Biter stora sår!
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Min ena hona är pälstuggare, men hon tuggar så mycket att dem andra blir nakna och får stora sår. Har aldrig varit med om detta tidigare.vad ska jag göra?
Oj! Det låter inte bra även fast jag inte vet vad pälstuggare är.. Men iaf tycker jag du ska kontakta Vet. Och se om dem kan ge dig några råd, för dem andra marsvinen ska inte behöva ha några sår! Lycka till! :) MVH Smulan_Våfflan! :)
Ojj… låter inte bra… hon ska nog inte sitta med andra om hon gör så !?
Pälstuggare, äter på sina kompisars päls…men normalt brukar de inte göra illa sina kompisar i sitt utförande..
Håller med #2 att hon nog inte ska sitta med de andra.
Jag hade skilt dem åt genom att antingen dela av buren eller ställa en annan bur brevid så hon kan se och prata med de andra.
Är det långhår eller korthår hon tuggar på?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Hon tuggar på både och. Oki, jag får nog göra det. Hon är ändå aldrig med dem andra mer än när hon tuggar.
Pälstuggare är inte lätta att ha och göra med. Tänkte mer om du har släthår eller tex teddy marsvin, om hon tuggar på dem med? Avla ej på denna hona då beteendet kan vara ärftligt. Se till att hon alltid har mycket hö i buren. Och sätt henne med någon som är riktigt korthårig al köp en skinnykomps till henne. Att hon ska behöva sitta själv är inte heller rätt.
Skinnyhona har jag faktiskt funderat på. Men dem är så otroligt svåra att få tag på :( Hon gick innan med tillsammans med Teddy, self, virveltroll och tuggade på alla. Nu går hon med en nonselfhona och 3 virveltroll. Och tuggar på dem. Stackars nonselfs honan har en helt kal rumpa nu :( så jag kommer dela dem idag.
Hm! Det är verkligen inte ett sunt beteende och att hon tuggar på så pass korthåriga Svin också. Men hon tuggar dem i huden också, lr är det för att hon sliter av håret?
Den ena grisen som e värst tuggad, hela hennes rumpa e naken :-o plus att hon har sår. Så jag tror att hon har försökt plocka heenne fast hon inte har päls. Nu har hon börjat tugga henne i nacken också.
Köp en skinnyhona, lr kolla om du får ha en på prov o se om det funkar. För så här ska de andra inte behöva ha det
Tror inte skinny är lämpligt heller, kommer ju säkert tugga på den lilla pälsen som ett skinny har.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En Balwind då? ;) skömt åsido. Jag vet faktiskt inte vad man kan göra åt ett sådant beteende om hon är så ivrig på stt gnaga päls att det blir sår. Kan det vara så att hon inte är nöjd med sina burkompisar? Ör hon köpt av uppfödare? För då kan du göra med henne om hennes mor har lika beteende då det kan gå i arv, därför man inte ska avla på tuggare.
Kan det vara så att hon mår dåligt av någonting? Att hon är stressad i så stora grupper? Hur funkar det att ha henne med bara en kompis? Det känns inte som ett normalt beteende, "vanliga" pälstuggare brukar inte vara så extrema liksom.
Hanna
Jag hade nog haft henne själv brevid de andra. Tuggar pälstuggare på sig själv med??
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Om hon tuggar så extremt så känns det som att något måste vara väldigt fel för det är inte ett normalt beteende.
Hur gammal är hon och hur länge har hon bott hos dig? Hur ser buren ut? Hur bodde hon innan? Hur mycket aktivering får hon? Hur ser hon ut i kroppen? Smal och svårfödd?
Har provat att ha henne i större grupp och med bara en burkompis. Hade inte tänkt avla på henne från början då hon är från djuraffär. Jag har haft henne sen jag köpte henne där som unge. Hon är ca 8 månader nu skulle jag kunna tänka mig. Hon är bra i kroppen. När hon var med den stora gruppen så var dem i en ombyggd bokhylla på ca 2 meter. Nu sist när hon bara hade en bur kompis var hon i en bur på 120 cm. Hon blir aktiverad lika mycket som dem andra och i buren finns det tunnlar och hus m.m.
#14 Ja, de tuggar ofta på sig själva också
#16 Ok, ena tanken var magproblem men det borde det inte vara om hon är fin i kroppen och pälsen.
Har hon varit såhär hela livet eller har det kommit nyligen?
Är hon dominant? Vissa dominanta individer fixar helt enkelt inte pressen av att vara ranghögst, i sådana fall kan det behövas en äldre, klok hona som sätter den andra på plats och som styr flocken med lugn och självsäker tass.
Vad får hon för aktivering? Hur ofta får hon springa ute på golvet? Flera av mina marsvin klättrar bokstavligt talat på väggarna om de tycker att de har det för trångt eller har tråkigt. Rymmer, förstör och är taskiga mot varandra. Och det gällde en bur på 7kvm, nu när de har 20kvm är det varken tugg, bråk eller rymmande trots att burkanten bara är 10cm. Sedan förstår jag att det är omöjligt för de flesta att ha en så stor bur, det var bara ett exempel på hur extremt mycket aktivering vissa individer behöver.
Päls- och gallertugg är oftast ett stressbeteende så det gäller att hitta vad det är som stressar just den enskilda individen
Nä, högt i rang är hon inte. Hon går med flockens ledarhona så att säga. Där har aldrig varit något gnabb eller nått. Hon har tuggat päls hela tiden. Jag släpper ut dem i köket dagligen och sätter ut lite aktiveringssaker. Dem tycker dock att det e roligast att springa och hoppa runt stolsbenen :) Tiden dem är ute och busar varierar. Men minst en timme. Sen förutom det så är dem ute och myser med mig och sambon. Vad gäller maten så får dem påfyllning av hö och nytt vatten på morgonen. Vid lunch får dem grönsaker och då brukar det inte behövas fylla på nytt hö eftersom dem fortfarande har mycket kvar. På kvällen får dem pellets och påfyllning av hö.
#18 Det låter verkligen som att hon får allt hon kan behöva. Då har jag tyvärr slut på idéer om vad det kan vara :-(
kanske inte som hon biter sår utan nån Ohyra.bara en tanke
Jag trodde först att det var Ohyra eller något liknande men det är hon som gnagar. Jag har iaf delat henne från dem andra nu tills jag kommer på nått.