Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1618 ggr
juliino
0

Kastrera 4åring

För några veckor sedan flyttade Bobbo in. Tanken var att han skulle gå ihop med min 6månaders Bamse som blivit ensam. Dom små bråkade till en början och gav varandra ytliga små sår. Jag har haft uppsikt över dom och hoppats på att det skulle lugna sig. Men det har blivit värre och nu har båda fått värre sår. Jag vågar inte ha dom ihop längre då Bobbo har sår väldigt nära ögonen.

Vet inte vad jag ska göra. Att lämna tillbaka Bobbo är inget alternativ då jag är extremt förtjust i gubben. Och helst ska det inte flytta in fler marsvin just nu.

Har funderat på att kastrera båda men undrar hur det skulle gå för Bobbo som är hela 4år? Någon som kastrerat ett marsvin vid 4år eller äldre?

Frida B
0

har inte kastrerat när han var 4 (för det fyller han idag ;)) men vid 3½ år, gick bra förrutom att han fick urinvägsinfektion.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

Dem kommer inte ändra beteende bara för att du kastrera dem, om du hade tänkt att sätta ihop dem igen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

#2 Nej det vet jag ^^ Dom skulle få varsinn flicka att gå med.

Fridaaaa
0

#3 Okej :) Ville bara säga det, för långt ifrån alla vet det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

#1 Okej. Min Bobbo väger inte som han ska. Uppfödaren sa att han alltid varit mager, Man känner tydligt benen vid rumpan. 774g väger han och jag tycker det är lite men jag håller på att försöka få upp honom i vikt.

Frida B
0

#5 var väldigt noga med att dom väger som dom ska, för vetten sa att han kan öka eller gå ner i vikt, och efter kastereringen gick han ner till 650 gram! men vi gav honom specialfoder, och nu väger han bra. men var noga med det!

aa 774g är lite för magert, men fortsätt kämpa! :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

juliino
1

#6 Jag får se hur jag gör. Tror jag kastrerar Bamse först och väntar ett tag med Bobbo så att han får gå upp sig lite innan.

Frida B
0

#6 låter bra :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

juliino
0

Puttar upp denna tråd nu eftersom nästa vecka kastreras Bamse den yngre av dessa herrar. Velar fortfarande angående Bobbo herren på 4 år om han ska kastreras. Skulle behöva lite råd angående detta och ni får gärna skriva hur ni skulle göra? :)

Memris
0

Blir lite förvirrad av att du först skriver att det inte ska flytta in fler marsvin hos dig, helst, men att du i senare inlägg tänkt kastrera dem o skaffa dem varsin hona?
Jag hade nog rådfrågat veterinären som ska utföra det, är det genom full narkos som Bamse ska kastreras?

Eulwen
0

TS, alternativet är att du skaffar en bebispojke som sällskap till Bobbo. Om Bamse var hela 6 månader när de sattes ihop så var han redan tonåring, det skulle förmodligen gå lättare med en pluttis ihop med Bobbo.

juliino
1

#10 Jag har fem honor redan här hemma så dom skulle få bo med någon av dem. :)

juliino
0

#11 Så om du vore jag skulle du inte kastrera Bobbo? :)

Memris
0

#12 Okej :) That make sense then ^^

Eulwen
0

#13. Det vet jag inte, det är upp till dig att avgöra, jag ville bara ge ett alternativ till. Glad Men jag skulle nog tveka pga hans ålder.

juliino
0

#14 Ursäkta att jag var otydlig Glad

#15 Ska kanske få en kull snart får se om jag avvaktar tills den kommit eller hur jag gör.

Tsck för hjälpen :)

FeliciaS
0

Jag hade rådfrågat en marsvinskunnig veterinär. Sedan hade jag nog ändå inte vågat låta kastrera honom med full narkos (utan lokalbedövning istället) eftersom det är en såpass stor risk i sig, oavsett ålder. Jag lät nyligen kastrera en hane på två år vilket veterinären tyckte var i äldsta laget, men allt gick jättebra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ponytails
0

Jag har kastrerat minst två marsvin som var 4 år. Det gick bra.