Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 912 ggr
[linneasandberg]
0

marsvin-gnagare?

Marsvin är gnagare va? Är lite förvirrad…

dermot
0

Ja, de är gnagare :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[linneasandberg]
0

okej tack, visste ju det är lite snurrig nu på kvällen, det var någon som hade för sig att dom inte var det och då blev jag osäker… Men det har något med deras tandfäste va? :)

dermot
0

#2 Vissa tror att kaniner är gnagare, vilket är fel, de är s k "hardjur", kanske någon som blandat ihop? :)

Jag ska se om jag hittar en länk med skilnaderna!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[linneasandberg]
0

Ja det skulle vara bra! :)

dermot
0

http://kanin.ifokus.se/discussions/4e4ea20888f472712f002dd5-hardjur-gnagare

Klicka in på respektive länk så tror jag du kan hitta skillnaderna, ej säker men annars går det väl o googla^^

// Anka

Cola&Bacardi
0

Hade också för mig att dom inte är gnagare. Fast vad skulle dom annars vara? :)

Mvh Linnea 

godisgrisen
1

Det beror lite på hur man ser det.

Gnagarna är uppdelade i tre huvudgrupper.

1. Rodentia, de egentliga gnagarna. Den största gruppen med råttor, möss, hamstrar, sorkar, bävrar, gerbiler… ja de flesta.

2. Lago morpha, hardjuren. Kaniner, harar och pipharar.

3. Cavia morpha. Marsvin, capybara, chinchillor, degus, maror och resten av marsvinens nära släktingar.

Vill man inte kalla kaniner för gnagare så borde man heller inte kalla marsvin för det heller men jag tror nog att det korrekta är att kalla både kaniner och marsvin för gnagare med förbehållet att de tillhör sina grupper.

Fridaaaa
1

#7 Kaniner räknar man inte till gnagare:)
Det fick vi till & med lära oss på gymnasiet (gick naturbruk) av en mycket duktig lärare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#7 Inom den biologiska systematiken är Rodentia en så kallad ordning vilket även marsvin tillhör. Kaniner tillhör ordningen Lagomorpha.
Marsvins systemik ser ut:
Domän - Eukaryota
Rike - Animalia
Stam - Chordata
Underklass - Vertebrata
Klass - Mammalia
Ordning - Rodentia
Underordning - Hystricomorpha
Familj - Caviidae
Släkte - Cavia
Art - Cavia Porcellus

Alltså är marsvin gnagare och tillhör ordningen rodentia. Så ser det ut idag men för bara några år sedan ansågs ju kaninen tillhöra rodentia. Är det någon ny fakta du har koll på? Jag försökte googla Cavia morpha men fick inte fram några bra resultat…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Renor
1

#9 Det har inte ändrats! Det ser ut som du besrekv det! Glad
Har precis läst om det i "sälskapsdjurs kursen" som jag läser i skolan.

millib
0

Jag har fått lära mig att marsvin inte är gnagare, att de är mer genetiskt släkt med flodhästar en med tex råttor. Kan ju vara helt galet iof? Men jag tycker att i folkmun kan man kalla våra gnagande husdjur för gnagare, de gnager ju, lr hur?! ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/