rädda ute!
Efter att ha haft mina små i några veckor har jag börjat släppa ut dem lite då och då, nu när de känner sig lite mer trygga. Gjort en inhägnad med kompostgaller där jag ställt en låda de kan gömma sig i, kisslådan o lite leksaker. Problemet är att det båda bara sitter o trycker längst in i lådan, rör sig knappt ur fläcken! Även om jag ger dem gott om tid, jättetrist.. har nån något tips? Eller är det bara att forsättta göra likadant och tro att de kommer över det? Den ena av dem är ju ganska tam annars iallafall o den andra börjar också bli lite tuffare även om han ligger efter lite än.. :)
Gå till ett annat rum ett tag, dom kan känna sig dtressade om du är där och låter :)
Helena

har gjort det…
hmm..dom brukar komma fram då "/
Helena
Sprid ut mat de tycker om på golvet! Börja med nära det stället där de sitter och trycker. :)
De känner sig med största sannolikhet otrygga. Ha inhägnaden intill en vägg så minskar du "stressen" något, även om materialet i inhägnaden är mörkt och gärna skönt att gå på (inte parkett där benen halkar all världens väg
). Ha det inte för ljust.. Lägg ut matbitar som de gillar och ha lite roliga saker som rör m.m i inhägnaden. Är de trygga med dig tycker jag att du ska sitta inne i inhägnaden eller intill. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för alla tips! Jag släppte ut dem i vardagsrummet dagen efter och gav dem ett mindre hus så de inte kunde gömma sig lika mycket. Det tog inte lång tid innan de var ute och spatserade :) (o bajsade) Vissa dagar är de mer hariga så jag antar att det var en sån dag i kombo med att det var ett nytt rum (om så bara 1.5meter bort) som gjorde dem så rädda. Tyvärr blev de lite väl säkra efter ett tag och upptäckte att det går att klämma sig emellan kompostgallret och komma ut o gnaga på mattes korg :P
Vad ska man ha för leksaker:) ? Och så undrar jag, hehe:) men du verkar veta så mkt:), om man måste ha en kiss låda?