Vad gör dom!?
Vi fick våra marsvin igår.
Idag är dom ute och äter och dricker och sånt, men efter att dom har ätit tvättar dom sig först, och n börjar dom klia sig mycket, vad kan detta bero på?
Och nyss såg jag att dom ställde sig mittemot varandra, men höjda huvuden och kuttrade så in i PIIIIP. Sedan hoppade dom emot varandra, vad betyder det??
Sen efter det låg dom bredvid varandra mös.
Tacksam för svar!
Ta och coola ner dig, var lugn ;) Låt marsvinen vara som de är och oroa dig inte. Alla marsvin beteer sig olika och du märker snart hur just era marsvin beteer sig. Att de tvättar sig efter att de har ätit betyder ju att de vill göra sig rena. Det där andra är om dominans… Svårt att förklara =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 Tack för svar.
Jag kan erkänna att jag lät lite för "uppspelt" när jag nu läser mitt meddelande.
Men jag var lite orolig för att det kanske skulle kunna vara Ohyra om dom kliar sig mycket, det hade inte varit bra eftersom dom inte är handtama än, och då kanske vi inte hade kunnat få bort det (Fast jag tror nästan inte att dom har Ohyra redan ;P) För jag vill ju absolut inte att deras fina päls ska bli förstörd av löss och sånt för att dom kliar sig.
Men det är lite konstigt, för dom kliar sig alltid efter att dom har tvättat sig, inte annars ;P
Jag hade ett marsvin en gång som kliade sig efter att hon tvättat sig, jag såg det som att hon ville burra upp pälsen lite igen ^^
Kram Hanna
Hanna
Eller så kittlas det lite^^
Helena

#3 #4 Ja, det kanske det gör, jag började fundera på om det var spånet eller nåt, men det stämde ju inte riktigt in ;P

ta och köp lössschampo om du är orolig att det är löss,eller luskamma dom. det här med att dom hoppar med varanndra kan vara att dom bästemmer rangordning eller att dom bara gnabbar,så gör mina men skaffa stege till dit hus(om du inte har) då kan dom ena vara uppe iblend och så tvärtom. försök annars att utrusta buren med oika saker som en bräda som går över buren(där dom kan vara på och under)fixa mera hö och för guds skull ta det lugnt. annars kan du ringa och prata med någon uppfödare:-)
Stege/trappa är inte alls nödvändigt, dom hoppar upp :)
Helena

#6 Tack för svar! Ja, dom bråkar lite, ni vet syskonkärlek ;P haha
Det är ofta att dom biter varandra i rumpan ;P
Idag fick dom en liten bit morot, vilken storfavorit det var! Dom bråkade om vem som skulle äta på den, fast att dom kunde äta båda samtidigt, hihi!

Här kommer några bilder på dom små snuttarna:

#12 Jodå, jättesöta :D
- Mvh Emma

Idag kunde jag till och med hålla Cazzy lite under magen, som när man ska lyfta upp dom, men hon satt inte stilla länge ;P Och Thea kan man inte röra överhuvudtaget, hon bara sticker in i huset ;P
Vi gav dom en morotsbit, och den blev svårt misshandlad ;P hahaha. Fast dom äter ur händerna på oss, båda två.
Små marsvin luktar SÅÅ gott, ta vara på det sen :)
Tycker att du ska ta upp dom och gosa med dom nu.
Helena

#15, nja, jag kan knappt röra den ena ;P
Men imorgon ska vi städa buren, och då får vi ta det första lyftet för att ta ut dom….
Medans vi städar buren ska marsvinen få undersöka hela köket ;D Det tycker dom nog är kul…
Aa, bra :)
Helena
#12 Visst är de söta men bilderna är otydliga så man ser inte så mkt.. =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#18 Det var lite mörkt ;P
Vi städade buren nyss, så fick marsvinen springa runt i ett rum. Vi hade dom i knäet, och dom stannade kvar! Till och med när vi satte ner dom på golvet kröp dom upp i våra knän igen :D.
Thea gjorde ifrån sig ett väldigt konstigt ljud som jag aldrig har hört innan, hon kuttrade, fast jätte "ljust".
Sedan började dom med matskriket, mamma och min syster tyckte att dom bara var jobbiga då, men jag tyckte att det var sååå kul att dom gjorde det, det var första gången dom gjorde det ljudet ;P.
Så nu är dom jätte trötta ;).

Jag ville kolla lite på deras tänder, och dom var så snälla och öppnade munnen ;P
Det är br att kolla tändern vid jämna mellanrum, för att se ev. svamp eller skador på tänderna. Bra att börja tidigt oxå,s å dom vänjer sig. Ge gärna en bit gurka eller morot sen, så vet dom att dom gjorde rätt :)
Helena

#21 Det ska jag göra. Jag höll fram en liten morotsbit framför henne, men hon ville inte ha precis då, så hon fick lite sen när hon ville ha. Nu ligger båda och sover, såå gulligt!
Aa mysigt :D
Helena