Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7155 ggr
JohannaEkroth
0

Eksem

Mitt marsvin har fått något torrt eksemliknande utlag bakom öronen som han har kliat bort päls ifrån. Tips tack? Det ser ut som mjäll och har kliat hål.

Finns det någon salva eller något jag kan göra? Vad är era erfarenheter?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Maijah]
0

Kan vara vanlig svamp, eller t.ex Ringorm.

Bild?

JohannaEkroth
0

Jag ser nu att han är alldeles röd i hela hårbotten uppe på huvudet och mellan öronen och bak mot ryggen jag får inte ta honom där.

Allergi?

Behöver hjälp.

JohannaEkroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det bättre örat (bakom örat)

JohannaEkroth
0

Det sämre Bakom örat

JohannaEkroth
0

Sämre örat igen (bakom)

Han vill inte att man tar på det. Han bet mig lätt i fingret. han bits aldrig annars och han skriker när jag försöker ta på det. Uppenbarligen gör det ont och är irriterande, men frågan är om det är allergi.

Jag ska byta tillbaka från Toalett i buren till spån, och så halm, vilket jag har kört hela tiden. Hö får de ju också.

Sydde en puff  tyg och en fleecepåse i tisdags. Fleecepåsen älskar han att ligga på, men den tvättades aldrig innan jag la in den. Fleece har han haft förut i buren.

Det som är nytt i buren är 3-4 veckors Toalett användning.

saksaken
0

Det är nog säkrast att försöka få tag i en vet. ^^

JohannaEkroth
0

Men vad kan det vara?

Jag ska byta totalrent i buren nu och bada de bägge och se om det blir bättre till på måndag, är det inte det, så ringer jag veterinären.

Jag ska smörja in honom någonting kylande, men frågan är vad…

saksaken
0

Jag skulle nog säga att det ser ut som det är nån parasit som härjar. (Bedömmer från bilder jag sett tidigare) Har inte varigt med om något liknande så kan inte säga säkert.

JohannaEkroth
0

Det svarta som syns är torkade sårskorpor som han har kliat bort, inga djur ser jag. Iofs vet jag inte vad för djur jag ska leta efter. Men inga gångar syns utan han verkar bara torr i huden. Han flagnar också den torra huden.

JohannaEkroth
0

Okej, om nu jag behöver åka till veterinär på måndag och vi antar att det tillexemple är sellnic. Vad skulle det kosta? Dum somm jag var så tecknade jag inte en försäkring när jag ringde agria för prisförfrågan i tisdags! Skrikandes

JohannaEkroth
0

Det låter ju onekligen som svamp.

Symptomen är att marsvinet blir känsligare för beröring på drabbade områden, kan klia sig mer än normalt, få kala/torra fläckar i huden samt att man kan dra loss hårtussar och det sitter fast en hudflaga i andra änden (se bilden).

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html

Aristarcos
0

Tror på  något otyg i form av svamp eller Ohyra, hade det varit allergi mot underlaget borde det isåfall ha kommit på andra ställen på kroppen inte bakom öron/rygg…

JohannaEkroth
0

De är iallafall badade nu och Alaska (värst) är insmord i barnolja. Upptäckte även sår och kala klifläckar i halsvecket på honom. Han blev piggare efter jag smort in honom och började sitt dominans beteende (som han har undvikit i någon veckas tid, lika länge som eksemen måste ha varit.) när jag släppte ner Texas till honom igen. Texas smorde jag in med Idominsalva på hans kala fläck.

Byter till spån i buren nu och ska lägga lakan över så inte Alaska blir full med spån.

JohannaEkroth
0

Det var sellnic. Har fått stronghold utskrivet till bägge.

3 behandlingar med 4 veckors mellanrum.

dumlekola
0

#14 Fördelen med Sellnic (om det upptäcks tidigt så att marsvinen inte behöver lida så länge) är att det är lätt att bli av med och att de små liven snabbt blir bra! Glad

JohannaEkroth
0

Han hade typ inga kvalster/skabb i pälsen mer är avbrutna ben och andra kroppsdelar FörvånadOskyldigTyst

Jag har tagit kål på dem med mina ihärdiga badningar och inoljningar, sedan har de säkert hunnit lägga ägg, så han lär vara full igen om några dagar…

Men det är bra att han har lite djur i pälsen, då är det ännu lättare att behandla.

Men hon sa att jag skulle frysa in mina kläder jag har haft. Kan inte tvätta dem på mer än 40 grader. 60 helst. Hur har ni gjort?

dumlekola
0

Jag har för mig att Sellnic inte kan leva så länge utanför marsvinskroppen. Det räcker nog med att tvätta dina kläder. Om man skall växla mellan att hantera marsvin med och utan Sellnic så skall man byta kläder och sprita sina händer.

Är detta något som ni med mer Sellinc-erfarenhet känner igen?

Fridaaaa
0

Sellnic lever inte utanför marsvinet länge nej. Räcker med att byta kläder och sprita händerna. Inte direkt sanering heller, jag skurade dock extra noga i burarna vid behandling :)
Sellnic sitter ju inte i pälsen utan under huden, så dem syns ju inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JohannaEkroth
0

Men MÅSTE jag tvätta kläderna i 60 grader, eller räcker 40?

Fleece, klarar det 60 grader?

Fridaaaa
0

#19 Jag tvättar alla mina fleece filtar i 90 grader och dem fixar det galant så 60 grader ska dem ju klara ;)

Jag tvättade mina kläder som vanligt i 40 grader. Men man kan tvätta i 60 grader med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JohannaEkroth
0

Tack Frida! Kyss