Knöl
Hej..
Mitt marsvin Molly har en lite knöl på magen. Den flyttar lixom om man känner på den. Det värkar som om den sitter löst under huden. Hon har haft den ett tag nu och den har värken blivet mindre eller större, som man kan känna. Den är inte så stor, ungefär 3-4mm i diameter. Han verkar inte ha ont eller nått när man känner på den. Vi hade tankar på fall det kunnde vara någon kötel eller fett knöl vad tror ni om det?
Är det något man bör kolla upp hos vetrinär? eller är det ingen fara så länge den inte växer?
Är det någon som varit med om liknande och har en aning om vad det kan vara?
Marsvin kan ju få cancertumörer och då växer de snabbt. Om den är lös kan det mycket väl vara en fettknöl….

Okej, den har inte växt vad vi har kännt..

Tar det prover hos vetrinären om man åker in med henne?
#3 Det kan ni nog bestämma själva. Min katt hade en liknande knöl, vi valde att ta bort den och låta vet skicka iväg den på analys. Ett lätt ingrepp och ett par veckor senare fick vi reda på att det var en godartad tumörbildning som vuxit ur en talgkörtel, skönt att veta :)

Okej, men kan man ta prover utan att hon behöver sövas?
Oftast så känner veterinären bara på knölen och vet sedan om det är fettknöl eller cancer - tror de att det är cancer så kommer man ju vidarekolla och då kanske marsvinet sövs. Men man ger marsvin sprutor utan att söva dem, så det kan ju hända att de tar prov utan att söva också.
Men jag skulle nog tro att det bara är en fettknöl :) Men alltid bra att kolla hos veterinär!

lite sent men vi prata med vet och de sa direkt att det var en fettknöll efter som den sitter så lös som den gör.. den sitter inte fast någon stans.. så vet tyckte inte vi skulle göra något om den inte börjar växa förstår..