Bakdelsförlamning
Har läst en del om bakdelsförlamning, och att det kan bero på c-vitaminbrist? Min herre börjar bli till åren nu, över 5år och rätt mager. Han tar inte upp näringen så bra längre misstänker jag. Ser till att hann varje dag får sitta i lugn och ro och äta sina oxbox pellets, oxbow hö och (c-vitaminrika) grönsaker ifred. Annars har de mest tillgång på hö och äppelkvistar under dagen. Men kan jag på något sätt hjälpa honom nu? C-vitamin har jag i vattenflaskan och har sedan igår matat honom med askorbinsyra i mängder, han grinar illa över att det är surt…
Är det någon idé att ge cc?
Jag rekomenderar egenpressad apelsinjuice! c-vitaminrikt och uppskattat av marsvinet! Min pojke repade sig från bakbensförlamning på någon timme efter en rejäl dos apelsinjuice så det vet jag att det funkar!
Om han har fått c-vitaminrika grönsaker lär det inte vara skörbjugg utan kan vara stelhet/förlamning pga. annan orsak. Marsvin behöver ingen stor dos c-vitamin. Askorbinsyra och brustabletter i vattnet behövs verkligen inte för att täcka deras behov om de får en bra grönsakskost.
Broccoli, paprika och persilja innehåller väldigt mycket c-vitamin, mer än citrusfrukter som för människan är erkänt "c-vitaminrikt".
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min ena tjej var också sådär. På kvällen sprang hon omkring och på morgonen kunde hon inte röra bakbenen. Dock pigg och ett matvrak som vanligt. Veterinären hisste inte vad det var men 3 dagar senare stod hon upp och gick lite vinligt. Idag 12 dagar senare är hon sitt vanliga jag igen. Jag gav också mycket c-vitaminrika grönsaker. Dock ännu mer av den varan när hon blev lam. Lycka till och ge inte upp!
MVH Erika :)