Jack i örat
Redan i butiken såg jag att Musse hade en jack i örat. Det är något gammalt så det måste ha hänt tidigare.
(Han är hämtad från en djurbutik men inte uppfödd hos någon grossist utan det är en av personalen som fött upp han och som tog med honom till butiken där hon jobbar).
Iaf, borde jag göra något åt denna flik som finns eller är det bara att lämna det så? Han verkar inte ha ont eller blöder.
Ingen som har en åsikt om detta?
han har fått ett bett av någon.inget att oroa sig för.ser rent o fint ut.
Jo det har han nog fått. Men skall jag låta fliken vara kvar eller behöver jag ta bort den? Eller veterinären?
låt den vara.du kan ju döpa om honom till fliken hihihi
Hehe. :)
Antingen lämnar du den eller så klipper du av den. Det kan nog kännas lite och blöda lite men inte värre än när han blev biten. Vilket som. Jag hade nog lämnat det. Fliken kommer kanske torka ihop så småningom. Veterinären känns helt onödigt.
Med sunt förnuft kommer man långt!

Jag skulle ha klippt bort den bara
Klipp inte bort den, det kommer göra ont, lika ont som när den blev till.
Jag hade en hamster med trasigt öra, han överlevde finemang och det var mycket mycket större än det där.
Jo det kan jag verkligen tänka mig att det gör. Den får vara kvar.

Snörp åt med tandtråd en stund, så varken känns det eller blöder det. Så har jag gjort med marsvinsungar som har extra tår. Men det går ju bra att låta den vara kvar också så klart.
#10 tog du av tårna på den ?! det måste ju gjort ont…

#11 Nja det är ju inte riktiga tår, utan en extra tå, som inte ska vara där, som bara hänger, ingen styrsel eller så, dom är bara i vägen, jag tror inte det gör ont, för dom reagerade inte då jag gjorde det.
#12 aha :)
men käre nån, även små djur har ju nerver och känslor, man ska inte "snörpa åt" och "klippa av"!!!!!!!!
Låt det vara, mitt ena marsvin jag hade var helt full av hack, men tja inget de störs av….

#14 Nej det behöver man absolut inte göra, men just detta med extraklor är bra om man tar bort, eftersom dom kan fastna med dom om det vill sig illa, eftersom det inte är nån styrsel alls i dom utan dom bara hänger löst.
# 15 Då har man ansvar att ge lugnande el liknande först….

#16 Att ge lugnande skulle nog vara mycket värre för marsvinet än att klippa bort en klo som hänger llöst i en skinnflik, det är knappt dom reagerar ens, känns knappt, blöder ingenting. Detta är ju inget som är vanligt, men det händer nån enstaka gång att ungar föds med en eller flera extraklor.
#17 Fast det är knappast lagligt att amputera kroppsdelar på djur utan tillstånd. Hunduppfödare får tex inte göra det själva längre. Tänkte bara att det kunde vara bra att poängtera.