Ögonfel
Hej jag har ett problem med mitt han marsvin. Jag tror han har någon form av ögon problem, vad vet jag inte säkert. Jag har kollat runt lite men jag är inte säker på vad det kan vara.
Kurre (som han heter) är vit runt pupillen eller hur man nu ska säga det och runt det vita så är det som en röd smal ring… Jag lyckades tyvärr inte få någon bra bild men jag hoppas att beskrivningen duger.
Vad är det för något? Är det farligt? Och går det att bota?
Tacksam för svar.
Kan det vara benmetaplasi (äggskalsöga)? Titta på ögonartikeln härinne. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713d0ab9cb46221d053a4c-ogonsjukdomar?4d7123f7b9cb462141044e3a-1
Hanna
Hej! :) Ja, hmm.. Det låter inte så bra.. Men vart är bilden? Jag tycker du borde kontakta veterinär så fort som möjligt, för hans bästa, så det inte blir värre. Lycka till! :) MVH Smulan_Våfflan!!! :)
#1 Det kan vara det för det ser väldigt likt ut, men inkluderar sjukdomen en röd tunn ring runt det vita?
2# Ja det är något som jag skulle vilja men tro mig veterinärerna här är inte pålitliga, så vågar inte riktigt ta mitt marsvin dit. Mitt ena marsvin hade skabb i ungefär två år. veterinären sa att det inte var skabb utan mitt andra marsvin som hade slagits men de har aldrig slagits mot varandra. Veterinären som upptäckte skabben är ganska bra men jag är ganska säker på att hon inte är så erfaren om det.