Bråkig henne, tips?
Hej! Det är så att jag och min sambo har köpt en marsvins kille.
Den vi köpte den av sa att han inte ska vara med någon kamrat för han hade nästen ihjäl den kamraten han var med från början.
Nu till frågan. Vad ska vi göra? Ska han få vara själv eller ska vi försöka hitta någon kompis till honom?
Jag är rädd att han ska ha ihjäl den nya i sånt fall.
PS. Är ny på marsvin. Har haft kaniner och råttor innan.
Ledsen om det kommer in i fel grupp!
Marsvin ska hälst ha en kompis jag har själv haft marsvin o de mådde jätte bra sen vart en sjuk o dog o då dog den andra också helt frisk..
men du kan ju iallafall köpa en till o sen kan du ju ha den i en bur bredvid ? O se hur de funkar ? eller om du köper en tjej? om du nu hade en kille? för de brukar gå bra. :)
Okej. Men vi bor i lägenhet och får inte plats med en bur till för den han har är 120 cm lång. Och vi vill inte ha ungar. Och kastrering har man hört att det inte är så bra för dem små liven.
ställ burarna ovanför varann? de brukar de göra på djuraffären.
#1 Dem ska ha en kompis ;)
Hmm. Kastrering kanske är ett alternativ och ha med en hona?
Eller så testa med en unge, hane då alltså?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
4# Jag ska kolla efter en unge men om det nu inte skulle gå, vad ska man göra då? Lämta tillbaks den?
#5 Vissa uppfödare kan man lämna tillbaka om det inte går, det får man diskutera fram innan :)
Men skulle det inte gå, så kanske ni har möjlighet att ha 2 marsvin i en bur bredvid så dem har lite sällskap ändå? Eller det blir för mycket med 3 marsvin kanske? :)
#3 Djuraffärer är inte alls att lita på
OFtast mycket okunniga.
6# Okej. Vi har inte platts med en bur till det är problemet. Den vi har nu är 120 cm. Men jag ska kolla efter en hane till. Annars får vi kastrera honom.
#7 Kolla efter en bebis som är 5-7 veckor gammal, brukar fungera bäst :)
Kastrering och sätta med hona kan hjälpa men absolut ingen garanti.
#8 Okej. Tack!!