Min första kull!
I går fick Betty sin (och min) första kull, äntligen! Efter alla timmar jag spenderat med att hålla om hennes mage och gissa ungar så fick jag rätt - två stycken blev fina ungar blev det. De hade hyfsat bra vikter också, 110 respektive 114 gram. Idag vägde de 105 och 109 gram men som jag förstår det går de ner en del i början. Teckningarna var roliga överraskningar, dels för att den ena såg ut som en kopia av modern och dels för att den andra ungen, som en glad överraskning, var en chokladpralin! Kul att få choklad. =)
Slutligen vill jag säga att jag är så TACKSAM till alla er som är aktiva på MIF genom att ställa frågor i forumet och tar er tid att svara och dela med er av era erfarenheter. Jag har läst allt jag kommit över och lärt mig väldigt mycket av er. Om kost, att modern ska väga minst 800 gr och vara mellan 7-9 månader (råder väl delade meningar om men ungefär) och en hel del roligt att läsa om att vänta en kull, vilken dag nedkomsten vanligen kommer ske (i antal dräktighetsdagar), vad som kan hända om det går snett…
Mitt under dräktigheten fick Betty tyvärr ögoninflamation (från ett sår, förmodligen ett höstrå). Jag var verkligen i valet och kvalet hur jag skulle göra, för jag vet ju att det kan bli permanenta skador om man inte behandlar men samtidigt är det ju stressigt att resa till veterinär med dräktigt marsvin.. Men samma dag jag upptäkte det, åkte vi in till vet, hon fick salva/ögondroppar med antiobiotika och fyra dagar av behandling senare var hon fin i ögat igen. Känns skönt även om det var jobbigt att behöva resa med henne hemifrån..
Ska försöka lägga in lite bilder…
En trefärgad hona. Jag är lekman på detta men jag gissar black/golden/white. Ni får gärna hjälpa med färger! Hon är lite häftigt tecknad, tittar man rakt bakom henne så är halva rumpan/ryggen svart och halva är brun, med ett vitt streck som delar av precis i mitten. =) Hon har fler rosetter än choklad-honan. Hon är också mest aktiv, struttar runt på egna äventyr och även lite sprallig i handen.
Grattis!!! Till er båda = )
Jättesöta bebisar…chokladpralinen kan man ju bara dööööö för!!!!! Underbart!
Lycka till! Ser framemot fler bilder = )
Fadern som än så länge inte har ett stadigvarande namn men kallas både Gunnar, Bertil och framförallt arbetsnamnet "Plutten". 
Jag är väldigt intresserad av såväl genetik som etologi, det är mest därför jag tagit en kull - och för att jag vill ha ytterligare ett marsvin (chokladen är nog en "keeper").
Hur som helst, är det någon som vet hur färgen "choklad" uppstår? Om det nu är så färgen på den första ungen kallas? Jag undrar om det kan vara flera gener som ger uppkomst av choklad eller om det är så enkelt så att någon av föräldrarna har färgen längre bak i leden?
#3 Tack! =) Det är risk för bildbomb-tråd. 
bara bomba på hahahaha
åh vad fina och söta dom är. :-D vet exakt hur det känns att få sin första kull. Men se upp dom växer fort :-D
Grattsis!! Så söta altså marsvins bebbar man kan inte se sig mätt..
Så. bomba på..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Choklad är ett recesivt anlag. Båda föräldrarna måste bära på det för att det ska synas på en unge. Det kan följa med från långt bak i leden och i detta fall hos båda föräldrarna. Du verkar ha sett rätt på frgerna.
Söta :-)!