Förkylning??
Hej. Mitt ena marsvin på snart tre månader har hållt på och nysit i någon vecka. Men eftersom han har varit och fortfarande är så pigg (precis som vanligt) tänkte jag att det inte var någon förkylning. Nu såg jag dock att det rann i hans näsa. Kan marsvin nysa på grund av annat än förkylning? (även om detta verkar vara en förkylning). Vad kan man själv göra?? Ska jag låta honom springa ute i rummet som vanligt eller låta han och Knut båda vara i buren?
Tacksam för svar.
Ge extra C-vitaminer direkt i munnen, blir det inte bättre, gå till vetten :)
Helena

Saffran hjälper faktiskt mot förkylning hos marsvin. Rör ut en påse saffran, 0,5 g, i 0.5 dl vatten. Ge 1 ml med hjälp av en doseringsspruta från apoteket, morgon och kväll, 7-10 dgr.
Just det, läste i en tidning att saffran hjälper mot luftvägsproblem hos marsvin så jag sprang direkt iväg till affären och köpte! Tycker det är jättebra att ha ett litet apotek hemma om ngt händer så slipper man jaga det då. Har alltid saffran, ivomec (hästpastan) druvsocker (ger alltid dräktiga honor i vattnet för att förebygga toxicos), kalcitena, c-vitamin och vanlig grömsåpa (för att hjälpa till vid förlossningar om det behövs) hemma. Dessutom Helosansalva, div sårhjälp osv…
/Sandra
Funkar druvsockret?
Helena
Verkar faktiskt så. Fick det från den engelska veterinärboken Diseases of Domestic Guinea Pigs. Har inte haft en enda hona som toxat sedan jag började använda det i mitten av 2005, innan dess hade jag flera. Tar ca 1 tsk/150mlflaska. Ger dem från det jag vet de är dräktiga till dess ungarna är ca två veckor. Toxicos kan de ju drabbas av även efter ungarna är födda, och det är ju nästan stört omöjligt att häva en utvecklad toxicos.
/Sandra
Aha, ska nog köpa lite då, tack :D
Helena

tja om de bra nyser så är det inget problem men om det rinner i näsan så kan det vara enförkylning