Hanars maktskifte
Jag undrar om någon har erfarenheter av detta.
Det gäller två vuxna marsvinshanar som bytt ledare i sin relation. Tidigare har den äldre varit ledaren antagligen på grund av vanan men nu har den yngre som är en tuffare typ tagit över tronen. Som det är nu är det allt annat än harmonsiskt i buren det hackas tänder och den äldre är rädd för den yngre. De har småslagits lite med några blessyrer som resultat men de kan sitta brevid varandra och äta när ny god mat serverats. De har inte en så jättestor bur just nu, de behöver större för att det ska finnas en chans att de kommer att funka ihop, frågan är om det ens är någon mening att byta bur.
Vad tror ni? kommer de att hitta en ny relation? Är det realistiskt att låta dem fortsätta att bo ihop eller är det för stressande för dem?
Det låter ju inte direkt som ett harmoniskt burpar nej.. Tråkigt att de inte kommer överens längre :-/
Jag har ingen erfarenhet om själva "maktskiftet", men jag skulle testa att ha dem tsm på en större buryta ett tag, om det nu är en möjlighet. Funkar inte det skulle jag satt ihop dem med varsin ny bebishane. Att låta dem gå med varandra permanent som de håller på nu blir nog för stressande för båda…
Ja fortsätter de så här är de inte lyckliga så det är ingen idé. Det jag undrar över är om det finns några exempel på hanepar som bytt härskare och börjat funka i sin nya konstruktion. Jag är väldigt nyfiken på det både med tanke på dessa herrar och rent allmänt.
Har inte varit med om maktbyte men jag kan ju säga att mina 3 hanar måste få komma ut på golvet och springa en stund varje dag. Då slutar allt kurrande och rumba :) Men det är ju mina hanar de:P
#3 En ligt mig måste alla marsvin som inte bor i jätteburar komma ut på golvet varje dag. Just nu är de ute och springer det är lungt nu men de har tagit lite semester från varandra och håller ett par meters avstånd.När det gäller just dessa hanar så är det inte värre för mig än att jag delar dem och de får nya småkompisar så småningom. Jag är ju uppfödare och det kan lösas smidigt för mig det hade varit värre om jag ägt bara dessa två…
Jag har nämligen inte något bekräftat exempel på att ett hanepar som gjort ett maktskifte kan börja funka tillsammans igen. Har ni? Jättenyfiken på detta är jag! Vet ni något?
#4 Jo det är ju klart att de ska komma ut oavsett..
Personligen så tror jag nog att de finns fall där de blir maktbyte, spec om det är en ung och en äldre.
Men om nu den ungre tar över så tar de nog ett tag innan han blir en bra ledare. Jag hade nog väntat med att ev separera.
När min minsta hane flytta in så vart de liv på ledaren i ca 2veckor men nu är allt bra.
Min erfarenhet är att om de väl börjat tjafsa så är det väldigt svårt att få dem att lita på varandra igen. Även om de inte bråkar öppet tycker jag att de fortsätter att vara spända och på sin vakt = onödig stress
Jag särar på mina när de börjar tjafsa, lite tandhack vid stress accepterar jag men är det tandhack varje dag och mycket noshöjande/hoppande mot varandra så särar jag på dem innan någon blir skadad. Rumba accepteras så länge den som dansar inte är elak vid den andra
#7 Ja det är exakt min erfarenhet också. Jag brukar inte heller dra ut på det i onödan eftersom de är stressande för dem. De har rätt till ett lungt och harmoniskt liv de små rackarna. Dessa hanar ska delas för deras eget bästa. De ä'r inte lyckliga såhär. Den ena kommer att få en bebiskompis om ca. fem veckor och ett nytt hem med honom och den andra ska troligen få bli pappa lite innan han också får en bebiskompis och ett nytt hem, så är planen.
#7 Låter som en bra idé