Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1456 ggr
Toxics
0

Dö av Sellnic.

jag var ju hos vetten (igen) med mina grisar då de nya förde med sig sellnic. Trodde jag,

Men enligt veterinären så har ALLA marsvin några sellnicdjur på sig jämt. Men när de blir stressade så börjar de klia. Och då måste man behandla.

Då kanske det är därför de marsvinen jag sålde har fått sin päls tillbaka för att de har hamnat i ett lugnare stadie i livet. Eller?

Och om det nu är sellnic som gör att de kliar sig mycket. Så förstår jag att hon hittade några löss.

Men om det nu är Ringorm. Då kommer hon ju ändå att hitta löss eftersom (enligt henne) , alla marsvinh har sellnic fast i liten mängdd.

Och heter det verkligen Sellnic. För när jag kom in och så så sa hon att det var marsvinskabb. Och jag vet att det är samma sak. Men så sa jag att det kallas väll sellnic? Och då svarade hon "Ja ni uppfödare kallar det ju det. Men det är skabb." (?)

Och sår under ögonen hade de som kom nu som var nya. Men är inte det relaterat till Ringorm och inte sellnic ? 

Hoppas att n¨gon förstår vad jag menar med allt. För efter första sprutan med Imovec så har de inte slutat sklia sig. Så jag funderar ju på om det kan vara Ringorm ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toxics
0

Och ju st det. Och så tog jag upp det att marsvin kan dö av sellnic. Och då sade hon. " Nej de kan dom inte, bara om de är fruktansvärt stressade. Då kan de kli ihjäl sig. Men om de har en bra livssituation så försvinner sellnicen av sig själv när stressen försvinner" (?)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

Sellnic är dödligt om det inte behandlas.
Och jag tror inte riktigt på att alla marsvin har sellnicdjur på sig.
Benzo hade sellnic när han kom hit, och här är väldigt lugnt, men det växte inte tillbaka förrän han fick behandling.
Morris kunde ha dött om vi inte hade fått reda på att det var sellnic och behandlade det. Och han kliade sig knappt, inte Benzo heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toxics
0

Då kan det inte vara sellnic bebisarna hade. Då måste de vara annat. eftersom pälsen har kommit tillbaka fullt och de går upp i vikt som de ska och glädjeskuttar och allt.

Fridaaaa
0

#3 Kanske bara svamp? För Benzo & Morris gick inte upp i vikt när dem hade det, Morris rasade i vikt, Benzo växte inte som han skulle. Så faktiskt ingen aning då.

Toxics
0

4 Ja, kanske. Jag har iallfall stora tvivel på att imovec kommer fungera. Men vi får se efter behandlingen. Om de inte har gett sig då så är det väll bara att byta veterinär.

Fridaaaa
0

#5 Tycker det är så svårt ibland med marsvins-sjukdomar. Vissa kan ju likna varandra.

Sandra-B
0

I den här artikeln finns det en del info om Sellnick.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

flocken
0

Jag har haft sellnic. En av mina ungar jag hade då fick jag ta bort pga att han blev tillslut galen av klådan. Men har var redan liten sen födseln. Där hade det gått för långt. Så visst är det döende på lång sikt.

Men skönt att behandlingen inte är speciellt jobbig iaf.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering