Oetiskt?
Att kolla intresse före man planerar en kull? Att kolla intresse när man har en dräktig hona? Att kolla intresse när ungarna precis är födda? Och att annonsera ut i dessa tre stadium? Vad tycker ni är ok? Jag själv tycker ju att kolla intresse innan man planerar en kull är super, inte för att jag gör det själv. Sälj annonser sätter jag ut när kullen är född och jag vet för det mesta redan då vad jag vill spara eller sälja. Annonserar jag på andra ställen än i forumet eller på hemsidan väntar jag tills det är minst en vecka kvar tills de är levklara. Hur gör ni?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Nu föder inte jag upp marsvin, men jag skulle säga att det vore mer oetiskt att ta kullar utan någon som helst tanke på att man måste finna hem åt dom små också. Alltså att ta en kull 'på skoj' och sen sitter man där med 5 ungar som man försöker pracka på vänner och bekanta.
Däremot skulle jag nog inte annonsera ut förrän ungarna är lite större, man vet ju aldrig vad som kan hända.
Som sagt föder jag inte upp, men det är nog så jag skulle göra om jag gjorde det.

Kolla intresse innan kull gör vi aldrig, eftersom det tar så lång tid innan parning och tills det finns leveransklara ungar, det är ju 4-5 månader frammåt i tiden och så långt frammåt är det sällan nån som planerar. Sätter ut annons när ungarna är födda. Men däremot händer det ju ofta att det hör av sig intressenter och undrar om vi har ungar eller planerade kullar eftersom dom hört att vi föder upp eller sett vår hemsida.
På vilket sätt skulle det vara oetiskt? 
Att veta att det finns intresse före man tar kullen är ju superbra och jag har själv som köpare ställt mig i kö på ofödd kull flera gånger. (Sen vad som föds och vad som blir "över" till mig inser jag att jag inte kan styra, det får tiden och uppfödaren utvisa.)
Jag ska precis till att ta mina första kullar nu i sommar och jag kommer nog inte att sätta UT annonser innan men däremot har jag skrivit på hemsidan vilka kullar som planeras och man kan då annonsera på nyhetsmailet om man som intressent vill ha besked när kullen är född. Jag hoppas och tror att det blir smidigt så.
Jag kollar inte av på exempelvis forum innan jag tar en kull, om där finns intresserade. Men jag vet mycket väl att det finns intresse för mina ungar ändå för jag får regelbundet mail från intresserade - även då jag inte har någon kull planerad. Oftast har jag ett par personer i kö på ännu ofödda kullar. Sen är det förstås så att det inte alltid blir ungar som passar till de intresserade och då annonseras ungarna ut.
Och skulle det vara så att marsvinsbehovet är helt mättat när ungarna kommer, ja då får de helt enkelt stanna. Jag har alltid plats att behålla ungarna som kommer om de inte skulle hitta ett tillräckligt bra hem.
Hanna
Jag tror #1 menar de som bara tar kullar utan att tönka på följderna, som inte har plats för en kull om de inte blir sålda. Utan bara gör det för att det är "kul".

Efterfrågan på marsvin går väldigt i vågor, ibland är det väldigt stor efterfrågan, så att man inte har ungar till alla och ibland så blir det så att ungarna får stanna lite längre. Men till slut hittar man alltid nya hem till dom, även om dom kanske hinner bli 7-8 veckor, men det gör ju ingenting. Lite årstidsbundet är även marsvinsefterfrågan, på våren är det inte så stor efterfrågan, på sommaren i princip inte alls, hösten börjar det öka och vid jul och även efter jul brukar det vara väldigt stor efterfrågan.
Vet man det så klan man planera sina parningar och ha många kullar då det är störst efterfrågan och bara nån enstaka då det är liten efterfrågan.
Jag har aldrig haft svårt att sälja Marsvin, lite säljteknink anvönder man sej väl av. Så fina och trevliga bilder som möjligt när man lägger ut en annons. De som bara knäpper rakt ner i en mörk skitig bur där man knappt ser marsvinet kan ju fö det lite svärare. Nu pratar jag om typiska blocket annonser där folk tröttnat på sina djur. Jag själv anser iaf att man tar inte fler kullar än man har plats och tid för att behålla om det nu är så att man inte får något sålt. Kommer ihåg en kull där jag fick 4 st superfina djur i och ville inte sälja något av dem, jag behöll alla tills de var runt 4-5 mån innnan jag kunde bestämma mig, för att spara 4 syskon i en avel är inte optimalt ur avelssynpunkt, inte för mig iaf.

#7 Ja men precis så är det ju, man får ju anstränga sig lite vid fotografering och föräljning, det ska vara fina bilder med bra bakgrund, absolut inte bilder i en bur.