Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 846 ggr
Amalia.L
0

Få upp vikten

Jag har en bebishane på snart fem veckor som är pytteliten. Väger bara 167 g och de andra kullsyskonen väger ca 250! Han är pigg och glad och äter, men nu har han stått stilla på samma vikt ett tag. Jag ger: hö (såklart) havregrynsgröt/kligröt varierat med Lottie-pellets och morötter/vitkål/broccoli/paprika. Så nu undrar jag om ni ha några tips? Ska man stödmata? Jag har Kattunge-ersättning hemma, men ska man ge det? Familjen som ska ha honom kommer ju att få vänta ihjäl sej innan han väger 300 g! :-/

[copicaddicted]
0

Kanske skulle prova att ge mer mat rik på kolhydrater och protein? Det är ju det man ska ta bort om man ska gå ner i vikt så det borde ju funka tvärtom med. Obestämd

Är det grabben vi ska ta?

Amalia.L
0

Dont worry! Det är en annan bebis :) Eran Pepsi mår Prima! Väger 235 g och är ju till och med över en vecka yngre än den andre bebisen. Men jag tänkte maila dej idag och berätta att både han och hans syster börjar byta päls…de blir betydligt ljusare. Hoppas inte dina barn blir besvikna. Jag mailar en bild sen. Nu har jag gjort såhär med den andre bebisen,(som nye ägaren döpt till Mums-Måns) att jag tar ut honom ur buren och matar med havgryn, pellets och annat gott. Ska köpa kålrot också…

[copicaddicted]
0

Banan och vindruvor har ganska högt kolydratvärde. KAn ju vara nått att ge lite på sidan av när man hanterar som "belöning". NÄr han är så liten så är ju allt bra, även väldigt små mängder. 

Sen tror jag inte att våra töser bryr sig riktigt om färgerna länge. Dom väntar bara på att fler ska komma hit, samt att stora tjejen är lika förväntansfull som mig på att se om sambon får in hyllorna i garaget. Gör han inte det snor vi dom och gör en skåpbur Oskyldig

Har för övrigt tagit bild på Lola från sidan med, men inte orkat skicka än då telefonen bråkar så j_vulskt Foten i munnen

millib
0

Kligröt är bra att ge. Men han låter väldigt liten, det kan ju vara så att han inte är helt ok heller? Jag hade en hona, superpigg och jätteframåt men hon vägde aldrig över 130g såg ut som ett minimarsvin, hennes kullsystrar blev stora och fina och hon förblev bebis. En dag hittade vi henne i buren då var hon 6 veckor och det såg ut som hon brutit nacken? Då tog vi bort henne på fläcken, Jag säger inte att det är nåt fel på ert Marsvin men han låter så liten för sin ålder.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Amalia.L
0

Usch då! Hoppas det inte händer nåt med Måns! Ja han är himla liten! Han har varit det från början…legat efter liksom. Men eftersom han är så pigg och glad har jag inte reflekterat över det. Nu ska vi göra en insats, ta ut honom när han får mat. Tror redan jag ger bra mat, så nu gäller det att han äter! Har förvarnat familjen att det kommer att dröja längre tid innan han kan flytta!

Charlotta-B
0

När vi har stödmatat har vi använt oss av KMR - kattunge ersättning som finns attköpa i välsorterade djuraffärer, lr djursjukhus även apotek. 

Lycka till hoppas han klarar sej fint.

Charlotta-B

Amalia.L
0

Jag har sådan ersättning! Ska jag ge honom? Det kan inte vara så att han slutar äta annan mat då?

Charlotta-B
0

#7 nej han kommer nog inte att sluta äta annan mat, Tycker absolut att du kan ge honom lite till du märker att han klarar sej bra själv igen.

Charlotta-B

Charlotta-B
0

Håll lite koll på magen bara så han inte blir dålig när du börjar med Ersättningen. Så ta det lite försiktigt. Och var noga med om du ger med spruta att  du inte sprutar i för hårt så det kommer ner i lungorna på honom.

Hoppas han tjockar på sej nu lill grabben

Charlotta-B

millib
2

Mata på du, han säger ifrån när det räcker. Bättre han får ersättning än onödiga grönsaker som han kan bli mätt på. Som tex morötter

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Amalia.L
1

Okej! Tack för era råd! Har givit med spruta förr så jag vet hur det går till… Nu håller vi tummarna :)

dumlekola
0

#11 Oxbow Cavy Performance är ett bra marsvinsanpassat pellets som är speciellt framtaget för växande och digivande marsvin samt "marsvin som har problem med att bibehålla vikten till följd av åldrande, sjukdom eller stress".

Pelletsen finns att köpa hos de flesta veterinärer eller i välsorterade djurtillbehörsaffärer. Länken går till Bromma Zoomarknad som har försäljning över nätet och är riktigt bra att ha och göra med. Glad

Linnet
0

Hade också en hona som vägde under 200 gram när hon var 5 veckor, så familjen som skulle ha henne och kullsystern, som var "normalviktig" fick ta en annan hona i stället och vi behöll den lilla. Det var julklapp, så dom ville ju ha dom till jul, annars hade dom ju kunnat vänta. Hon har växt väldigt långsamt, drabbades dessutom av nån magåkomma vid ca 3 månaders ålder, när hon äntligen lyckats komma över 300 gram och gick då ner till under 300 igen. Men hon piggnade på sig och har vuxit till sig bra, är nu nästan 5 månader, vet inte varför hon växte så sakta.

Amalia.L
2

Nu väger han 177g :) KMR är tydligen smaskens! Hur mycket törs man ge per dag? Vill inte att hans mage ska börja krångla…

Charlotta-B
0

#14 vad skönt att han gillar det. Du märker snabbt om magen krabbar på honom. Hur mycket äter han nu?

Charlotta-B

Amalia.L
1

4 ml igår och 3 ml idag (hittills) Han äter glupskt. Även havregryn och kligröt men verkar inte så förtjust i pellets. Magen verkar funka bra…såg hans små minipluppar på golvet efter att han varit ute och busat med sina burkompisar :)

FeliciaS
0

#14 När jag hade marsvinsbebisar att mata pratade jag med en veterinär (erkänt duktig på marsvin från Blå Stjärnan i Göteborg) som sa att det är väldigt viktigt att marsvinsungar som behöver stödmatas får den föda de normalt äter i samma ålder. Alltså inte för mycket mjölkersättningar och liknande, utan mat med hög halt av kostfibrer som ex. Critical Care och grönsakspuréer. De har större behov av protein än äldre marsvin givetvis, men man får inte glömma bort fibrerna som magen är inställd på att smälta. Så se till att ge honom även fiberrik mat och inte förlita dig helt på mjölkersättningen. Pellets är inte precis nödvändigt, det är bra att han äter havre och kli. Hö och grönsaker är förstås optimalt. Morotspuré kan du ge extra av också.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus