Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 763 ggr
amanduss
0

"lekplats"

Hejj

har några marsvinshanar och brukar släppa ut dom så dom får springa av sig i rummet, men det gör dom aldrig..

Jag har buren på ett bord, men tänkte att om man bygger om buren så att det blir ett hål för en ramp man kan fästa den i  som skulle gå till golvet under bordet där det skulle va en liten "lekhörna" för dom, med tunnlar, marsvins bord mm, själklart säkrat så de inte kommer ut i övriga rummet. 

Skulle det vara en bra idé ? gillar marsvin sådant?

Sedan har jag även en annan fråga, två av mina marsvin har börjat tjafsa och slåss, så jag har separerat dom för tillfället, är det någon som vet vad man kan göra åt det? Dom gick superbra innan! Dom är 4 och 10 månader..

tacksam för svar Glad

Du är otroligt saknad! <3

tensing
1

Vi fick tag i en tvåvåningsbur (eg för chinchillor tror jag) och byggde om så att de flick fler hus plus gjorde rampen mellan våningarna mindre brant. Visade sig nämnligen att marsvin är lite fega vg branta backar..

Har buren på golvet och låter den vara öppen när vi är hemma. Ett av marsvinen går ut när hon har lust men de andra slipper helst.

Innan du lägger kraft på att bygga om - prova att ha buren på golvet ett par dagar med öppen lucka. Visar de intresse för att gå ut så kanske du ska bygga. Men annars räcker gott en lekstund på golvet då och då.

amanduss
0

#1 Okey, tack så mycket, mina grisar har ingen större lust att vara ute på golvet, lite för lata tror jag , men de ska dom ju va :P

Du är otroligt saknad! <3

Fridaaaa
0

Tror inte det handlar om lathet utan att dem inte känner sig trygga på golvet utanför sin trygga bur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.