Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3843 ggr
fulfisk
0

Lös tand!!!

Vad gör man om ens marsvin har en lös tand? Den har alltså inte lossnat helt. Hon kan äta, det tar bara lite längre tid. Just nu sitter hon i mitt knä och smaska i sig och hon verkar inte ha ont. Mend en kan ju inte fortsätta vara lös! Jag kan ju inet ehller dra loss den, den borde ju göra hur ont som helst på henne!

shintaida
0

Jag vet inte vad Du ska göra med en LÖS tand, men jag vet att OM hon tappar den tanden, så växer en sprillans ny ut på nolltid!

Hoppas att någon vet vad Du ska göra. Men jag tror att så länge hon äter är det inga problem.

// Shintaida

fulfisk
0

Jag åker in till veterinären så fort min mamma har tid att skjutsa mig. Någon som kan rekommendera en bra i gbg?

Nu är det nämligen såhär, den tanden har lossnat men bägge undertänderna är lösa! Jag fattar inte vad hon kan ha gjort :'( Men hon kan ju knappast få i sig något med en tand. Kan man ge henen någon sorts vätska så hon får i sig det hon behöver? C-vitamindroppar har de hos djuraffären. Ska jag göra hövatten? Lägga hö i blöt? Pressad morot kanske?

Åh, panik. Vad kan ha hänt?

Det värsta är att jag tror hon har ont för när jag ska kolla tänderna sprattlar hon jättemycket! Sen försöker hon bita ihop.

Min lilla ängel… Snälla, jag behöver alla råd jag kan få! Speciellt vill jag veta vad det finns för bra veterinärer i göteborg/alingsås. Jag har nämligen läst en tråd på zoonen som avskräckte mig lite, handlade om veterinärer som inte riktigt visste vad de sysslade med :S

shintaida
0

Hittat på olika trådar här:

Nr 1:

En utslagen/lös tand är inte värt ett besök hos veterinären, som ändå inte kan göra något. Det kostar bara en massa pengar.

En lös tand lossnar troligtvis av sej själv. En helt avslagen tand är det heller inte någon fara med. Inom några dygn så ser man en ny tand växa ut, och inom 2 veckor är den helt utväxt och man ser inte att den varit av! Medans tanden är kort så kan man riva morötter fint och ge, eller skära vitkål i smala långa strimlor som marsvinet får i sej och kan tugga med dom bakre tänderna.

Nr 2:

Men vi ska ge henne en special kost nu, havregryn och vatten med c-vitamin

Blanda grynen i vatten så dom sväller och "putta" in gröten så lätt i munnen på henne. Hon har kanske trillat lite illa - dom gör det ibland.

Hon sprattlar nog för att hon inte tycker om att Du pillar i munnen. 

Har försökt att hitta mer för att hjälpa Dig.

// Shintaida

fulfisk
0

Tack, du är verkligen en ängel! Jag märkte att när jag delade maten i jättesmå bitar så kunde hon äta det. Ska köpa sånt där c-vitamin imorgon på djuraffären! Flytande i såndär droppflaska är väl bra? Jag har hört något om hövatten men det kanske man inet ska ha?

Hon har tappat en tand innan, men det var ju bara en och den växte ut jättefort.

shintaida
0

Har aldrig hört talas om hövatten!

Dom tuggar ju med kindtändera men biter med framtänderna. Därför är det bättre med små bitar som dom kan tugga meddetsamma. 

Ge C-vitaminen (ja, det brukar vara i flaska) direkt i munnen, för det dunstar bort annars om Du häller det i något som hon inte dricker upp meddetsamma.

Om Du blir orolig för att Du gett för mycket C-vitamin, kan Du vara lugn…dom kissar ut överflödet. 

Var inte orolig…hon klarar sig fint, ska Du se!

// Shintaida

paronskrutten
0

Hövatten behövs nog inte, men du kan ju göra om du vill :)

Om hon fortsätter äta är det jättebra:)

Helena

[Liinda]
0

jag har inga tips att ge men jag hoppas och tror att det löser sig:)

katiz
0

du borde ta en skål och fylla den med vatten,för om ditt marsvin blir sugen så dricker den nog inte för att det gör för ont och förresten sp försvinner c-vitaminen ur flaskan efter en timme så direkt i munn är bäst,på  tal om vad shintada sa om vätriner,det är klart det kostar mm men detsa att ringa vätrinären och fråga vad det kan bro på eller ring din eller någon uppfödare som har /har haft många marsvin som vet när sånt händer vad man ska ta sig till,tack för mig

//katarina

shintaida
0

#8 Katiz 

Det var INTE jag som SA något om veterinär…jag bara kopierade från en annan tråd för att visa fulfisk.

Så det är inte mina ord, egentligen.

// Shintaida

Tonnan
0

tja jag har inga tips men jagtor att Shintaidas tips är braa

Tonnan
0

Tonnan
0

Tonnan
0

Tonnan
0

Tonnan
0

Tonnan
0

Sosso
0

Vet dock inte vad som ska göras, min syrras marsvin är likadan. Det enda jag vet är att vissa marsvin är så, medfött..

fulfisk
0

Jag sitter och matar henne just nu. Det går fint, vi är ett bra team jag och Angel :)

Tack för all hjälp, nu måste jag återgå till matningen tycker Angel!

[Liinda]
0

Vad bra att det går bra :)

shintaida
0

Skönt att det löste sig!

// Shintaida