Skyddar sin kompis
Hej!
Idag så vart jag och hämtade en underbar liten merinohona hos en uppfödare bara 15 min från mig. Kruxet var ju att få henne att gå ihop med de två jag redan hade på 4 rep. 5 månader. Så klart jag vart orolig! Därav det nära avståndet till uppfödaren ifall det inte skulle funka. För några timmar satte jag ihop dem och till en början kom de jättebra överens. Nu för knappt en timma sedan började däremot Wixen att hacka lite på henne och för en stund sedan jagade hon runt henne i buren, usch vad hemskt det ser ut! Nästan som mobbning! Men nu till rubriken. Det är nämligen så att Paisley verkar skydda lilla Anouk som merinohonan heter. Hon gick alltså emellan när Wixen vart som hårdast mot henne och avledde henne och tog själv upp kampen mot Wixen. De skakade tänder en stund, sedan lugnade de ner sig o började käka hö igen. Anouk tog skydd i det stora boet. Efter några minuter går Wixen försiktigt in i samma bo och stämningen blev spännd där inne. Några sekunder efter går Paisley bestämt efter och lägger sig platt på magen inne i boet, precis som att hon ville kolla så att Wixen skötte sig. Wixen uppfattade signalen och gick ut varpå Paisley går in till Anouk i hörnet, putsar hennes öra ett tag och lägger sig sedan tryggt och lugnt intill henne. Detta var så oerhört gulligt i mina ögon att jag blev lite rörd. Är detta vanligt bland marsvin? Att den ena försöker skydda den andra mot något annat marsvin som är "för på"?
Jag hoppas för övrigt att detta löser sig och att alla tre kan komma överens så småningom. De kommer att få vara ute mycket på golvet så att de har en större yta att bekanta sig på.
Åh vad fint!
Min teori är att Paisley helt enkelt är ledaren, vilket betyder att det är hon som ska styra upp stämningen i buren. Hon får nog av Wixens tjafs helt enkelt och visar att det räcker.
Man kan också anta att Paisley inte accepterar att Wixen uppfostrar Anouk för att det är "ledarens roll", fast just den här grejen är jag personligen tveksam till. Jag tror inte att det är förbjudet med tjafs mellan flockmedlemmar, men ledaren är den som sätter stopp om det går för hett till (om det är en bra ledare, dvs).
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#1 Okej, det var lite det som var min teori också! Då är väl min Paisley en väldigt god och bra ledare! Gillas mycket :) Det går för övrigt bättre, Wixen är liiite mer tolerant och Anouk vågar sig ut väldigt mycket för att vara så "utsatt". Som tur är vaktar inte Wixen maten utan låter Anouk äta både hö och grönsaker ifred.
En bild på Paisleys position när hon ligger framför Anouk i det ena boet för att Wixen inte skall komma in och störa. Dyker Wixen upp i öppningen så flyttar sig Pisley närmre Anouk eller täpper till öppningen ännu mer :) Wixen backar alltid direkt! Ser otroligt gulligt ut!
Vad rörande! Det låter som din Paisley är en väldigt god ledare. Kanske hon även har fått lite moderskänslor för den lille? När en av mina marsvinshonor, Myran, blev ensam köpte jag en hona med unge, ungen höll på att avvänjas och fick inte söka skydd och di hos mamman längre. Då tog sig Myran an den lille och blev som en snäll moster, lilla ungen fick krypa in under magen på henne och Myran stortrivdes.
Något som inte alls har med marsvin att göra men väl situationen är att jag hade ett gäng fiskar som betedde sig precis som dina marsvin. Två av mina praktbotior skulle alltid hålla på och gnabba och mucka gräl med varandra, men då ryckte alltid Zoidberg, den äldste in och la sig mellan dom och blockerade så dom inte kunde bita varandra. När Zoidberg sedan dog (han var om mina källor stämmer omkring 20 år) hade dom ingen som hindrade deras strider, men dom tog sig i skinnet och växte upp. Dom har inte bråkat sedan dess.
Det jag vill mena är att jag tror att vissa djurindivider är goda diplomater, vill hålla ordning och inte ha en massa onödigt gräl. Jag tror att tack vare Paisley så kommer det nog lösa sig alldeles utmärkt!
Vad gulligt! :)
Mvh Linnea
Min ledarhona skyddade inte den nya när det kom in en ny, hon la sig såsom på bilden och BEVAKADE den nya så att hon inte skulle få något utrymme. Är det verkligen beskydd ? Det kan inte vara bevakning på det nya marsvinet ?
Nej, jag är helt säker på att det inte är bevakning. Det är väldigt tydligt och stor skillnad på hur Paisley beteer sig runt Anouk och hur Wixen gör det. Wixen kan däremot lägga sig och bevaka henne såsom du beskriver. Paisley låter Anouk röra sig hur hon vill och man ser hur Anouk tycker om att ha Paisley nära.