika kön?

Ideér uppskattas!! :D Bara ös på tack! För här står jag verkligen fast!

Abico
3

#30 - Jag tycker, för dina eventuella egna marsvinsskull, att du ska hålla omplacering och dina marsvin skilda. Många ohyror är hemskt smittsamma och om det kommer in nya marsvin då och då och flyttar ner i din flock så måste alla behandlas. Att dina marsvin ska behöva behandlas regelbundet är inte bra.

Hanna