Nya sår!
För några veckor sedan så var jag med Tindra hos Blå Stjärnan där dom konstaterade att hon hade fått ett bett av en burkompis. En vecka senare skulle vi göra återbesök då dom ville kolla om hon har Ringorm.
Inget svar har ännu kommit och idag så ser jag att Sally har ett vitt sår ovanför läppen, tar upp henne och ser ett liknande sår på halsen, och ingen päls just där.
Ringer Blå Stjärnan som säger att inga provsvar ännu kommit men när det dröjer så kan det vara negativt. :-O
En som är duktigare på Marsvin ska ringa mig imorgon.
Nu undrar jag, vad gör jag nu? Om svaret är negativt, ska jag behöva ta nya tester då? och vänta längre?
Snart har jag inga virveltroll utan ett par skinnys i buren om det ska fortsätta att dröja innan jag får behandla dom.
Blir så ARG!
Odlingen kan visa negativt även om det är Ringorm. Min veterinär sa att även om odlingen var negativ kunde det vara Ringorm och att vi i så fall skulle överväga att behandla ändå. Men då fanns det ganska tydliga bevis på att marsvinen utsatts för smitta, samt att det blommade upp utslag på flera av marsvinen under tiden som proven var på odling.
Mina prover skickades till Tyskland eftersom de tydligen var snabbare än SVA. 13 januari skrapades det och 26 januari fick jag positivt besked. Så det tar ett litet tag, hur länge har du väntat?
Hanna
Ja på Torsdag har det gått 3 veckor sedan provet togs.
När dom ringer imorgon ska jag propsa på behandling då?
Jag tar knappt på dom längre för att jag är livrädd att få smittan själv och för att sprida den. Vill att allt ska vara bra igen. Lite trött på detta
#2 - Jag skulle åtminstone har berättat att det fortsatt att sprida sig och berättat att jag var helt säker på att det var Ringorm om jag var det. Min veterinär är himla fin och de lyssnar alltid på vad jag har att säga när marsvinen är sjuka. Jag höll regelbunden kontakt med dem medan jag väntade på provsvaren för att rapportera om nya utslag o.s.v.
Sen skulle jag faktiskt ha börjat ställa in mig på sanering, fundera över vart marsvinen kan bo under sanering och behandling och börja göra i ordning för det så att man kan dra igång och behandla direkt när svaret kommer. Jag gjorde tidigt en behandlings- och saneringsplan och det var jätteskönt att ha klart när jag sedan bröt ihop när svaret kom (visserligen var jag inställd på positivt svar men det var jobbigt ändå). Nu hade jag en sån himla tur att det finns toaletter i huset och den ena använde jag till marsvinen under karantänstiden. Det var helt perfekt för den kunde jag hålla stängd för alla utom mig själv som skulle medicinera och även dränka i virkon utan att väggar och golv tog någon större skada. Efter tio veckor med virkondusch en gång i veckan så var det utan tvekan det renaste rummet i huset ;)
Men lägg tankarna på att ordna inför karantänen/saneringen nu, fundera över hur marsvinen ska bo under den tiden (tänk på att det ska vara så att "burarna" går att slänga/sanera minst en gång i veckan) och vart du ska börja med saneringen. Det hjälpte mig jättemycket att få någonting att fundera över och planera istället för att bara gå och vänta, det blir man bara tokig på.
Hanna
Ja dom badade i virkon för en vecka sedan och vi sanerade buren med virkon. Men dom bor där igen. Har ingen stans att förvara dom förutom i sin bur.
Och Sally som nu har dom nya såren badades med men jag tog ju inte virkon i ansiktet på henne.
Sedan blir jag ju osäker om jag ska bada dom igen då dom kanske vill ta något nytt prov.
Jag har ingen tidigare erfarenhet med vetrinär då våra hamstrar aldrig behövde det.
Usch vad jobbigt detta blev. :-(
#4 - Jag badade aldrig mina i virkon innan jag började sanera, det kändes som om det kunde kvitta för jag skulle ändå få sanera allting och då kunde jag bespara marsvinen det. Är det en gallerbur de bor i?
Hanna
Två bor i gallerbur och har inga symtom ännu, men bor i rummet intill dom andra. Fast fram till dom första såren så turades dom om hagen.
Dom tre med två stycken med sår bor i en Bokhyllebur.
#6 - Okej. Gallerburarna går väl att sanera men bokhylleburen skulle jag nog slänga faktiskt… Trä är svårt att dränka i virkon utan att förstöra det.
Hanna
#7 Du skojar? :-(
Vad trött jag blir … MEn om man tänker efter så när hästar får det. hur gör dom då? eftersom dom bor i stall av trå?
#8 - Man brukar skura ur stallet bara har jag hört. Men hästar kan ju inte bära på ringormen utan att ha utslag så som marsvin kan. Så har hästarna ingenting så finns det ingenting, ungefär. Marsvinen är lite lurigare och jag valde att slänga nästan alla marsvinsgrejer som inte gick att sanera eftersom jag hellre byggde ny bur än började om med ringormen.
Hanna
#9 Ok, får ta en fundering på detta.
Men hur är det med smittan egentligen. Som min bror som har katt honom vågar vi inte ta hem eller ens själva åka till nu. Hur är smittorisken?
Har nu fått svar och det var negativt. Suck! Inte för att jag vill ha Ringorm utan för att jag vill veta vad det är.
Tindras rumpa har inga sår längre och pälsen börjar växa tillbaka. Så då är undran kan Ringorm lägga sig och vila för att komma igen?
Sally har ju sår på läppen och hakan/halsen, där det är alldeles vitt och ingen päls.
Så på fredag ska vi tillbaka till Blå stjärnan där båda ska följa med. Tyvärr ville dom inte skiva ut medicin utan att ha sett Sally. Tindra fick ju antibiotika redan i början då dom bara trodde det var ett bett.
Men nu på fredag jag tar inga nya prover utan vägrar gå hem utan medicin.
Är lite trött på detta nu. Och vill kunna gosa med mina älsklingar igen.