Hjälp!!
Har ju 2st 7 veckorssystrar som vi haft i 2 veckor nu. den ena, långhåriga Virvla e ganska mycket mer tam än släthåriga systern Fendi. Svåra att få upp från buren men väl uppe i famnen så e det små pratglada gosar…fendi inte liiiika mycket men det kommer väl.
Men till frågan nu: Fendi har börjat klappra/gnissla/hacka tänder när man har haft henne i famnen en stund…hon njuter först men sen utan förvarning…inget har hänt, inga höga ljud eller annat skrämmande, så händer detta.
Varför??? blev väldigt ställd första gången det hände eftersom jag har läst att dom hackar tänder när dom e arga å förstår inte riktigt… 
Någon som vet å kan hjälpa mig??
Gör hon det när du klappar henne? För då vill hon att du ska sluta, det kan vara obehagligt för henne på nåt sätt…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
hmmm…ja det kommer ofta i samband med gos…tycker jag e försiktig med att inte klappa på baken för där e båda kittliga. men det e lixom inget nytt ställe jag klappar henne på 
*suck* jaha va ska man göra nu då?Bara byta ställe??Kan ju inte sluta gosa med dom?!
Läste precis på Humlansmarsvin ang deras ljud å där fanns just " knäpper " med tänderna…å att det förknippades med njutning…kändes ju skönt…om det nu e det! Ska googla lite marsvinsljud å se om jag blir klokare på va det egentligen e dom gör 
Mina marsvin kan börja knäppa och även samtidigt få en gnällig ton, ibland också bita tag i filten. De tycker inte om det.
# 4 ja jag ska ta å kolla upp allt väldigt noga…inte kul om marsvinet inte gillar det man gör! Jaaa mina har båda börjat bita lite då å då på filten…tog det som ett beteende som dom små gärna gör i en viss ålder…kli i tänderna eller liknande läste det nånstans här idag.
I vilket fall som helst så ska detta undersökas ordentligt!! vill ju inte att mina gosar ska tycka det e obehagligt när de e uppe å myser…
Om de samtidigt liksom vrider lite på sig eller hur jag ska förklara det så tycker de intte om det. Om de är vslappnade och liksom tuggar fast de inte har nåt i munnen brukar de tycka om det, ett förnöjt beteende.
De arga, aggresiva tandklappret är mycke högre & inte lika "tuggande"
Min Sally låter som bara den varje gång vi gosar, hon njuter då. Och igår när vi gosade och dottern gav dom andra hö vilket fick dom andra att bli glada och ropa wi wi wi. Sally som då var i min famn sluta direkt att njuta och blev knäpp tyst. Hon låter inte wi wiwi, hon är den tysta coola ledaren, men när det gäller gos så älskar hon det mest och låter mest. Hon fick genast gå tillbaka till buren innan dom andra åt upp allt. :-)
# 8 naaw!
Virvla, det långhåriga, e den som låter mest, njuter högst å den som vill ligga ända uppe i halsgropen å mysa! Fendi e lite stingsligare, njuter men inte alls likadant å hellre på lite avstånd…fast hon blir oxå tamare å tamare 
Vägde dom för första gången idag ( har precis fått en våg ) å Virvla vägde 342 gr å Fendi 348 gr…ganska normalviktigt eller? Dom blev 7 veckor igår.