Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 900 ggr
jezzijezz
1

sorry jag igen....

Eftersom jag e ny både här å nybliven marsvinsägare så har jag ju naturligtvis 500 frågor av olika slag. E rädd att saker ska bli/göras fel så ta inte illa upp av mina frågor!

Allt e ju för bebisarnas bästa.Glad

Mina e 7 veckor…har haft dom i 2. Hur länge e det brukligt att man har dom uppe i famnen å gosar? asså per gång? Den ena e mer tam än den andra å ligger stilla å ibland somnar under myset.

millib
5

Du behöver inte be om ursäkt för att du vill vara en bra marsvinsägare!!! Fråga på! Det finns ingen regel. Du kommer lära dig deras olika ljud. Jag hör direkt när de börjar låta grinigare/pipigare då vill de ofta tillbaka, om man ignorerar det så blir det en pöl i knäet. Men ha dem uppe kortare stunder så lär de sig fort att inte kissa knäet. Vissa svin kan ja ha uppe i en timma o mysa med framför tvn utan problem, andra lessnar efter 10min. Särskilt de yngre. Det är ju tråkigt att bara ligga och bli klappad, en upptäcksfärd i soffan är ju mycket roligare.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

Vi har nog haft turen att ingen av dom har kissat på oss…jo det ena men jag tror min dotter hade henne uppe fööör lång stund. Jag har satt som en gräns här hemma till ca 15 min…just för att dom ska få gå ner å kissa å bajsa å äta. Sen tar vi upp dom flera ggr varje dag så jag hoppas det inte dröjer alltför länge innan dom kommer självmant Glad å blir jättetama.

Det långhåriga marsvinet älskar ju att krypa in under halsen lägga sig i halsgropen å bara mysa. medans den andra e mer stingslig, nyfiken å vaken. Ingen av dom verkar vara så pass nyfikna att dom vill lämna famnen å gå på upptäcktsfärd utan håller sig på plats.

_Charlie
2

Jag tycker det är jättebra att du frågar om sådant du undrar över, för att era grisar ska ha det så bra de bara kan. Hellre för många frågor än för få. :-) Jag tycker inte att det finns någon gräns för hur länge man ska eller få ha marsvinen uppe per gång. Ibland har jag någon gris uppe för lite snabbpussar 2 minuter, ibland sitter jag med samma gris genom en hel film, oftast sover eller vilar den då. :-)

jezzijezz
0

Va skönt! Glad

Ja jag tänker just nu i början med tidsbegränsning…för att inte skrämma livet av dom utan att dom ska få vänja sig i lagom fart!

En fråga till! Hahahahaha

Vi har ju ett systrapar på 7 veckor…båda 2 ( långhåriga lite mer ) håller på att kuttra å stajla som jag tänker att hanars gör för att uppvakta honorna. Dom går nära varandra å burrar å låter…dock inte några överdrivet aggressiva saker för sig men lixom går å svajar med rumpan framför varandra OFTA. Inga slagsmål å båda går nära kinderna på den andra å lixom kelar/visar sig ofarlig?? Kommer dom dock för nära stjärten på den andra så e det lite sura miner å ett skutt. Men som sagt…inget slagsmål så jag tänker väl att det pågår en dominans/ledarfejd som jag hoppas  ska sluta snart!

Läste nånstans att det e vanligt beteende oxå bland honor i en viss ålder? Stämmer det?

Fridaaaa
0

Man kan kela med dem hur mycket man och marsvinen vill ;)
Hos oss varierar det lite men en bra stund varje dag med varje marsvin blir det :)

Det är dominans :) Hanar gör så för att uppvakar honor med.
Vissa honor gör det vid brunst också =D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

Ja det är ett helt normalt beteende. Även bland honor har de olika platser i rangordningen och de gör precis som hanarna upp om vem som ska leda. Men det slutar sällan i slagsmål. Nu är ju dina så små men börjar säkert försöka finna sina platser i den lilla flocken de lever i. :-) Vi har egentligen 6 damer ihop i olika åldrar, men just nu går de 2 yngsta ensamma, äldsta honan med hane, hon är egentligen ledaren, så nu återstår en vuxen hona och två halvåriga och där märker jag att de har tappat balansen lite då ledaren tillfälligt flyttade och har en del gruff då och då, men det är som sagt helt normalt.

jezzijezz
0

Va skönt att läsa det ni skriver!!

Då e jag inte helt ute å cyklar!! Flört

Vid vilken ålder börjar dom brunsta??

Så spännande med marsvin!! Kyss

Fridaaaa
0

#7 En hona är ju könsmogen redan från 5-6 veckors ålder, så dem borde ju börja brunsta då :) 
Dem 2 honorna jag hade så märkte jag inte ens när dem brunstade :)

jezzijezz
0

# 8

OJJJ…så pass tidigt…fast går inte det lite i perioder? Eller har jag fel?

Deras rumpsvajande har ju pågått sen vi köpte dom för 2 veckor sen. Många ggr varje dag…

tensing
1

Rumpsvajandet är mer eller mindre pågående här varje dag (har tre honor) och ibland kan det även komma en perfekt placerad kisstråle rakt i nyllet på kamraten.. *suck* men man vänjer sig.

Angående att de blir tama: alla marsvin är olika. Vissa är mer framåt än andra men deras naturliga beteende är att vara skygga och gärna gömma sig i hus (eller springa under/bakom möbler) även om de är vana vid dig/er. De är inte som katter/hundar som springer fram och hälsar vilket barnen här blev lite besvikna på.

Ett av våra tre marsvin ger sig ut på upptäcksfärd, de andra två sitter mest stilla. Man lär sig deras ljud och favoritställen att bli kliade och då och då kurrar de lite  = myser. Trivs de ej eller blir rädda så säger de ifrån så så länge de verkar coola ute så är allt bra.

Flera gånger om dagen låter jättebra, då kommer de sannolikt bli trygga mer er.

jezzijezz
0

# 10

Hur gamla e dina honor?

Dom e ju gärna uppe i rumpan på den andra å ska lukta/kolla eller va det nu e dom gör men nån kissstråle har vi inte sett…än hahahaha!

Tycker dock att båda honorna svajar å beter sig lika mycket! Märker inte nån större skillnad på dom…eller jo kanske pyttelite från det långhåriga…hon e oftast den som börjar burra å ha sig…annars tycker jag dom e lika goda!Glad

tensing
1

2 st är 3 år och en är 1 år men rumpsvajandet pågår i princip alla dagar och är mest mellan de äldre. Kan vara när de brunstar, när de ska påminna varandra om rangordning, när de ska förhandla om sovplats eller bästa matplatsen. Alltså ofta :)

jezzijezz
0

hahahaha okey bra att veta! Så detta e inget som försvinner med andra ord?

tensing
0

Kanske… eller inte. Mina två äldre honor har aldrig riktigt lyckats komma överens om rangordning. Den ena (tuffare) är en naturlig ledare medans den andra (divan) vägrar ge med sig.. Det tog ett par månader av pip-kurr och rumpsvajande innan de lugnade sig. Ledaren verkade då "låta den andra tro" att hon är ledare. Därefter var de sams men inte direkt gulliga mot varandra. Valde då att ta in ett tredje marsvin och då vart de mer en flock och inte så störiga mot varanda. Nu kan de sitta och putsa varandra ibland och har inget emot att sova i samma hus.

Fast vi har fortfarande rumpsvajande mest varje dag :)

jezzijezz
0

# 14

Ojdå hahahaha ska verkligen bli intressant att se hur systrarna löser detta…ingen av dom verkar vilja vika sig Glad

Har dock aldrig sett dom putsa varandra å dom ligger nästan alltid på varsin sida. Fast det kanske oxå kommer sen med åldern?

Fridaaaa
0

#15 Kan göra. Vissa marsvin ligger helt enkelt inte ihop, naturligt. Vissa gillar det, vissa inte.