Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2186 ggr
alskarkolhydrater
18

Blocket-marsvinet

Har precis kommit hem med blocketmarsvinet som diskuterades här på iFokus igår, eftersom buren var så skitig. Vill bara skriva och berätta att allt gått jättebra och hon har redan blivit en del av flocken. :) Fick dock klippa hennes klor direkt…. Har aldrig sett så långa klor :( Ska ta bilder på henne sen när hon kommit lite mer till ro med sin nya flock! Min kastrerade hane var förresten framme direkt och gav henne en välkomst-dans ;)

Fridaaaa
0

Skönt att höra att det har gått bra hitentills! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

esvard
0

Så skönt att höra ett lyckligt slut på hela blocket-historien! =D Kul att hon blev välkommnad på ett så fint sätt som med en dans! Skrattande Väntar på bilden Flört

jezzijezz
0

Va skoj att höra!!! = )

Stackaren som suttit ensam måste ju ha känt det som att hon kom till himmelriket ( flocken ) å fått bli ompysslad!

Härligt!!!

Toxics
0

Åh vad skönt att höra !! =) Hoppas det kommer bilder sedan =) .

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Moa-16
4

Vad skönt att höra att hon har det bättre nu! Inga marsvin ska behöva leva som hon gjorde innan, dom är värda så mycket mer.

juliino
0

Vad roligt att allt gått så bra! :D

millib
1

Skönt?0! Ifrågasatte du ägaren? Ixh fick du betala hela summan? Bara nyfiken…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ida.adi
0

Ja hur gick det med ägaren?, ska du behålla hennes namn? Med andra ord är du dagens ängel:)

dermot
0

Åh så skönt!

Tur att hon kom till någon person med vett åtminstone!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NinjaKakan
0

Vad roligt :D Dagens räddare :)

thildatessie
0

Vad bra!

alskarkolhydrater
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta min sega uppdatering!

Kan börja med att säga att det gått jättebra! Lille Nala (som jag döpt om henne till) är superpigg och har popcornskuttat flera gånger redan =) Hon är dock väldigt skygg så fort jag kommer nära, så det har inte blivit så bra bilder…

För att svara lite på frågorna så, Nej, jag ifrågesatte inte ägaren utan jag berärättade istället för henne att marsvin är flockdjur och får inte leva ensamma och att det är vuxnas ansvar med djur, inte barns! Märkte tydligt att hon skämdes och försökte förklara för sig. Jag hoppas iaf att hon inte skaffar fler djur i framtiden och att hon lärt sig en läxa själv av detta…Tror att anmälningarna som gjordes mot henne har gjort henne rädd ;)

Och jag betalde inte 400, utan 50 kr, vilket för mig är en symbolisk summa.

Sen tack för alla fina ord… det värmer! MEN jag tycker absolut inte jag är en räddare eller hjälte för jag vet att det finns många fler här på iFokus som hade gjort exakt likadant för lilla Nala. Så jag tycker vi alla tillsammans gör ett bra jobb att försöka hjälpa de utsatta och ensamma marsvinen och fortsätta informera personer som är okunninga om skötsel osv.

här kommer en liten bild! :)

alskarkolhydrater
1

Som sagt… väldigt blyg… så det blev papparazifotografering här hemma ;)

ida.adi
2

Tusen tack för uppdateringen blev så glad över att höra hur det har gått lille nala. Jag tror att du gjorde rätt som inte ifrågasatte ägaren utan mer upplyste henne om lite marsvinsfakta. Vem vet annars kanske hon inte hade varit villig och släppa henne ifrån sig. Vad tycker dina andra marsvin om att de har fått en ny kompis?

alskarkolhydrater
3

14# Ja jag kände också att det inte var någon ide att skälla på henne eller så då jag inte tror att hon hade tagit det till sig ändå. Det är nog bättre att få en person i en sån situation får skämmas då jag tror det ger mer effekt.

Hanen är givetvis superglad för Nala ;).. lite tjaffs har det blivit med Grethel (samma ålder som Nala) men det har lagt sig nu.. antar att det bara var rangordning de gjorde upp om. Rsten av marsvinen verkar inte bry sig så speciellt mkt, de är vana nu vid nya svin som kommer =)

alskarkolhydrater
1

Balkongrastning i det fina vädret! :)

[SallysPigge]
2

#16 Åh vad mysigt och vilken bra idé. Har två balkonger, borde kanske göra så i sommar :-D

ida.adi
2

Ja precis vilken bra ide det kan ju mina marsvin också få uppleva:).

alskarkolhydrater
0

#17&18 Absolut.. Det borde ni testa! :) mina blir så glada varje fång de kommer ut där. För oss som inte har trädgård är det en perfekt lösning som nästan blir som utebur För marsvinen. Slänger man ut små gräshlgar lite här och var med så blir de helt lyckliga! :D Plus att man aldrig behöver oroa sig för rovdjur som kommer och skadar våra små älsklingar ;)

RosaKiwi
2

Åh vad kul att den fick ett underbart hem!

Såg också detta stackars marsvinet på blocket =( Hemskt!

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

ida.adi
1

åh vad skönt att det "duger" med en balkong och lite fantasi med gräset, har nästan haft dåligt samvete för att jag och mina marsvin inte bor i ett hus. Annars hade jag fått ta dem till mina färäldras trädgård men de har två hundar som de har alrig har stött på med risk för problem. Men hur gör du med solen antar att du lägger på något så de får lite skugga etc.

alskarkolhydrater
2

#21 ja detsamma här med det dåliga samvetet! Men nu när jag ser hur svinen uppskattar det så blir man så glad! :) De är i princip på balkongen under hela sommaren när det är som varmast! För att skydda mot solen har jag köpt en balkongparasol som skuggar jättebra! Finns på Ikea nu för 79 tror jag det var! :)

Aristarcos
0

Måste bara fråga #22 såg hela buren så illa ut som den gjorde på bilden ? Hoppas det går fortsatt bra med henne och alla hennes nya marsvinskompisar, vad tyckte hon om andra marsvin ? är ju inte säkert att hon haft några kompisar sen hon var liten bebis..

tantnett
0

Underbart att hon fått det bra, lycka till med lilla Nala.

Marsvin 4-ever Tungan ute.