hmmmm...
Ni som har läst mina inlägg innan vet att jag undrar om Fendi har blivit dräktig under dom 8 veckor dom satt ihop…*suck*…undrar fortfarande men min magkänsla säger mig att hon e det! 11 veckor gammal/liten.
Har precis suttit å ännavänt min almanacka å räknat å räknat dagar. OM hon e dräktig så kan det vara allt från 2-6 veckor! I mina ögon så har hon blivit väldigt annorlunda…hon kommer försiktigt fram å luktar på min hand…men springer undan ( oftast ) när jag tänkt klappa/klia henne. Hon nästintill skriker när man råkar eller rör vid hennes mage/sidorna på magen å skriker å skäller på mig när jag ska ta upp henne. När hon väl e uppe i famnen så ska hon så nära halsgropen som möjligt å hon gillar att mysa. Tycker oxå att i vissa ställningar ser hon lite tjockare ut om magen. Har försökt känna så mycket som möjligt på hennes mage men kan inte känna nått hårt…än iaf.
Eftersom jag inte kan ett dugg ang marsvins dräktighet så undrar jag om detta e vanligt…med nolltolerans/skrik när man vidrör deras mage?? Kan dom bli extrakänsliga då ??Hon har dock aldrig tyckt om eller inte gillar att bli smekt/klappad vid mage å rumpa under den tiden vi har haft henne.
Mycket av hennes beteende förändrades när jag särade på henne å brodern. Dom va i varsin bur i 1 veckas tid tills jag lyckades skaffa 2 vuxna sällskap. Den vuxna honan å Fendi e väl inte direkt bästisar men har aldrig bråkat heller…mest lite smågnabb.
Nån som orkade läsa igenom all min text å känner för att svara på mina funderingar?
Jag kan ju inte direkt så mycket om marsvin,
chinchillor är mer min grej ;)
Men jag var som du för ett tag sen, lite osäker på om min chinchilla var med bebis, såfort man kom nära magen så "skrek/pep" hon till & blev lite småsur & det hade hon aldrig varit innan, tyckte också att hon såg tjockare ut vissa stunder. Efter någon månad så såg jag att hon hade blivit mycket tjockare. Och ja, hon var dräktig, kom en bebis i söndags:)
Så kan ju vara liknande med marsvin kanske? Att dom blir mer rädda om sin mage & gillar då inte att man är där & pillar osv..
Men som sagt, kan inte så mycket om marsvin, var bara en tanke :)
Tack för ditt svar!! = )) ja jag försöker ha is i magen…men vill ju veta NU!! ; ))
Grattis till bebisen = )
Haha jag förstår dig, jag var likadan innan jag var helt säker ;)
Tacktack! :)
Nej jag tycker inte de brukar vara så rädda om sin mage bara för att de är dräktiga. Precis sista veckan brukar de inte vara så förtjusta i att komma upp i famnen men innan det är de som vanligt tycker jag. Jag tror det är en personlighetsgrej eller i värsta fall sellnic.
Är det två veckor kvar så kan du känna fosterrörelser och få svar på den stora frågan men är det sex veckor kvar får du otåligt vänta ca.tre veckor till innan du vet
.
Fast jag hoppas att hon inte e dräktig! Hon e ju bara 11 veckor å när vi köpte bebbarna så fick vi besked om att det va 2 systrar…inte syster + bror!
Så snopet!
# 4
Aha okey…hmmm…tror inte det e Sellnic…inget kliande å inget håravfall. Gasig mage kanske?
Men eftersom jag inte vet hur det ska se ut eller kännas vid tidig dräktighet så e det ju ännu svårare = ) Tänkte det här med magen kanske kunde bero lite på att hon e så ung å inte förstår vad som händer i magen?? Att det e därför det har blivit känsligare med magen. Eller det kanske bara e i min tosiga fantasi? = )
Usch ja…is i magen…hur 17 klarar man det så länge?!?!
Jag vet att du inte vill det och jag vet att det är jobbigt att vänta på besked om dräktighet vare sig om man vill det eller inte. Hoppas den lilla tösen slipper bli tonårs mamma med sin egen bror. Lycka till hur som helst.
# 7
hihihi vilken söt beskrivning!!! = ) " Tonårsmamma " 
Ja håll tummarna…fast jag brukar ha rätt i magkänslan!
Hur e det egentligen med generna på ungar om det e en bror å en syster som e parade?? Defekta eller normala?
Tack! = )
#8 Oftast blir de normala d et beror ju på om de har några ärftliga fel i släkten eller inte. Oftast finns det inga och då är det ingen fara men har de något så kan det bli något tokigt. Det finns inga fel som uppstår av inavel bara saker som kan visa sig när båda föräldrarna bär på samma defekta gen.
# 9
Tack för svaret! = )
Ja jag vet/kan som sagt inget om avel inom marsvin…hela situationen känns väldigt tråkig/jobbig/ledsam.
Det e ju min bebis…som då kanske e dräktig pga ett missöde *snyft* lilla stackaren…men OM hon nu e dräktig så hoppas jag hon klarar av det å att allt går bra…e ju så nervös!!
Känner du till nån vars bebismarsvin varit dräktig å hur det har funkat/gått??
#10 Det händer tyvärr för ofta. Ibland av den anledningen som du råkat ut för och ännu oftare är det unga honor inköpta på djuraffär som redan blivit dräktiga hos grossisten då är det oftast deras egen pappa som varit framme. Naturligtvis är det inte bra för en så pass ung hona att få kull det sliter på hennes kropp och ofta är de där unga flickorna rätt dåliga mammor men de brukar gå bra med förlossning och dräktighet.
Ja det är nog många på MiF som varit med om det. Jag har själv lyckats köpa två dräktiga mycket unga honor på djuraffär. Det gick bra fast en unge var dödfödd i det ena tvillingparet och ingen av honorna var så pyssliga med sina ungar som mina mer mogna honor varit.
Jag tror det kommer att gå bra och det var inte ditt fel.
# 11
Tack för dina ord! 
Fendi bor ju numera med en troligtvis steril hona på 2½ år å dom gnabbas ju hela tiden…Fendi e en liten tuff kaka i buren…en liten bitch = ) Dom putsar inte varandra å gillar nog inte heller varandra men ska hela tiden ta varandras mys/sovpåse. Ligger Juliette å sover under filten så måste Fendi in å störa henne. När sen juliette tar Fendis mysplats då gillas inte det heller = )
Undrar då hur det kommer att bli om Fendi får bebisar…hur kommer hon att vara…å Juliette??? usch…frågorna e oändliga…å jag e mer än nervös…livrädd e nog mer rätt ord!
Har aldrig vatt med om marsvinsförlossningar än mindre stödmatat å liknande = /
Får nog läsa på ordentligt!!!
Tyckte att Fendis mage putade ut lite på vänster sida nu när jag nyss hade henne uppe = O även päronformen va framträdande när hon va utsträck/uppåtstående. fast det märks nästan inget alls när hon går/springer/hoppar eller sitter stilla å äter…

Ja, vi har ju klantat till det ännu värre, då det visade sig att en av våra vuxna omplaceringshonor var en hane, som gått med våra honor, två av dom är dräktiga, en hona som vi omplacerat, har redan fått en unge, det värsta är att han fick följa med som sällskap till en honunge som vi sålde och dom upptäckte misstaget när ungen var 7½ vecka gammal. Där handlar det ju om en vuxen hane, så har ungen hunnit bli könsmogen, så har hon ju blivit parad. Usch vilken ångest man har över detta.
# 13 oj… ja som det kan bli! Har du märkt om ungen e dräktig än??
Fendi e ju 11 veckor å har gått med sin bror från dag 1 tills jag märkte att det va en hane…då hade dom levt ihop i 8 veckor = /
E fortfarande inte säker om hon e dräktig eller inte…men min magkänsla säger ja. Hon kan ju vara allt från 3 veckor till 5-6 veckor.

Ungen har ju flytat med den hanen, fast nu är dom särade, det lär inte märkas på länge än, för i så fall har hon väl blivit dräktig sista veckan.
# 15 hoppas hon har klarat sig din lilla! Jobbigt tycker jag att inte veta… = /

#16 Jag har kontakt med dom nya ägarna så jag får nog veta hur det går.
# 17 men va skönt! = ) håller ändå tummarna!

Våran lilla 5-månaders hona som också blev oavsiktligt parad fick två ungar nyss, två pojkar, det gick bara bra. Hon vägde i går ca 750 gram, ungarna vägde 91 och 95 gram, ska väga henne sen.
# 19
Grattis! även om det inte va planerat = )
5 månader e ju bättre än 2 månader, håller tummarna för oss!
Va e det för ras på din hona som precis fick bebisar? = )

Hon är rex och även pappan så båda ungarna är rexar.
= ) e nyfiken på bilderna! Läste i den andra tråden ; )

Har inte hunnit fota dom ännu, gör det i eftermiddag.