Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 9344 ggr
Smulan_Våfflan
0

Hur stor bur?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!!!

Jag har 2 marsvin som är 3 år (snart 4).GladKyss <333

Jag har nu en bur som är ca 1m lång, den tror jag är den minsta för 2 marsvin. Tidigare har jag haft en bur som var mindre, men då aldeles för lite, så den sålde jag på blocket. Men nu känns den buren jag har förliten, så jag skulle gärna vilja ha en ny. men jag har inte så mycket plats, men det får jag lösa på nått sätt. Jag vill ju ha mina marsvin på mitt rum.

Vart har ni era marsvin?

Men ja, tillbaks till bur-ämnet ^^

Hur stor ska buren vara helst om jag vill ha en för 2?

Och en ska till.

Bilr inte marsvin tjocka om man har en "klump" hö i buren?

Jag brukar inte ha en "klump" hö i buren, för det äter dem ju upp sen. Men dem gillar ju att gosa in sig och så, så jag har en "klump" halm istället.

MVH Smulan_Våfflan!!! <333 Glad

P.S På bilden är mina 2 marsvin Smulan och Våfflan som äter morot!!! <33 SkrattandeKyss

kodex
1

Jag har mina marsvin som på bilden. Jag hade också platsbrist men löste det med att bygga en egen bur och sätta ovanpå två hyllor. Ang. höet tror jag inte de blir tjocka på hö, det ska de helst ha mycket av, fräscht hela tiden. Det är deras basföda så det är viktigt att de äter mycket av det.

Min bur är 156 x 76,5 cm och den tycker jag är lagom till 2-3 marsvin. Jag har tre i den nu. Den skall byggas ut innan ett till marsvin tillkommer, med en lika stor ovanvåning. Annars tycker jag den blir för liten. Men det är bara min åsikt! Tror den jag har nu är laglig för 7 st…

Ery
0

Vilka söta marsvin du har! Glad

Jag har mina 2 marsvin i mitt rum, i en stor bokhyllebur (80cm x 200cm). Dina marsvin vill säkert ha en så stor bur som möjligt! Om du kan få hjälp av någon eller om du är duktig på att bygga själv, så finns det en massa trådar här där man kan läsa om andras burbyggen.

Marsvins tänder växer hela tiden, så de behöver tugga mycket och hö är det bästa för dem. Det är också viktigt med fri tillgång till hö för att deras magar ska må bra. Så en klump med hö är säkert bra för dem. Men det är också viktigt att de får komma ut ur buren och motionera ofta, då de flesta marsvin är matvrak och gärna blir lite runda. Glad

Fridaaaa
0

Har 3 marsvinsburar:

140x60x50 är min ena bur. Där har jag 2 marsvin. Skulle max ha 3 i den
120x50x50: 2 marsvin. Skulle inte vilja ha fler i den
100x50x50: 1 marsvin just nu. Hans kompis har dött. Men ska få hem en kompis till han snart. Och då sätter jag ihop den med en annan bur så den blir 180x50 tror jag ungefär :)

Minst 120x50 tycker jag att en bur ska vara till 2 marsvin, då man ska få plats med matskål, höet och varsitt gömställe

Marsvin blir inte tjocka av hö. Hö ska dem ha fri tillgång till.
Sedan då c-vitaminrika grönsaker varje dag och mina får även lite pellets&havre i en skål :)
Och även grenar då och då. Mer av det på sommaren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
3

#0 Åh, de är väldigt söta dina små tjejer! Glad

Något man skall tänka på när det gäller laglig burstolek är att de reglerna är både för zooaffärer och privatpersoner. Det allra minsta lagliga antalet marsvin i en bur anser jag gäller för just zooaffärerna, som ju har ett begränsat utrymme för djuren de skall sälja, och där de flesta djur bara tillbringar en kort tid.

När jag räknar på burstorlek som skall gälla för marsvinen hela livet så brukar jag ta det lagliga antalet marsvin för buren och dela med två. Det tycker jag är det minsta när marsvinen skall bo i den resten av livet, ju större man har möjlighet att ha desto bättre! Skrattande

Här är en länk till en omvandlare när det gäller burstolek för marsvin. Enligt den är den minsta lagliga storleken för 4 marsvin, alltså 2 marsvin i hemmiljö enligt mitt sätt att tänka, 120*60 cm. Minsta lagliga för 6 marsvin, 3 marsvin i hemmiljö, är 140*70 cm o.s.v.

När det gäller hö så skall de ju ha obegränsad tillgång så då tycker jag att de lika gärna kan ha en höklump. Då tar det ju aldrig slut! Glad Om marsvinen börjar väga lite för mycket så är det bästa att minska eller helt ta bort pelletsen (som egentligen bara växande och digivande marsvin eller marsvin som har svårt att hålla vikten behöver) och dra ner lite på grönsakerna.

Humlans Marsvin är en jättebra hemsida som jag ofta återvänder till när det är något jag undrar. Där kan man läsa om både bostäder, lämpliga grönsaker och mycket mer bland alla flikarna! Skrattande

Mina tre marsvin bor i en 60 cm bred Billyhylla som jag har sågat av till 180 cm längd för att passa in i vårt kök. Den har en fiffig dörr mitt på så att det är lätt att släppa ut dem på golvtid eller bygga ut buren lite när det passar. Här är ett par bilder om du vill se! Glad

Smulan_Våfflan
1

Tack för alla svar!!! :DD och tack! Era marsvin var oxå söta! :) Jag ska nog titta på en större bur så fort som möjligt! Era burar var smart byggda, men jag måste ha galler på min för jag har också 2 katter. Men dem är vänner (katterna brukar sova hos marsvinen) :)) men när man inte är hemma och så känns det bästa med ett galler. Så jag ska titta på en stor bur med galler!!! :) Okej. Mina marsvin får dock bara hö i höhäcken, men när det är slut fyller jag på. Och om jag åker bort får dem extra mycket! :) Men.. Hur många gånger om dan ska dem få grönsaker? Jag ger mina ibland på morgonen, kanse en liten gurkbit och kanse något litet yterstsällan på dagen, och sen slutligen en lagom mängd på kvällen. Eller.. Hur mycket är en lagom mängd? Om man tar t.ex. En morot tar jag kanse lite mindre än en halv morot och kanse en till två skivor gurka eller sallad eller tomat ( bror på vad vi har hemma). Men varje kväll får dem iaf en bit morot med något till. Jag brukar skära moroten i små skivor, för jag har ju 2 marsvin och den ena är lite mer framåt en den andra, så då är jag rädd att hon inte ska få lika mycket.. Men.. Behöver jag skära moroten? MVH Smulan_Våfflan :)

[Maijah]
2

#5 Jag skulle rekommendera dig att ta bort höhäcken och sprida ut höet i små högar i buren här och där ist :) Marsvin är gjorda för att äta från marken och en höhäck kan således förstöra deras nackar.. vilket ju gör ont. Har även hänt att marsvin fastnat i höhäckar och gjort allvarligt illa sig.

Minst en gång om dagen ska de ha grönsaker, viktigt att C-vitaminbehovet blir tillfredsställt. Jag ger mina svin 2 ggr/dag. Morötter, gurka, sallad och tomater innehåller mest bara vatten och ska egentligen helst bara ges som godis då och då. Nyttiga & c-vitaminrika grönsaker är t.ex Vitkål, grönkål, paprika, broccoli m.m.. Rotfrukter är oerhört bra marsvinsmat också, samt billigt!

Mer om Marsvin och C-vitamin: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71494fb9cb46221d05d9e3-marsvin-och-c-vitamin. Sök på sajten eller gå in på Artiklar så hittar du tips på bra grönsaker också!

Du behöver inte dela morötter egentligen, men att dela grönsakerna så att det finns en bit åt varje marsvin kan vara en bra idé :) Tänk på att morötter innehåller mkt socker också.

Väldigt söta tjejer du har ^^

Smulan_Våfflan
1

Okej. men jag har ingen höck som sitter innanför buren, den sitter utanför och så får marsvin ta hö genom gallret. Så dem kan nt hoppa upp i den.

Men kan dem göra illa nacken ändå?

Jaha.. jag visste inte att morötter inehåller socker.. ska tänka på att inte ge dem det så mycket då. :)

Mina marsvin gillar bara röd paprika. Men dem gillar vitkål och grönkål :)Men dem gillar inte broccoli.

Okej, vad är rotfrukter för nått då? :) Jag är inte så bra på såna grejer ^^

Ska ge dem en bit var. Men dem äter kanse lite på moroten och sen på nått annat o.s.v ^^ Hihi

Jag brukar också ge dem pinnar som dem kan gnaga på! (På bilden äter Smulan på en pinne :) <333 ) Jag brukar ge dem äppelträd, men vi har också päron och plommonträd.

Men vilka träd får dem äta?

Tack!!! :))

MVH Smulan_Våfflan! :) <33

P.S Ska någon på marsvins utställning 16 JUni (tror att det var då) i Uppsala? :)

Smulan_Våfflan
0

Så.. nu har jag smygit mig fram till buren och fotat den där mina 2 små sötnosar ligger och sover! :)

Våfflan kan man se, men Smulan ligger under halmen.

Nu är buren nu städad. Ni se rvatten flaksa där.. ja.. den är lite böjd. Jo vi skulle koka den för att få bort lite bakterier, men vi hade för hög värme ^^ Men jag ska köpa ny. :)

Sen höhäcken har jag där med en handuk över sig. Det är bara för att min ena katt Mezzi går och äter hö ur den och sprider ut hö över hela golvet! x)

Och sen har jag lite mysig halm, matskål, toalett, och ett rör :)

jag har flera leksaker till marsvinen, så jag brukar byta ca var 3 dag. :)

Juste! Jag har ju glömt att sätta inen gnag stäng. Grenar eller gnagstång vill dem ha! :) <333

MVH Smulan_Våfflan! :) <333

Smulan_Våfflan
0

* in en gnagstång

Smulan_Våfflan
0

Men som ni kanse också ser här tycker jag att buren är för på tok för liten!

kodex
0

Ja, buren ser lite liten ut. Och jag tycker att du har alldeles för lite hö. De kommer knappt åt det genom gallret ser det ut som och hö måste vara lättåtkmligt för marsvin så att de stimuleras att äta mer av det. Ja, det kan fortfarande förstöra deras nackar även om höhäcken sitter utanpå.

Det här är exempel på vad jag ger mina 3 marsvin om dagen, oftast i två omgångar:

Dag 1: En halv röd eller gul paprika, en näve broccoli, en halv morot

Dag 2: En näve vitkål, en näve broccoli

Dag 3: En näve spetskål, en halv röd eller gul paprika, en mindre bit grön paprika

Detta är exempel på hur jag försöker variera grönsaksgivorna. Dessa c-vitaminrika grönsaker får de varje dag som jag skrivit, delade i tre bitar för att de skall samsas. Sedan får de även 1 -2 gånger i veckan persilija och äpple och några gånger i veckan får de både sallad och gurka som godis (utöver de c-vitaminrika). Man brukar säga att ett vuxet marsvin skall ha en kopp grönsaker om dagen. Så har du två marsvin skall de ha två koppar grönsaker totalt om dagen. Dessa skall då vara fyllda med c-vitaminrika grönsaker. De icke c-vitaminrika får aldrig ersätta de c-vitaminrika.

Här kommer dessutom en bild på hur jag har och hur mycker hö jag har i buren till mina marsvin.

ellinor98
0

#11 måste bara säga att jag älskar din bur :)

[Maijah]
0

Såg en grej nu.. På bild #0 så ligger det, som det ser ut, Thuja- (grenen kanske är något annat?) blad på marken. Dessa kan ge upphov till magbesvär eftersom de innehåller en eterisk olja som är irreterande och skall absolut inte ges till marsvin vad jag vet.. Så undvik att sätta in detta växtslag till dem framöver :)

Smulan_Våfflan
0

Menar du på bilden höggs upp? Ja, jag vet. Men vi skulle fota den och skika till nn tidning. :) annars ska man intr ge dem det. Bara frukträd väl? :) MVH Smulan_Våfflan :)

Smulan_Våfflan
0

*fota dem

Smulan_Våfflan
0

ellinor98 Tack! :)

Smulan_Våfflan
0

Kodex Okej, tack för tipsen! :) Men jag kan ju ha hö på marken och i höhäcken eller? Men jag ska tänka på det! :) Ja, buren är liten.. Ska försöka bygga en våning till eller soffa ny.. Men kan man bygga en till våning i såndär gallebur? Jaha, tack! 2 koppar alltså! :) Ja, morrn sak jag nog till affären och köpa vitkål! :) Jag brukar också ge dem grovt knäckebröd. :) Det är väl okej? MVH Smulan_Våfflan :)

Fridaaaa
0

#17 Jag hade haft bara på burgolvet eller i en t.ex låda med låg kant :)
Aldrig höhäck. Ser inga fördelar med höhäck mer än att höet håller sig fräschare längre men  nackdelarna är desso fler ;)

Knäckebröd är mer godis, ingen daglig kost :)

Mina för grönsaker 1-2 gånger/dag och då 1-2 grönsaker/Dag. Vitkål är deras basgrönsak sedan får dem broccoli, paprika eller blomkål till det.
På helgen för dem fler sorter plus kanske ev gurka, persilja eller morot med :) (godisgrönsaker)-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smulan_Våfflan
0

Okej! :)

MVH Smulan_Våfflan <333