Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 951 ggr
[copicaddicted]
0

Klåda av halm?

Vi köpte halm härom dagen och la in i buren för att öka mysfaktorn lite samt för att Lola skulle få busa runt i det.
Men sen dess har jag märkt att hon börjat klia sig allt mer och mer! Förut har jag hört att hon kliar sig i huset kanske ett par gånger om dagen, vilket jag finner helt normalt för det är ju ett sätt för dom att få bort smuts och annat som sitter fast i pälsen.

Men nu hör jag henne åtskilliga gånger om dagen.

Funderar starkt på att rensa hela buren och göra rent nu för nånting har hon reagerat på. Hon har även börjat nysa en del.

Nån som varit med om liknande?

Aristarcos
0

Vet ej hur länge du haft dina marsvin, men har du inte haft dem så jättelänge, kan ohyre tecken visa sig efter ett tag. De flesta har inte halm i buren, ta bort halmen det är säkert dammigt , då hon börjat mysa. Bättre att sätta in lite extra hö, som du slänger istället om det blir kissigt.

[copicaddicted]
0

Hon var ensam i samma bur som vi har nu så Ohyra är det nog inte då hon varit ensam ganska länge. 
Men då rensar jag ur buren och kastar in mer hö istället!

En liten fråga ang. hö.
Vart får man tag på det med bäst kvalite?
Har Dogmans ängshö nu men tycker att det blir så mycket skräp av det. Men vi hade inte riktigt plats för nått större heller när vi handlade det då allt kom lite plötsligt Oskyldig

Aristarcos
0

Köper 10 kg balar från bonde… räcker ett bra tag,

Du får ta och skaffa en tjej kompis till henne också, marsvin ska bo tillsammans med andra marsvin !

Vissa ohyre symtom kan ta upp till ett par månader ibland att visa sig..tyvärr

[copicaddicted]
0

Du behöver inte läxa upp mig, jag VET att dom inte ska vara ensamma och hennes kamrat kommer i slutet av nästa månad och imorron kommer en pojke som hon får ha sällskap av till dess, dock i buren brevid för att inte riskera en parning.

Har inte plats för hela balar då jag bor i lght, pratade med en bekant som har häst och hon sa att den här årstiden är det svårt att få tag på hö via bönder som är lämpligt till gnagare :(

Såg att det fanns större säckar på Djurmagazinet. Tror det kom nånstans söderifrån.

Men jag börjar med att städa buren så får vi se om det blir nån skillnad. Var ju sånt sammanträffande att hon började klia sig strax efter att halmen lades in!

Aristarcos
0

Alla vet inte det här inne, känner inte igen dig sedan tidigare, flera som kommer till sidan har ingen aning om att man ska ha flera marsvin. Och det var information helt enkelt.

Höet är oftast bättre ( man får besikta det när man köper höet) än det man köper i småpåsar. Du kanske kan ha höet i förrådet. Men det är nästan svårt att få tag på hö numera..då de flesta har gått över till ensilage och hösilage.. Ska du ha flera marsvin, så är också det enda sättet att inte få allt för dyr hö kostnad.. Jag kan slösa på höet då jag har så pass mycket hö :)

[copicaddicted]
0

Vi har bara uteförråd så det känns inte lämpligt att ha det där, framförallt inte då förrådet har sett bättre dagar och har skadade plankor!

Men jag får kika på hur kjag ska förvara höet och kika på säckarna som jag hittade härom dagen! :)