Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 1845 ggr
[Miliminas]
4

Tröttnar ni inte?

Jag kände att jag måste fråga, fast det är lite ot, men jag har tänkt på det så länge nu.

Jag kikar in då och då, om det står något intressant och jag läser men oftast utan att kommentera. Men nästan varje gång man kikar in just på Marsvin så är det första man ser dessa pekpinnar och allt som oftast från samma person. Inte alltid men oftast och då tappar man lusten och går över till någon annan sajt istället, för det är bara på Marsvin detta förekommer. Ni som skriver här ofta, är det inget ni tänkt på, inget ni reagerat över att det skiljer sig så från andra sidor ni besöker. Detta pekande hela tiden, du får inte göra så, du vet väl att, du har väl tänkt på att, det står i reglerna att, är du säker på att o.s.v i all oändlighet.

Kanske bara jag som reflekterat över det men jag kände att jag måste fråga.

plutopellis
1

Det här upplevde jag inne på kanin iFokus så jag valde att lämna sidan. Är inne på dvärgkanin där är det lugnare. Här hamnade jag pågrund av ditt inlägg Flört men håller med, det är så svordom tråkigt när det är så! Och att ingen styr upp för ibland känns det som mobbing! Och återigen jag har aldrig varit här inne innan så vet inte hur det är just här men har som sagt upplevt det här med pekpinnar så fort man ställt en fråga får man hundra pekpinnar innan man fått svaret..

Fridaaaa
0

Så är det på de flesta sidor. T.ex katter.ifokus är jag nästan aldrig inne på längre, alla är så sura, och en viss hundsida med är alla sura.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvaLuna
6

Fast jag tycker att dom allra allra flesta är jättetrevliga, snälla, omtänksamma, hjälpsamma & gulliga här.

[Miliminas]
3

Jovisst, de allra flesta är ju det och det är därför det är så synd och förvånande att det är såhär. Jag tror många fler hade velat skriva och fråga men helt enkelt inte vågar. Jag vet att jag själv flera gånger gått in med en fråga, och så har man mötts av denna persons evinnerliga pekpinnar i första tråden man ser och då tappar man lusten och hoppar till någon annan sida istället.

_Charlie
7

Jag ser faktiskt inte en enda sådan tråd??

Toxics
3

Jo, det förekommer mobbning här. Jag skrev ett inlägg vid påsk där det stod glad påsk och det var ingen som svarade. Ingen. Men så skrev en annan tjej ett inlägg där det stod glad påsk och många svarade glad påsk tillbaka. Så det är så tyvärr. Men det är bara att se detta som en fakta sida där man kan få hjälp om man behöver :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

carsbo
1

jag förstår lite vad du menar, men här på marsvin iFokus verkar de flesta väldigt trevliga. men man får helt enkellt räkna med att det alltid finns några "poliser" på sajter som handlar om djur. man ska inte göra så, du får inte enligt lag, varför har du så osv.

jag tror det har och göra med att en del personer vill hålla på och rätta andra, men i verkliga livet så vågar de inte riktigt säga saker. därför gör de det här på iFokus istället där det enda man ser av personen är möjligen en Avatar och ett nicknamn som Blubblipp istället för etc "Marina Björkstamm". de kan lixom gömma sig bakom ifokuset och vara som de är innerst inte - pekande poliser.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

carsbo
0

#6 jag vet inte hur aktiv du varit här inne, eller hur länge osv. men det var ju såklart sårande att ingen skrev tillbaks. om jag får gissa vilt så kanske det beror på 2 viktiga saker: hur aktiv du varit här = hur de andra medlämmarna "känner" dig och att du inte har något Avatar och någon personlig beskrivning. igentligen så borde det inte spela någon roll, men på iFokus gör det det. jag tycker inte alls att du ska ta det personligt Glad

Fridaaaa
0

#6 Jag har inte ens sätt det inlägget? Är ändå inne var dag.
Annars hade jag givetvis skrivit där.

carsbo
0

#9 nu när du säger det, jag sökte just på glad påsk och hittade inget ifrån #6

Creation
1

#6 Det var ju tråkigt att det blev så. :-( Jag själv har knappt alls varit inne under påsk, och inte sett/svarat i några påsktrådar över huvud taget(och nu är det ju lite för sent). Om jag hade varit aktiv under påskhelgen hade jag absolut svarat.

Men nu när jag kollar, så tycks din "Glad påsk"-tråd vara den enda i OT. Få av de som svarade på andra trådar hade tillgång till OT-gruppen, kan jag konstatera. Tystnaden i din tråd beror troligtvis på det? Ett antal som inte hade tillgång till OT svarade på andra "Glad påsk"-trådar som de såg, och din tråd sjönk i listan så att övriga missade det.

Jag tror verkligen inte att det var något medvetet val folk gjorde, att inte svara på just din påskhälsning.

#10 Det beror nog på att den ligger i marsvin.ifokus dolda OT-grupp. Jag ska försöka hitta informationen om det och putta upp den!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

plutopellis
0

#11, fråga OT, har inte alla tillgång toll OT-gruppen här inne? Varför i så fall?

[SallysPigge]
0

Själv är jag här under olika perioder, men jag har alltid kännt mig lika välkommen varje gång. Och någon mobbing har jag inte sett heller.

[Miliminas]
3

#6# Vad tråkigt. Men det var inte riktigt det jag menade, mer att en enda person hela tiden går in med pekpinnar och "leker polis" så fort minsta möjlighet ges. Lite som inläggg #7# beskriver.

Istället för att hjälpa till läggs all fokus på att hitta fel i trådstarten eller svaren i tråden så att man kan tillrättavisa. Jag kan hitta mängder bara genom att läsa trådarna på förstasidan av marsvin och jag tycker det är så tråkigt. "Marsvin måste vara två" "följ annonsreglerna" "nej där har du fel, det är minsann si och så" "så får du inte göra, det är fel" o.s.v

_Charlie
5

#6 Jag tittade på dina inlägg här:

http://marsvin.ifokus.se/users/4ee134bc88f4724cf8008437-toxics/posts

och där finns inget glad påsk inlägg från början av mars tills nu, så det verkar inte som att du fått iväg något sådant inlägg och därför fick du nog heller inget svar. ;)

På internet är det väldigt väldigt - väldigt - lätt att det som folk läser inte är vad vi skrev. Det är otroligt lätt att läsarna tolkar in saker som man egentligen inte alls menade.

Det kan räcka med att ett inlägg saknar en smiley så kan hela inlägget tas på fel sätt, som ett påhopp eller nedvärderande eller negativt över huvud taget. Och jag tror nog att 90% av de inläggen som tolkas på det viset egentligen inte alls var menat så.

Däremot så blir det tyvärr så ibland. Jag har sett många som blivit medlemmar här, och vi är ju faktiskt som en liten familj här inne. Vi känner varandra och vi har en gemytlig gemenskap, alla är olika men alla har sin plats i familjen och vi kompletterar varandra med våra olikheter. Så kommer det en ny person som aldrig varit här innan och börjar tillrättavisa folk, ta fram pekpinnen och skriva fakta som inte ens stämmer.

Då börjar såklart de som vet hur det egentligen står till att påpeka hur det egentligen är. En del tar kritiken på ett bra sätt och tackar för informationen, medans andra drar på sig tuffing och "what ever attityden".

Efter det har jag inget intresse av att skriva i deras trådar.

Jag kan hålla med om att vi har flera stycken besserwissrar här inne. Som alltid är först fram med pekpinnen. Men så är det överallt. Det ska alltid vara några som ska visa sig lite duktiga, låt dom göra det om de mår bra av det. Så länge du vet själv att du gör vad du gör av rätt anledningar finns det ingen anledning till att ta åt sig. För även om dom försvinner kommer det alltid komma nya.

När man har varit här ett tag lär man känna de personer man klickar lite extra med, och har man riktigt tur kan man lära känna riktiga underbaringar.

Jag har varit medlem knappt ett år och har fått flera stycken riktiga juveler till vänner, och det är tack vare marsvin.ifokus. Glad

Creation
0

#10 #12 HÄR är informationen gällande sajtens dolda kategorier.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
1

Som fortsättning på det jag skrev i mitt inlägg kan jag säga att jag själv har väldigt svårt att skriva på internet. Jag har en väldigt ironisk och satirisk humor, vilket folk som känner mig i verkligheten vet om, och självklart har även mina närmsta vänner samma humor. Men långt ifrån alla delar denna humorn och kan så himla lätt ta illa upp av något jag skojar om.

Jag har fått lära mig att skriva och prata på ett annat sätt när jag talar till folk som inte känner mig, men ibland slipper det ändå igenom och då blir det fel.

Därför måste jag nästan alltid vara övertydlig med smileysar osv.

dumlekola
1

Något som jag vill tillägga till diskussionen är att en smiley inte tar bort det elaka/plumpa i en kommentar (och nu syftar jag inte på #17). Jag har sett trådar efter sådana här där det tas upp att det är tjafsigt i forumet där flera har fortsatt kommentera på samma sätt fast med smiley.

Jag personligen avskyr när någon säger något taskigt och sedan lägger till "Jag bara skojade!" för då är skadan redan skedd! Tanken är då tänkt och påpekad och känslan av det går aldrig att suddas bort. Det är något vi alla kan ta med oss i verkliga livet…

[Miliminas]
0

#15# Jag ser bara en faktiskt och de pekpinnarna finns överallt, så fort man går in i någon tråd där någon frågar något så finns det oftast minst en pekpinne.

_Charlie
3

#19 Jag känner den "pekpinnen" på riktigt och hon är underbar. ;)

Vi har haft mycket värre, skönt nog hittade de snabbt andra grejer att göra. :)

Frida, var snäll! Kyss

Fridaaaa
3

#20 Vadå? Jag? Flört Bara roligt att diskutera hehe är alltid snäll Tungan uteKyss

[Ingo.*.Ted]
0

Nej Detta är faktiskt en liten familj till mig.  Alla känner alla här och är liksom gulliga mot varann <3 Man blir så glad när man ser att någon behöver hjälp och nästan genast kommer det folk som vill hjälpa! Jag älskar att vara här för jag känner mig nästan lite som hemma. Det är skönt för att man vet att ifall man behöver hjälp så finns liksom hjälpen oftast här :D Men mitt absoluta favorit iFokus är Chinchilla i fokus, alla tycks vara små änglar där! Dom är alltid villiga att hjälpa till och att stötta en där, om något händer så kommer det genast en massa stöttande svar! :) Jag tror inte jag har sett en enda person där som har varit rent sagt dryd där, jag har ju inte varit medlem så länge men iallafall Flört

Pussar och kramar från Cammy, Ingo & Ted

Lixim
3

Jag skulle inte säga att det finns speciellt mycket pekpinnar härinne, någon mobbing har jag inte lagt märke till överhuvudtaget.

Alla inne på mif vill ju marsvinens bästa,lära sig och visa upp sina små.

Det som man ibland kan uppfatta som pekpinnar är väl när folk som vill marsvinen väl formulerar sig lite konstigt ibland, lite väl hårda ''peakar''.

Jag tycker marsvin iFokus är bland de bästa sajterna på iFokus där folk vill väl och är snälla.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

godisgrisen
8

Fast jag är faktiskt så trött på pekpinnandet att jag sällan orkar vara på MiF längre. Det är så tröttsamt… Jag är inte ensam om det.

[SallysPigge]
0

Även om inte jag råkat ut för det direkt så förekommer det, för det är inte första gången detta tas upp och antagligen inte sista heller.

carsbo
2

#24knappast bara marsvin i fokus som har detta problemet. :) gå in på hundar iFokus eller kanin ifokus(brukar klicka på de senaste trådarna), i fredas var det någon på kanin iFokus som hade råkat klippt sin kanin i nosen, direkt var flera på personen i något som lät nästan som om hon inte borde ha kanin alls. hundar i fokus så var det någon som la upp en rolig bild på sin hund och så ganska direkt var det någon som var framme ang. hundens tänder, inte alls om det roliga motivet. hur jag ser det är det inte sajternas fel - att just alla på marsvin.if är pekpinnar. jag skulle tro att alla sajter har flera pekpinnar. så kanske det behövs mer strikta åtgärder ifrån sajtmedverkarna? annars kommer pekpinnarna ta över och iFokus är som för dig och flera andra - inte kul att vara på längre

nu hackar jag inte på andra sajter eller personer, utan ville ge tydliga exempel

så verkar det bli och det är jätte tråkigt att man inte vågar ladda upp någon bild eller ett inlägg, utan att bli rädd att höra att man tar illa hand om sitt djur eller inte borde ha ett.

godnatt :)

_Charlie
8

#26 Det är sant. Jag finner mig ofta i situationer då jag tänker "kan jag lägga upp denna bilden" "måste jag justera/klippa bort något" "jag måste förklara ditten eller datten redan i trådstarten så ingen tror att jag inte tar hand om mina djur" etc.

Innan var jag jättemycket sån. Jag vågade inte riktigt tycka utan var tvungen att fråga alla andra vad de tyckte innan jag tog beslut rörande mina marsvin.

Det blev jobbigt då många tyckte olika och jag satt mittemellan och visste inte riktigt vem jag skulle lyda.

Vems råd skulle vara det bästa för mina marsvin och för mig?

Det var riktigt jobbigt och till slut bara satte jag mig ner och skakade på huvudet. Nej. Nu skiter jag i detta kände jag. Det här är mina djur och jag kan be om massor med råd och hjälp på vägen, i slutändan är det ändå MITT beslut som är det bästa för MINA marsvin.

DÄR blev det plötsligt SÅ mycket roligare att ha marsvin, jag började njuta ordentligt och struntade i vad andra tyckte och tänkte.

Man måste sluta bry sig om småsaker. Gör sånt som ni mår bra av och som gör er glada. Strunta i om andra påpekar hit och dit, le mot dom och gå vidare. :)

[Ingo.*.Ted]
0

#27 Ja jag håller med dig, det händer alltid mig, som om jag ska lägga ut bilder på dom i buren så är jag alltid jättenoga med att städa den, ta ut spånet som råkat hamnat i matskålen när dom har haft 'disco' och sådant för att inte folk ska komma och säga -Uh du tar inte hand om dina marsvin.

Det inlägget du skrev var nog det bästa i hela tråden enligt mig. Skrattande

Kramar och pussar från Cammy, Ingo & Ted

pinku
0

# 27 & 28 Jag känner också igen mig, jag har låtit bli att t.ex. lägga ut bilder, för att det typ syns lite bajs i bakgrunden mm. Personligen tycker jag inte att just marsvin i.f. är bland de värre, har typ alltid blivit trevligt bemött. Men det är som du säger Charlie, man måste på något sätt släppa det där och lita på att man vet att man gör rätt för sina djur, för egentligen vet man ju det. Men är man lite känslig, som jag är, så kan det vara svårt. Till exempel tidigare ikväll försökte jag tipsa om ställe att köpa bur på burfåglar i.f. och blev direkt tillrättavisad, utan att den personen ens visste vad jag hade för bur. Jag hade bara köpt den på fel ställe. Och därför var den värdelös. Det är kanske fånigt, men jag blir faktiskt lite ledsen över sånt, och är knappast sugen på att göra ett nytt inlägg i det forumet. Men som sagt på marsvin har alla hittills varit snälla och trevliga :)

godisgrisen
11

Om någon visar upp en skitig bur, för långa klor eller ett marsvin som uppenbarligen är ensam så är det ju självklartatt det bör kommenteras/ rättas till för det är FEL. Jag ser inga problem med välriktade pekpinnar. MEN letandet efter fel gör mig irriterad som att det måste kommenteras om en ny medlem nämner ett av sina marsvin så är det genast någon som måste undra om marsvinet är ensam… varför? Det blir så otrevligt att ta för givet att alla gör fel. Om något är fel som när ett marsvin visas upp med galet långa klor tycker jag absolut att det ska kommenteras men herregud det räcker väl att en säger det!

Om man som ny genast blir påhoppad så struntar de flesta i sajten i fortsättningen och rättar säkert av envishet inte heller till sina brister. Om man blir trevligt bemött stannar man istället och läser alla möjliga trådar, lär sig massor och MiF har utbildat en utmärkt marsvinsägare.

De här tjatandet och misstänksamheten är ju otrevlig för de som känner sig påhoppade av det men det är ju också så himla trist att sitta läsa dessa trådar. Det blir så tjatigt. Så blir jag jätteirriterad då man är inne på en tråd där folk måste regelprata det är så onödigt. Varför måste det alltid tjafsas en massa om annonseringsregler och hur kul är det att läsa en tråd där halva disskussionen handlar om användarens dubbla användarnamn! Lägg av med detta urtråkiga betende för det behövs inte många fler sånna trådar innan jag liksom många före mig lämnar detta ställe för gott. Det är BARA sajtvärdarna som ska kommentera detta.

MiF ska var kul och informativt här ska vi dela erfarenheter om marsvin. Ingen vill sitta här och läsa sida upp och sida ner om tråkiga sajtregler det så onödigt.

plutopellis
4

Nu börjar ni förstå! De tre sista inläggen här har fattat vad 0 vill ha sagt! Självklart om något är fel fel fel, men vill man bara lägga ut ex en bild på sin lilla älskling och sen bli påhoppad från alla håll då gör man aldrig om det. Jag har dvärgkanin, buren är precis godkänd enligt lag men jag kommer ALDRIG mer ta upp burfrågor inne på kanin, man blir tokpåhoppad med en gång! Jag förstår, jag är inte dum i huvudet! Man ser ju tydligt ja buren är stooor i mina ögon men kaninen kan väl ta två tre skutt så det fattar jag väl att den måste ut och att man verkligen inte kan ha mindre än lagen säger! Men vill man ha det intryckt i ansiktet varje gång? Någon lägger ut sin söta kanin då kommer pekpinnarna: det är en för liten bur! Men hur vet ni det? Måtten står inte på bilden?! Fråga snällt… Oj det här blev nog lite arg men blir så upprörd. Vill inte att folk ska ta illa vid sig, men jag vill att ni ska ta till er och förstå att vissa pekpinnar är befogade andra är bara onödiga. Eller kan omformuleras.. Tack för att jag fick gnälla av mig!

[copicaddicted]
4

Håller helt och hållet med de senare inläggen här. Jag har inte varit här så länge och bland det första som hände bara för att jag nämnde bara ETT namn på mina marsvin så togs det för givet att jag inte fattat att man måste ha minst 2 och bara hade 1. Ingen som helst fundering på om jag hade 2 eller om jag kanske faktiskt visste att man måste ha 2, utan snarare direkt att man tog för givet.

Samma sak kan jag känna att det är svårt att få svar på trådar ibland. JAg bryr mig inte så mycket om det, men jag vet att andra med sämre självförtroende kan ta åt sig av sånt.

Framförallt som NY på sajten så vill man få bra bemötande när man frågar saker. Man vill inte som nybliven marsvinsägare bli tagen för givet eller bli påhoppad. DET gör bara att man inte vill fråga igen och då kanske man inte får bra tips och ideer på att lösa saker nästa gång.
Det är en hel del att lära sig på kort tid, som hur långa klorna ska vara, hur man klipper dom. Foder, burinredning, hålla koll på ev. sjukdomar, deras språk (som jag fortfarande inte fattar för den delen). Sen har man allt som kan hända utöver det. Jag fick ju t.ex börja med att läsa på om tänder då min hona började med att slå av 2st och sen gick en 3e av. Så jag har fått lära mig om hur man håller koll på att dom växer och ser bra ut samt att fila tänder.

JAg förstår att alla bara vill vara snälla och hjälpa till att se så att grisarna har det bra. Jag mår själv dåligt när jag ser annonser på blocket med brutalt ohälsosamma burar, ensamma marsvin och misskötta marsvin.
Men när nyblivna marsvinsägare frågar nånting här hädanefter. Gör både er och dess marsvin en stor tjänst och ta inget för givet utan förklara med en GOD ton och om man nu funderar på om dom har ett ensamt marsvin. Fråga om dom har fler, ta inte för givet att dom bara har en bara för att inlägget handlar om ETT marsvin!

gnagarlover
0

håller med.man ska inte behöva skriva en hel uppsats innan man vågar fråga om en sak.Flört

millib
0

Jag vet med mig att jag varit snabb och ifrågasätta i vissa trådar och är väldigt aktiv på mif. Om jag skrivit nåt som någon tagit illa upp av så ber jag om ursäkt. Jag har även själv blivit ifrågasatt och tyvärr, det är ingen ursäkt men jag tror att man dras med lite av stämningen här ibland. Jag håller med er när ni skriver om påhoppande, mobbing osv, det förekommer… Jag ska iaf tänka på vad jag skriver i fortsättningen och inte gå så hårt på. Jag skrev ett inlägg här i påsk om hur mitt burbygge går, jag tyckte jag var jätteglad och positiv och det var relativt långt. Ingen respons! Inte så att jag blir ledsen men skrev någon fråga och man vill ju såklart ha respons på de inlägg man gör, varför annars skriva?!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

gnagarlover
0

det värsta är ändå smutskastning utan grund och uteblivna ursäkter

[Miliminas]
0

#30# M.f precis, ni har fattat hur jag menar. Jag har inte varit här tillräckligt för att kunna uttala mig om mobbning och liknande och det är inte det som är poängen, utan just det ni beskriver, dessa blixtsnabba totalt onödiga pekpinnar som bara tycks vara till för att visa sig duktig och leka polis. Just exemplet med namnet var mitt i prick, någon skriver och frågar om sitt marsvin och bara sekunder efter att inlägget kommit ut på sajten är pekpinnen där "Du vet väl att du måste ha två marsvin" "är de två stycken?" "marsvin mår dåligt av att vara ensamma" "är det SÄKERT att du har två stycken???" och när man som ny möts av dessa trådar det första man gör varje gång man kikar in här på marsvin, detta desperata letande efter fel och brister, då vill man inte längre skriva det man hade tänkt, man blir bara irriterad och förvånad över att det får fortsätta och så går man vidare till någon annan sajt.

Fridaaaa
0

#36 Jag tror verkligen ingen här inne letar fel och brister på folk.
Så uppfattar jag ingen här inne i alla fall.

kodex
1

Jag upplever detta som ett väldigt trevligt forum! Stör mig inte alls på "pekpinnarna" så som det ser ut nu. Fast jag kan hålla med om det #30 skriver.

carsbo
0

jag har en idè. kan inte vi(jag också) som känner oss blyga att framföra saker för att bli påpekade hela tiden, göra en tråd där vi alla kan presentera oss och våra marsvin, hur de bor och vad vi har för framtidsplaner för dem (etc. nybygge av bur). och så sätter man upp som regel att har man någon påpekande åsikt om detta, så måste man maila personen och inte brista ut i det i tråden. för då blir tråden trevlig och läsa, medans man håller de eventuella pekpinnarna i Pm istället där personen kan få svar på sin fråga. pinnar som delas ut i tråden, kan väl tas bort av sajtvärden?:)

det kanske är en dum idé men jag tänkte bara, för jag tror att vi alla här inne vill dela med oss av våra marsvin och tankar, men många vågar inte. det kanske finns en sån äldre tråd redan, men jag tror vi redan blivit fler här på marsvin + att pekpinne "regeln" nog inte fanns. skulle ni vilja och våga?

Fridaaaa
0

#39 Jag tycker att det låter som en bra idé :)

carsbo
0

jag skulle kunna börja :) om sajtvärden/medhjälpare godkänner att det är ok att ta bort ev åsikter i tråden, och ta dom via pm istället?