Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3475 ggr
indra-bus
0

Undrar

Om man parar ett korthårigt marsvin med ett långhårit. Blir då ungarna kort eller långhåriga??

Obs. Jag skall inte para några.

Bara nyfiken

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
0

Ingen som vet?

millib
0

De kan bli bådeoch, det som är så härligt med pet, man har ingen aning om vad som kommer.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

indra-bus
0

Tack för svar! Har gått o funderat på de ett tag Flört

Frida B
0

kan det inte bli semilånghår oxå? eller har jag uppfattat det fel nu igen? :P

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dumlekola
0

Vad jag har förstått så är semilånghår det vanligaste om det över huvud taget blir långhårsbebisar när man parar långhår med korthår. Den långa pälsen på framkroppen verkar ge med sig väldigt fort. Släp/kjol är däremot väldigt vanligt! Glad

Bävern
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena pojke Tofsen är en pet, hans mamma va korthårig och pappan alpaca och så här blev han i pälsen det är kort på huvudet sen blir det längre och länge  och längre  och väldigt långt över baken och sen en massa virvlar =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

dumlekola
2

#6 Åh, han ser ju ut som marsvinsvarianten av en guppyhane!

Alldeles underbar! <3

Fridaaaa
0

Kan bli både och eller semilånghår :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Det beror på vad som ligger bakom den korthåriga. Har den långhårsförälder så finns chansen för (dåligt) långhår men har den bara korthår så är chansen för långhår minimal utan det blir semilånghår. Sedan hur mycket päls semilånghåret får är individuellt, vissa får bara något enstaka långt hårstrå eller lite längre päls på rumpan, andra kan få ganska lång päls, som lilla Tofsen ovan.

Jag tycker att långhårsgenen gör lite som den vill ibland. Jag har fått en relativt fin sheltie efter en rex/alpaca (dååålig alpaca) och en sheltie medans en rex/texel (bra texel) endast fick semilånghår (och en nästan släthårig) med en coronet. Rexkorsningarna är släkt på nära håll så jag förstår verkligen inte hur det kunde bli sådant resultat när rex/texeln hade mycket bättre långhår i sig än rex/alpacan vars alpacaförälder var extremt tappad. Ingen av rexkorsningarna ser ut som semilånghår vid en första blick

indra-bus
0

Tack för svaren. Vad är slemhår igentligen. Trodde de fanna på katter baraGlad

Lyan
0

#10 Skriver du från mobilen, hihi. Antar att det ska stå semi och inte slem :-P 

Semilånghår är när de har längre päls än korthår men ändå inte är långhår. Så semi kan vara allt från något enstaka långt strå eller bara lite längre päls överlag, så man inte ser att de har längre päls flörrän man tittar närmare, till nästan full-lång päls.

_Charlie
2

Hahahaha slemhår!! Det gjorde min dag! :D

Jag har 3 syskon från samma kull, med en långhårig och en korthårig förälder.

Syster 1 är långhårig, man ser inte att hon är blandad.

Syster 2 är korthårig.

Bror 3 är slemhårig. ;) Hans päls är inte kort och inte lång utan någonstans mittemellan, och på rumpan har han ett gäng superlånga hårstrån som släp. ;)

Lyan
0

#12 Har du bild på den långhåriga?

_Charlie
1

#13 Humla klipps regelbundet för hon kan inte hålla reda på frippan, och just nu är hon helrakad efter en "liten" knop-incident. ;) Pälsen blir ungefär så här innan den klipps ner igen. Jag har nog ingen fullpälsad bild verkar det som. Men den hänger, HÄNGER, i marken. Det enda jag tycker hon saknar är runt ansiktet för att klassas som en sheltie.

Fridaaaa
0

#12 Pepsi har som en svans hihi :D Man kan tro att dem är släkt? Flört Fast det är dem ju hihi

Lyan
0

#14 Utifrån den bilden skulle jag nog ändå säga semilånghår, det ser ut som att ryggen och skuldrorna inte har samma sorts päls som bakkroppen. Fast det är svårt att se på den bilden, hänger pälsen på framkroppen också i marken i vanliga fall? Älskar verkligen hennes färg!

Här är min långhåriga bebbe efter Rufsi. Snacka om att jag blev förvånad över honom! Han hette Trots eftersom hans pappa lyckades para Rufsi trots staket på 50cm, eftersom han var trotsig (precis som sin far) som liten, eftersom Rufsi fick en unge trots sin ålder och att han trots sina föräldrar blev långhårig. Pappan var visserligen rätt fin men Rufsis stam borde inte kunna ge sådana ungar. Trots hade dock inte kunnat hävda sig på en utställning alls trots (hihi) sin relativt fina päls. Kommer inte ihåg hur gammal han var på bilden men mellan 3-5månader

indra-bus
0

Oj, ha ha JASkäms

Lyan
0

Magic räknades som långhår men han var verkligen på gränsen, liksom Maily

Lyan
0

Baloo var semi, hans päls på framkroppen blev inte längre än såhär men bakkroppen fick klippas ofta

Fridaaaa
0

#16 _charlies Humlan är släkt med min Pepsi. Han är farbror till henne :D
Mamman till Humlan är Cloetta, mormor Tingeling och morfar Blåbär :)
Tror Elvis är pappan till Humlan om jag inte minns fel eller är jag ute och reser nu, _charlie? :)

Lyan
0

Pappa rex/texel, mamma coronet (med dåliga kinder). Var är pälsen :-O :-P

_Charlie
0

#14 Jo jag tänkte också det efter att jag kollade på bilden, men den är verkligen dålig på så sätt att hennes päls inte kommer till rättvisa. Hon skulle behöva mer fall över nacken, absolut, men det ser ut som om pälsen är halvlång på nacken på bilden, i fullpäls är den lika lång som övriga kroppen och släpar i marken, men hon känns ändå för futtig för att räknas som en sheltie, och det är ansiktet som gör det tycker jag.

Annars när pälsen är i fullängd får hon en fin bena på ryggen och allt hänger fint ner i marken. Tyvärr har hon en tendens till att få enorma tovor, som man måste raka av. De brukar gömma gammalt hö, spån och andra otrevliga skatter och gör ont som attan på henne. Så tyvärr får jag inte avnjuta denna härliga fullpäls speciellt ofta utan rakar henne med trimmern. :(

Lyan
0

#20 Jag visste att de var släkt men hade fått för mig att de var syskon. De är verkligen lika!

_Charlie
0

#23 Ja visst är dom! Jag visste inte om det utan blev tvungen att fråga när jag tittade på en bild på Pepsi och såg mina damer i honom. Jag hade rätt. :D

Fridaaaa
0

#23 Aha nej det är dem inte :) Däremot är Pepsi bror till "Flockens" (Mette)s Dox och till Amandas Silvia :)
Ja dem är väldigt lika :)

_Charlie
1

Här är en närmre bild på syster 2. Hon har liiiiiite för lång päls för att räknas som ren korthår - om jag jämför med min nonself. Men det är inte mycket!

_Charlie
0

Här kan man se nack-pälsen lite bättre som är på väg ut när kortet togs. Man ser också att hon saknar längd runt ansiktet, men hon är min vackra ändå. :)

Fridaaaa
1

#27 Humlan ÄR underbar ;) Beundrat och gillat henne sedan hon föddes:)

Lyan
0

#22 Aha, ok, då borde hon gå som (dålig) sheltie. Titta på Magic tex, inte mycket till skuldror där och han var ändå reggad och utställd. Nu har visserligen inte satinerna lika stora krav som de vanliga långhåren men ändå. Han har gett ungar med kanonpäls ihop med Honeys, rex/texeln ovan, mamma. Får inte ihop vad som bestämmer pälslängd/täthet här inte XD Känns som pälsen gör vad sjutton den vill XD

indra-bus
0

Hallå! Jag drömmer ju om en liten marsvins uppfödning i framtiden. Så jag går ju o funderar på sånt. Fast då med renrasiga.

En fråga till om man parar en släthårig med ett virvelmarsvin? Blir de bara virvlar.

Hade tänkt att åka o titta på marsvins utställningen i Örebro. Om man får gå in o titta utan att ställa ut? Vad kostar de i så fall.

Om någon skall dit o ni ser en förvirrad människa som frågar om de finns några slemhåiga att titta på är de ja;)

Fridaaaa
0

#30 Virvelmarsvin är ju blandrasmarsvin :) Så beror ju på vad som ligger i släkten.
Men sedan finns det en marsvinsras som har virvlar med, abbesinier (stavning?)

Ja man kan åka och titta utan att ställa. Kostar inget :)

indra-bus
0

Ååå Vad kul!! Men om man parar en abbesenner med släthår är väll virvlarna dominant ??