Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4328 ggr
Virvlan
5

Filt eller spån?

Vilket är egentligen bäst?

Filt är väl billigast men vilket är bäst för djuren?

[Maijah]
3

Filt helt klart. Inget damm i luftvägar och ögon samt mjukt att gå och sova på :)

Virvlan
0

vad använder du under?

jezzijezz
0

Jag använder oxå fleece!

Har tidningspapper och/ eller handdukar under, bytar var 3:e dag men mockar lite morgon eller kväll varje dag.

Tycker det e toppen! Glad

Fridaaaa
5

Kutterspån föredrar jag. Gillar inte att ha filt, tycker det luktar snabbare plus mer tvätt :)

Köper stor bale för 70 kr, så räcker länge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
1

Använder inte tyg numera.. Blir för mkt jobb för tillfället. Men innan hade jag ett lager med fleece i burbottnen. Har man så mkt det blir tillräckligt mjukt behövs inget under, dessutom kan man inte ha spån under när man använder fleece. Eller jo det går, men det är ett otroligt pill med att få bort spånet från fleecen sedan :P Bättre att ha ett lager med handdukar, eller tidningspapper under isf. Vill man ha spån under får man nog köra med lakan, sök på sajten så får du upp info om det.

Mockning av bajs skedde på morgonen, mitt på dagen och sen på kvällen. Böt fleecen var 2 eller 3;dje dag. Hade en avdelning med toalättströ där de fick hö också.

Virvlan
1

Använder ni bara filt i stora burar eller?

[Maijah]
1

Buren jag hade med fleece var på ca 200x80 cm :)

Virvlan
0

Okej tack för svar.

Marika Norrman
1

TIPS! För er som gillar spån. Kolla upp om ni har något företag i näheten som sågar ved, dom har massor med spån i jättestora säckar som man för det mesta får. Och den spånen är lite mörkare, typ orange många gånger, och den är oftast lite fuktig så den dammar inte. Jag älskar att använda det!

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

[copicaddicted]
2

Jag bytte till Fleece från spån igår då jag nyser så förbaskat av dammet som blir av spånet. Vill inte riskera att barnen får astma heller av damm då dom redan har anlagen för det.

Kan lätt säga att jag hade en ack så nöjd tös sen i buren! Nu får man verkligen se hur hon fläker ut sig när hon ska sova :D

Så nu ska det fixas lite mer handdukar så grabben får fleece med.

(O j-vlar va lätt det blev att mocka för den delen :O )

Bävern
0

#10 funderar oxå på att byta till fleece, tål inte riktigt dammet få sån kli i halsen så fort det dammar lite när jag byter, men luktar det inte mycket mer kiss när man har fleece? eller torkar det typ in fort?

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Fridaaaa
2

#11 Jag gillar inte fleece som underlag. Måste byta mycket oftare, mer tvätt plus att jag tycker att det luktar mer.

Bävern
0

#12 ok är lite jobbig när jag byter då jag får sån hosta och kli i halsen så får ju ha något över munnen och näsan  så har läst att många har fleece till sina men vill ju inte att det luktar mer

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Marika Norrman
0

Men om man har en liten balja med spån bara så brukar dem väl vara rätt duktiga på att göra sina behov i den istället för på filten? Eller har jag fel för mig?? Har bara hört det.

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

jezzijezz
2

Jag har oxå fleece i mina burar. Tidningar och/eller handdukar under…sen har jag en låda med tidningspapper, spån ovanpå å hö…där kissar dom å bajsar oxå.

men dom nya vuxna marsvinen som kom i söndags e inte rumsrena å kissar å bajsar lite överallt…i alla hörn så tycker fleccen blev smutsig fort…men jag hoppas dom lär sig dom oxå = ) Pojkarna e grisigast hahahaha

Tycker inte heller att det e nån skillnad i lukten…luktar inte äckligt med andra ord…suger åt sig kisset snabbt oxå! = )

Misarn
1

Det ultimata för mig hade varit att ha kutterspån och fleece. Fleece är skönt och mjuk för både tassar och luftvägar precis som ovanstående har skrivit men spån är bra just för toa-delen och att ha hö på. Zooie som är en rex/teddy fastnar spånet på väldigt lätt liksom vid ögonen så ska själv klura ut en bra lösnsning för att kunna använda båda delarna Glad

Virvlan
0

Har prövat med halva buren filt och halva spån. de kissade på filten och gömde sig i den…

petitchoux
0

Det finns ju för-och nackdelar med spån respektive filtar. Jag har börjat med filtar nu igen och visst det blir lite mer att tvätta, men du slipper allt spån som flyger omkring och jag tycker inte att det luktar. Skönt att slippa att det blir så mycket avfall som det blir av spån.

Jag har en separat låda utanför buren som dom kan hoppa över till som jag har spån i(jag ska göra slut på det sista spånet jag har nu och sen övergå till Toa-lätt tänkte jag) där jag har höet. För att ha hö på filt är inge vidare.

Men man får pröva sig fram vad man tycker funkar bra och inte.

[copicaddicted]
0

Nån som har tips på annat man kan använda istället för Toa-lätt?
Tycker det luktar mest och det luktar inte mumma! Skrikandes

Lixim
4

Ha i åtanke att 50% av buren bör vara täckt med strö material. Enligt jordbruksverket.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

petitchoux
0

#20: Varför då?

Fridaaaa
1

#21 Därför att det är jordbruksverkets regler såklart :) Dem måste man följa.

Lixim
3

#21 vi andvände tidigare enbart filt till våra marsvin. Efter att hört om en person som andvänt filt fick anmärkningar vid hembesök tog jag kontakt med jordbruksverket. Enligt dom så skulle hela buren vara täck med strö material för att gynna marsvinens grävar behov. Jag lade då fram fördelarna med filt. Enligt damen jag pratade med är filt ej tillåtet som det ända bur materialet i buren p.g.a de inte visste man kunde andvända filt när lagen skrevs. Det är alltså inte frågan om att filt på något sätt är dåligt, de tänkte inte på det då lagen skrevs. Efter mycket mailande kom damen på jordbruksverket fram till att ungefär 50% av buren bör vara av strö material. Sen hur mkt det stämmer eller ej vet jag inte, men skulle  vi få hembesök har jag det mailet att visa dom där vi faktiskt har tillåtelse av jordbruksverket att ha åtminstone 50% av buren med filt.

Mycket mer svar fick jag inte från jordbruksverket, dom kunde tyvärr inte disskutera och slutade helt enkelt att svara. synd då en del marsvin trivs mycket bättre på filt och ända anledningen till anmärkning på filt är att ''de inte tänkte på det då lagen skrevs''

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

tantnett
1

Jag har tidningar nederst i botten i hela burarna.

Sen delar jag av med ett lager tegelstenar i mitten av burarna, och har då spån/halm/hö på ena halvan samt gosbäddar och mysrullar på den andra halvan.

Visst händer "olyckor" ibland på gosesidan, men man slipper åtminstonne spån och halm/hö i fleece och annat tyg och ludd då tegelstenarna hindrar att marsvinen drar runt ströet överallt.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

petitchoux
0

Okej, där ser man!

Jarado
1

Hej!

Lite konstig lag, eftersom "halva buren" kan vara allt från (teoretiskt) 40X40 cm och uppåt. Jag har en toalåda med strö som är större än så och fleece i resten. Mina pojkar gräver inte, men bökar gärna in sig i fleece/wetbed.

Men som det står, lagen skrevs kanske innan fleece blev aktuellt som bottenmaterial.

GLAD PÅSK!

dumlekola
0

#16 Jag tycker att höet håller sig fräschare på Toa-lätt än på spån. Det kanske vore något för er om Zooie har ont av spån?

#26 Om man tänker som du så borde buren jag hade till våra killar vara laglig då hörummet mätte 40*60 cm… (Hela buren mäter 180*60 cm) Skrattande

Jarado
0

#27 Ja precis, så tycker jag med.

Min bur är 160*60.

// JR

Virvlan
0

jätte fint

[Fresab]
1

Vi hade spån i vår gallerbur först, dock var den mindre än vårt hemmabygge nu och kändes ofta ofräsch (trots att vi småstädade varje dag).

Sen i nya buren bytte vi till fleece och lakan, och en del med spån och hö. Jättebra tycker vi! Dom bajsar lite överallt men kissar gör dom endast i hus delen och spåndelen. Och eftersom vår bur är indelad i delar så behöver vi inte byta underlaget under lakanet på en del för där under blir de inte smutsigt. Under hus delen har vi ett tjock lager med spån och sen underst tidningar, kisset har hittills aldrig nått ner till tidningarna. Vi byter kanske var 5:e dag och de luktar inget fram tills dess. Spån delen får vi byta oftare men de går snabbt och smidigt =)

Fridaaaa
0

#30 Här är det tvärtom hehe Lakan & fleece luktar och blir ofräscht snabbt ;) Byta det nästan varje dag hade jag fått göra:P Spånen byter jag ca 1 gång/vecka:) Luktar typ inget:P

Misarn
1

Igår bytte jag till Fleece och sen en mat och wc-del och det fungerar hitills jättebra. Har inte hört några fnysningar eller att någon nyst, det var till och med så att Zooie gav ifrån sig ett par race i buren och blev jätteglad Glad

mopsen12
0

Hur sitter fleecen fast då? Mina marsvin skulle göra allt de kunde för att böka upp det och ligga under känns det som. Jag har också funderat på fleece för mitt ena marsvin nyser och mår dåligt av strö.

Misarn
0

Jag har tidningar och handdukar i botten men då viker jag bara in kanterna som man gör med underlakanet i sängen, fungerar bra för oss även fast Zooie är en riktig bökare Glad

Fridaaaa
0

#33 Man får sätta t.ex hus osv i hörnorna :)

[Fresab]
1

#33 Vi har lagt mindre plankor längsmed bursidorna och sen runda, lite större stenar på som tyngder. 1 sten i början och 1 i slutet av en planka typ. Funkar jättebra då våra bökade sig in under lakanen först innan vi la dit plankorna:)

mopsen12
1

ok, tack för hjälpen, ska nog börja med fleece i stället tror jag. :)

Smulan_Våfflan
0

Jag har först tidningar och sen har jag spån och sist ett lager med mysig halm, och jag tar också lite extra för att fluffa upp, så dem kan gömma sig och göra små gångar!!! :) Jag tycker det funkar jätte bra! Och ingen lukt! :) elr lite i slutet på veckan, men det känns knappt! Jag städar buren en gång i veckan och det funkar jätte bra! :) Jag har aldrig använt flece och tror inte jag kommer göra det. Då måste man byta var tredje dag ca. Det värkar lite jobbigt.. Tycker jag. Men flece är särket bra, så prova gärna det om ni vill!!! :) MVH Smulan_Våfflan!!! :))

[copicaddicted]
1

Fleece funkar super om man har en gris som har ett favoritställe/del att kissa på. JAg byter fleece ca var 3e dag och behöver bara byta handdukarna vid hennes kissplatser. Vilket resulterar i att jag måste byta 2-3 handdukar med. Så har man bara ett lager med fleece och handdukar så är det snarare mindre arbete med fleece än spån/halm.
Dessutom dammar det mindre vilket är bra får både grisars nosar och människors hälsa.
Mockningen går numera på 2-3 minuter i hennes bur, medans den jag har spån i tar 15-20 minuter att bara städa upp per dag uppdelat på 2 omgångar.

Utöver den vanlia fleecen under så har jag några mindre fleecebitar vid sovplatsen som byts så fort jag märker att dom är våta.

Blir väl 1 maskin i veckan ungefär = kostar dryga 3kr i tvättmedel och vatten. Visst kanske inköpet av fleece och handdukar kostar lite, mellan 1-300kr beroende på hur stort lager man vill ha. Men det har man sparat in på 2 säckar spån Skrattande

Sanni
1

Jag tycker själv mycket om spån då det är lätt att städa och man har också blivit van under dessa 7-8 åren att handskas med det. Tyvärr, ser det ut att ett av mina marsvin inte tål spån pga dammen så vi har nu använt lakan senaste veckorna. Han ser ut att andas bättre nu, men själv tycker jag att det ser förfärligt ut med kissfläckarna på lakanen. Pluttarna hamnar man också plocka bort mycket oftare då de syns så bra och ser ofräscht ut. Men än så länge hamnar vi fortsätta med detta då Kille ser ut att må bättre av det. Kanske man borde skaffa färggranna lakan så att fläckarna inte syns så bra? :D

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)