Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1215 ggr
godisgrisen
5

Ny domare

Inte för att jag vill skryta… eller jo det vill jag faktiskt Flört talar jag nu om att jag blivit godkänd som Petclassdomare! Hurra för mig! Så om ni ställer ut era marsvin i petclass på SMFs utställningar i Norrort med omnejd kan det tänkas att ni kommer att råka ut för denna stenhårda skoningslösa domareOskyldig.

Det ska bli jätteroligt att träffa en massa marsvin och deras ägare. Jag ser verkligen fram emot mitt första domaruppdrag i Järna i september.

Pet class är viktigt tycker jag. Det är något helt annat än rasklass där djuren bedöms utifrån en rasstandard där är det utseendet som räknas. Det är spännande och för oss uppfödare är det viktigt att se hur väl vi lyckats i våra avelsprojekt. Rasdjuren måste naturligtvis också vara i perfekt kondition och lugna och trygga. I petclass är det skötseln som gäller man vill se välskötta rena marsvin som är lagom välmatade och muskliga och med välskötta tassar. Det är inget man kan fixa till kvällen innan utställningen det är bara de som har det bra och sköts på rätt sätt som har en chans att vinna utmärkelser i pet. Både rasutställandet och petutställnadet behövs på SMFs utställningar lika mycket och tillsammans bildar de en enhet och en bredd som passar alla. Man kan välja det ena eller det andra eller båda på samma dag.

Oavsett om man vill ställa ut sina djur eller inte ska de skötas på bästa sätt för de är de värdaGlad

Lixim
0

Stort grattis! Vad roligt :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Mirinda
0

Grattis!

Jag är verkligen glad för din skull. Utan att vara någon expert måste jag säga att du har väldigt fina marsvin. Så nog blir du en bra domare. Var stolt över dig själv! Det är inte att skryta.

Vad är det för utställning i Järna i september?

Jag vet att man får ställa ut en gång utan att behöva vara medlem i marsvinsföreningen. Funderar på att försöka i petklass med vårt ena marsvin, som då fyllt ett år. Än så länge är han en lugn, men försiktig liten blygis. Om han verkar kunna klara av att sitta still på en platta och bli hanterad av någon han inte känner när sommaren är slut, så vore det roligt. Anledningen är just det du beskriver ovanför. Att det är skötseln som räknas och att domaren tittar på om marsvinet verkar må bra rent mentalt också.

Vår stora kille (english crested tort´n white) ser väldigt välväxt ut och har en rolig teckning också. Men förutom att marsvinet ska vara rent och fint, så hoppas jag att man inte behöver trimma pälsen inför utställning i petklass. Det vill jag helst inte göra. Eftersom kloklippning inte är min och marsvinens bästa gren än (vi tränar tålmodigt), så tycker jag att det får räcka med det och annan friskvård. Marsvinen blir alltid belönade i samband med bad, tassvård och öronrengöring, så de ser en viss poäng med dessa övningar. Men att dra bort pälsstrån med pincett…. Skulle inte tro att det uppskattas. Så vi håller oss till den mjuka borsten. Marsvinen njuter av att bli borstade under kelstunderna i soffan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Amalia.L
0

Grattis! Vad roligt att höra! Mina grabbar pratade om hur gullig du var med Mimmi i bilen från Kallhäll… Många kramar och marsvinspussar från Gävleborna :)

Charlotta-B
0

Grattis! =)

Charlotta-B

millib
0

Grattis ;) Jag vågar inte ställa i petclass, gjorde en gång, den första och de klagade nog på allt. De sa tom att hon pussades lite för hårt "/ Det är ju stenhårt och stenhård konkurens och de som vinner är ju naturligtvis väl värda… Så jättekul för sin skulle ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Cola&Bacardi
0

Grattis :)

Mvh Linnea 

Eulwen
1

Efter att ha fått en privat guidning om marsvins form och typ med jättefina exemplar på parad så är jag helt övertygad om att du kommer att bli en ypperlig domare! =) Både i marsvins- och människobemötande.

jezzijezz
0

grattis! = )

Aneema
0

Grattis!

Lyan
0

Grattis :-D

juliino
0

Grattis Skrattande

Aristarcos
0

Stort grattis Gisela du kommer vara toppen, det vet jag !! Snart dömmer du rasrena marsvin ska du se :)

godisgrisen
0

Tack alla! Ja jag ska göra mitt bästa för att vara en bra domare. Det som är så kul med att vara petdomare… eller som jag tror är kul med det rättare sagt är att man kan ge tips och utbilda nya marsvinsägare och förståss att få träffa marsvinen och deras ägare. Nej #12 rasdomare är jag nog inte så intresserad av att bli men jag ställer gärna mina djur i ras.

therose92
0

Grattis! Glad

Eulwen
0

Det är därför jag tror du kommer att bli en jättebra domare, just för att du är så tålmodig med oss gröngölingar och gärna delar med dig av din kunskap. Glad

Abico
0

Grattis! Det är himla kul att vara petdomare :) Kanske kan vi få ner dig till Västra och döma någon gång också :P

Hanna