Fundering
Jag funderar komma tillbaka till marsvinsvärlden efter ett års uppehåll. Det går inte att leva utan dessa djur.
Rasen är det svåraste. Finns så mycket att välja på. Funderar på alpaca vilket är min absoluta favorit ras och Ch-teddy eller rex.
Kan bara inte ta och bestämma mig. Målet med dessa djur är utställning och kel.
Eftersom Alpaca är "min" ras så säger ja ju helt klart Alpaca ;)
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Alpaca är underbara. Har själv en som jag har haft i 2 månader nu, han är 4 månader gammal nu :=D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ska du hålla på med utställning (ras) måste Alpacapälsen rullas och rexen bör trimmas (olika domare är olika kinkiga med trimningen, men trimmar man inte alls får man avdrag). För ras-utställning tippar jag på att Ch-teddy är mest lättskött, så vitt jag vet varken trimmar eller rullar man pälsen på dem. Ska du ställa i pet behöver du inte rulla alpacans päls, utan du kan klippa den om du vill. Rex behöver inte heller trimmas för utställning i pet-klass.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Har varit med i SMF förr i ca 5 år så jag vet på ett ungefär vad som krävs för de olika raserna. Det enda svåra för mig är just nu vilken/vilka raser jag ska välja. Har haft både långhår och korthår/skinny.
Just nu lutar det åt alpaca och ch-teddy. Vi får se vad jag fastnar för och vad det finns att få tag på.